Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Skilnad i vrid med olika avgassystem!

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341

    Skilnad i vrid med olika avgassystem!

    har inte haft denna bil så länge än men vet att den är trimmad men inte från vilken firma eller vilket steg de är.
    Problemet är att jag har ett för litet avgassystem från katten och bakåt minst.

    Bilen de gäller är en 9000 A50 2,3t (170hk)

    Jag ska snart in för att byta koppling på bilen.
    Men de jag har upptäkt är att den verkar acca bättre när jag inte gasar fullt mot när jag gasar fullt
    Och nu till min fråga.

    hur stor skilnad är de i vridet nu när jag har ett orginal system jämfört med ett sportsystem som jag ska ha på bilen?

    För troligen är de vridet som har gjort att jag får byta kopplingen nu!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Det beror på om avgassystemets mottryck inneburit att laddkurvan inte kunnat omsättas till verklighet. Men förutsatt att den laddar lika mkt före och efter så kan jag väl gissa att vridet kanske ökar med runt 5% med fullflödessystem jämfört med original. Men då gäller det att det är rejskatt också.

    Men förutom effekttapp ska man aldrig köra med programvara av högre steg än hårdvaran på bilen.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Nej de vet jag.
    Men borde inte vridet öka när man har högre mottryck än minska?

    Sen är de ju så att jag köpte den i höstas och ägaren innan har ju antagligen bytt till mindre system då de förra antingen lät för mycket eller gick sönder.
    Ska byta så snart jag kan men ju öppnare system man har desto mer hk blir de men borde bli mindre vrid också.
    Eller är jag fel ute?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Nej de vet jag.
    Men borde inte vridet öka när man har högre mottryck än minska?

    Sen är de ju så att jag köpte den i höstas och ägaren innan har ju antagligen bytt till mindre system då de förra antingen lät för mycket eller gick sönder.
    Ska byta så snart jag kan men ju öppnare system man har desto mer hk blir de men borde bli mindre vrid också.
    Eller är jag fel ute?
    Nä, verkligen inte. Hur hade du tänkt att det skulle gå till att få högre vrid med mindre avgasrör?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Kanske för att man brukar säga att vridet i mellanregistret kan lida en aning av att fläska på med ett tretumssystem?

    Annars vette fan om det är möjligt att bakom ratten känna skillnad på original- och spårtsystem? Då ska man ha överjevligt känsligt arsle.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    [quote=Grandmaster-T]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":2thx076p
    Nej de vet jag.
    Men borde inte vridet öka när man har högre mottryck än minska?

    Sen är de ju så att jag köpte den i höstas och ägaren innan har ju antagligen bytt till mindre system då de förra antingen lät för mycket eller gick sönder.
    Ska byta så snart jag kan men ju öppnare system man har desto mer hk blir de men borde bli mindre vrid också.
    Eller är jag fel ute?
    Nä, verkligen inte. Hur hade du tänkt att det skulle gå till att få högre vrid med mindre avgasrör?[/quote:2thx076p]

    högre mottryck mer vrid men mindre effekt.
    De är vad jag har fått lära mig i alla fall.
    Man sänker ju vridet när man monterar ett öppnare avgassystem har jag fått lära mig.
    Motorn andas lättare och man får ur den effekt den är mappad för.
    Men när de gäller effekten så ökas den ju vid större avgassystem och minskar vid mindre vad jag har lärt mig.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 228
    Hej,

    Det där med större och mindre diameter på avgassystemet och högre effekt och vrid är nog mest gamla "myter", baserade på hur sugmotorer beter sig.

    En korrekt mappad turbomaskin går bäst med stort avgas med lågt mottryck.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Så frågan är ju nu hur mycket mer vrid har jag när jag har orginal system på jämfört med 2,5" eller 3" sportsystem från katten och bakåt?

    Kan också säga att jag har bara 1 dämpare kvar och de är mellandämparen och något högre ljudnivå är de men inte mycket.

    Jag har den stora kopplingen också om de gör någon skilnad!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 098
    Medlem#
    2555
    Vridet ökar med 3"
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vridet ökar med 3"
    Hur kan de göra de när mottrycket minskar?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    964
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vridet ökar med 3"
    Hur kan de göra de när mottrycket minskar?
    vridet ökar kanske i det högre registret men minskar vid lägre varv, Avgassytem= en hel vetenskap

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vridet ökar med 3"
    Hur kan de göra de när mottrycket minskar?
    vridet ökar kanske i det högre registret men minskar vid lägre varv, Avgassytem= en hel vetenskap
    På en bil med TURBO är inte avgassystem en hel vetenskap, större är bättre. Gäller då EFTER turbinen som i detta fall, före är det en hel vetenskap.

    Mera vrid får man med lägre mottryck, cylindrarna töms bättre/lättare och man får mera vrid.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vridet ökar med 3"
    Hur kan de göra de när mottrycket minskar?
    vridet ökar kanske i det högre registret men minskar vid lägre varv, Avgassytem= en hel vetenskap
    Jo de vet jag men nu är de ju mest på lägre varv för högre så får jag ändå inte ut de som jag ska så de är ingen mening att gasa fullt.

    Men ingen som vet vad vridet kan öka med i % på ett ungefär med oroginal system vs sport system (2,5")?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 781
    va splear de för roll ett avgasystem ska ALDRIG kunan döda en kopling omd e e de enda som e bytt ..

    ett fläskait brölsystem låter emr .. ja .. å de e väldigt marginält bätre vad de gälle efeckt

    .. därimot e de bra vi lite högre efektutag för de evakuerar de hete gaetran ut i frpn turbon snabbare å lättare å man kan därav kanse h en lite agresivare mapp

    satsa i stälelt på ett avgasystemsom e lätt .. tror nästand de ger mer ,)
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    men om man har ett för litet system så påverkar de ju även turbon och då även evakueringen från förbrännings rummet.
    Men vi får ju se men byte ska ju bli och då troligen 3" från katt och bakåt.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vridet ökar med 3"
    Hur kan de göra de när mottrycket minskar?
    Om du funderar lite på att effekten är ett resultat av ett visst vridmoment och varvtalet på motorn. Ökar eller minskar vridet om du får högre effekt då?

    Det som sagts tidigare på forumet är att laddtrycket(och vridmomentet) kan komma upp något tidigare i registret med original avagassystem(högre mottryck) men spoolup blir sämre med högre mottryck.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 781
    bytr du inte främrer röret så blir de apsolut ignen skiland .. förutom ljudet såvida du itne går enr i dimenson då förstås .. garanterat .. lycka till
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Ju högre tryckskillnad det är över motorn ju högre blir flödet och ju lägre blir pumpförlusterna; således ökar effekt/vridmoment.

    Avgastrycket ska man minimera så långt det går. När det gäller en turbomotor så är det bästa en diffusor efter turbinutloppet som leder avgaserna ut i det fria. Nu kan man sällan använda detta av ljud och avgaskrav, så då får man kompromissa med ett friflödande avgasystem.

    Avgastryck ska även minimeras för sugmotorer. Skillnaden är där att man utnyttjar en viss gashastighet (blanda ej ihop med avgastryck) för att kunna utnyttja avgaspulserna för att skapa ett undertryck som suger ut avgaserna och hjälper färk gas in i cylindern. Går man då upp i diameter så sjunker gashastigheten och då kommer sugeffekten inte in i bilden förrän vid högre varvtal vilket leder till att man tappar vridmoment på lägre varvtal medans vridmomentet ökar på högre varvtal.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Precis som SaabJohan säger är det. Dessutom kan man tillägga att ett större avgasrör är det bästa även för en sugmotor. Ifall man får en vridmomentssänkning med större avgasrör har man helt enkelt inte optimerat sitt grenrör fullt ut, där man räknat på parametrarna tryck och hastighet. Men i vissa kompromisser kan man ibland på en sugmotor totalt sett vinna på ett lite trängre avgasrör, eller rättare sagt ofta, eftersom det är svårt att optimera en extraktor om man inte först gör ingående beräkningar och sedan testar ut ett antal olika varianter på det.

    Men som sagt, på turbobilar behöver man inte ens fundera. Lägre mottryck är alltid bättre för alla varvtal så länge inte programmet får fnatt av ngt slag. Laddtrycket kommer också tidigare så klart eftersom man får större tryckskillnad före och efter avgasturbinen. Det är ju skillnaden där som ger snurr åt turbon.

    När jag monterade 3" på min 9000T-86, mätte jag upp lite acctider före och efter (kördes samma dag, samma utetemp, samma vägsträcka). Jag mätte upp 7% snabbare tider på alla intervall med varierande varvtal. Därmed drar jag slutsatsen att minst 5% mer vrid tillkom, men jag vill lägga till att jag inte mätte laddtrycket före/efter, och eftersom APC:n var maxskruvad kan jag inte utesluta att prestandaökningen kom sig av ett högre ladd (man kan oxkså notera att den bilen inte har kat)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Avgassystem till olika årsmodeller
    Av Loffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 14:58
  2. Kombinera olika fabrikat av avgassystem - vad rekomenderas?
    Av josam70 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 11:36
  3. Skilnad på kat
    Av kallenorr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 21:16
  4. Skilnad på CS och CSE??
    Av cabelguy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 02:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •