Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: "Err" i färddator-displayen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54

    "Err" i färddator-displayen

    Har bytt min lilla färddator till den större i min 9000CC 2.3 -90. Den nya och större datorn kommer ifrån en likadan bil och inte en turbo, årsmodell är jag dock inte säker på mer än att bilen hade gamla karossen (alltså äldre än -92).
    Har satt in temp.givare också så att även det fungerar.

    Det som är märkligt är dock att när man startar bilen eller vrider på tändningen så datorn går igång så står det "Err" i fönstret där volten, yttertemperaturen osv. ska visas. Detta försvinner inte heller utan man måste trycka på "Info" för att få bort det. Gör man det så funkar allt som det ska och man kan bläddra mellan alla olika värden.
    Tar man bort t.ex. temp.givaren så visas ju även "Err" även när man försöker kolla på yttertemperaturen i datorn men alla dom värderna fungerar som sagt vilket är varför jag tycker det här är så skumt.

    Någon som vet vad det kan vara?
    Bilen går ju som den ska och check engine lyser inte. Även den andra delen av datorn (bensinförbrukningsstapeln) fungerar som den ska.
    Kan man nollställa datorn på något mer sätt än att bara hålla in "R"?
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  2. #2
    Har du rätt färddator i förhållande till din årsmodell på bil?

  3. #3
    Jag citerar ur verstadshandboken......" När en felkod finns lagrad i edu visas detta med err på displayen varje gång tändningen sätts på. Err försvinner om knapparna info eller reset trycks in eller när bilen körts 10-15 meter.
    Utläsning eller radering av felkoder kan bara göras med isat eller tech 2"

    Förmodligen har den lagrat felkoden som blev när du grejade med utetempgivaren och det är därför det står ERR.....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Sylte: Tackar så mycket för det! Du är en klippa på det här med färddator ju!
    Troligtvis så är det nog lagrat därifrån. Skönt att veta att det inte är något farligt! Blir en sväng till Saab så får jag hoppas att dom kan ta bort det lite snabbt.

    Kanske skulle passa på att köpa mig en manual när jag ändå är där också?!
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  5. #5
    Jag skruvade ihop 9000 paneler på saab mellan 88-97.....så lite har man ju snappat upp......

  6. #6
    Går det inte radera felkoderna på något annat sätt? Kortsluta några stift, eller är det något register i något flashminne som måste raderas?
    /J-A N :-)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Jag tror att Err:et vid start i edu:n försvinner själv efter ett antal starter, förutsatt att felet är borta.
    Har gjort det på min 9k 94 efter yttertempgivarfel iallafall.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. "Tjuvkoppla" grad-displayen på ACC, 9000
    Av paef i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 14:57
  2. Displayen visar "Service Larmsystem" Vad är detta?
    Av adj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 20:42
  3. varning i displayen att "testa bromljus" på 9-5:a
    Av kjk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •