Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Öppet luftfilter

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    229

    Öppet luftfilter

    Hejsan

    Har en SAAB 900 2.3i -97
    Och jag hade tänkt att köpa ett öppetluftfilter, jag har läst lite om att de e sämre rening o sånt, men de mesta de anmärks på e att turbon blir lätt kass, men turbo har jag ingen. Sen e de också att LMM blir kass eftersom de kommer olja på den. därför undrar jag följande:

    1 Har min bil LMM?
    2 om den har det, är alla filter oljiga? hade tänkt att köpa det från
    speed parts e de ett bra filter eller?
    3 E det storchans att motorn pajar på nåt sätt om jag byter?

    Sen en fråga till, jag vill köpa extra ljus fram dom som sitter under strålkastarna, så jag kollar på laga.se då finns de 2 kategorier, "dimljus/varselljus" och "extraljus" vilka e det jag söker?
    Och om någon har köpt sånna vad kostar ett par ungefär?

    Och en sak till: passar t.ex. 2.5V6 ljus? eller e de olika ljus/fästen för olika modeller?

    Hoppas på svar MVH Johan
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    1. Ja din bil har LMM

    2. Om de är ett öppet filter så måste man sköta de och när man tvättar de måste man olja in de igen och då måste man vara försiktig så de inte blir för mycket så de kommer in till LMM och skadar den. Då är de bättre med ett insats filter till orginal boxen!

    3. Motorn pajar inte men LMM kan gå sönder och de kan ju kosta en del. Satsa på ett insats filter istället för öppet.

    När de gäller ljus källorna så ska de vara samma på alla.

    dimljus/varselljus ska du kolla på om de är dimljus är de extraljus som ska kopplas till helljuset är de ju just extraljus du ska kolla på.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 473

    Re: Öppet luftfilter

    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Hejsan

    Har en SAAB 900 2.3i -97
    Och jag hade tänkt att köpa ett öppetluftfilter, jag har läst lite om att de e sämre rening o sånt, men de mesta de anmärks på e att turbon blir lätt kass, men turbo har jag ingen. Sen e de också att LMM blir kass eftersom de kommer olja på den. därför undrar jag följande:

    1 Har min bil LMM?
    2 om den har det, är alla filter oljiga? hade tänkt att köpa det från
    speed parts e de ett bra filter eller?
    3 E det storchans att motorn pajar på nåt sätt om jag byter?

    Sen en fråga till, jag vill köpa extra ljus fram dom som sitter under strålkastarna, så jag kollar på laga.se då finns de 2 kategorier, "dimljus/varselljus" och "extraljus" vilka e det jag söker?
    Och om någon har köpt sånna vad kostar ett par ungefär?

    Och en sak till: passar t.ex. 2.5V6 ljus? eller e de olika ljus/fästen för olika modeller?

    Hoppas på svar MVH Johan
    1. Ja det har du..
    2. Filterna är ju alltid lite inoljade när du köper dom, och det är inte något fara!
    3. Nej motorn pajjar inte för att du sätter dit ett öppet filter! så det är bara till att köpa och montera!

    Det är förmodligen dimljusen som du tänker på, och dom kostar väl begagnade runt 500 och uppåt!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    229
    Hmm.. ok tack för svaren,, delade meningar där om öppet filter som jag hade tänkt mig..

    Vet inte hur jag ska göra nu.. men de här insatsfiltret du snackar om, vad är de då? var får man tag på ett sånt?

    Blir de lite tuffare ljud med det eller? o lite piggare?
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Blir de lite tuffare ljud med det eller? o lite piggare?
    .......Om du VÄÄÄLDIGT gärna vill att bilen skall låta fränare och bli piggare genom byte av endast luftfilter så kanske du själv kan känna en liten antydan till dessa, men i själva verket, ljud? - NEJ (insatsfilter) piggare? - NEJ.......
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Sätt in pengarna som ett öppet filter kostar på ett konto till nå'n välgörenhetsorganisation. Då gör de i alla fall nå'n nytta !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337

    Re: Öppet luftfilter

    Citat Ursprungligen postat av Woody
    2 om den har det, är alla filter oljiga?
    Det finns även "sportiga" luftfilter som inte oljas in (t ex Apexi).

    Men - som sagt - det finns ingen som helst vettig eller ovettig anledning att ödsla pengar på ett dyrt "sportfilter" till en 2,3i. På min 2,3T kör jag förvisso själv med jätteöppet filter, dock av nästan samma anledning som Momo-ratten.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •