Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Slutsteg eller ej?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 281

    Slutsteg eller ej?

    Börjar så smått bli klar med renoveringen av vår andrabil, en svart Mercedes 190E , har bl.a bytt hela inredningen, nya skärmar, nya framdörrar, ny lack på huv, stötf. och baklucka, så bilen kommer bli kanonfin

    Har då kommit fram till beställningen av ljudgrejjerna,

    Fram sitter uttag för 4" och där hade jag tänkt använda 4" koaxialer
    Bak finns inga uttag alls, men det finns plats för max 6.5" eller på sin höjd två 6x9.or
    Under hatthyllan finns en pressad plåt med "hålrum" för två element, men det är avsett för max 4" egentligen.
    Tänkte montera ett 6.5" kitsystem med separat diskant i hatthyllan.

    Allt detta drivs av en Blaupunkt MP3 huvudenhet av nyare snitt som genererar de traditionella 4x45 watten

    Så min fråga - räcker effekten i huvudenheten för att driva systemet acceptabelt, eller ska jag genomföra mina tankar på att köpa ett enklare steg på två eller fyra kanaler för att driva enbart bakhögtalarna eller alternativt alla fyra?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Re: Slutsteg eller ej?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Börjar så smått bli klar med renoveringen av vår andrabil, en svart Mercedes 190E , har bl.a bytt hela inredningen, nya skärmar, nya framdörrar, ny lack på huv, stötf. och baklucka, så bilen kommer bli kanonfin

    Har då kommit fram till beställningen av ljudgrejjerna,

    Fram sitter uttag för 4" och där hade jag tänkt använda 4" koaxialer
    Bak finns inga uttag alls, men det finns plats för max 6.5" eller på sin höjd två 6x9.or
    Under hatthyllan finns en pressad plåt med "hålrum" för två element, men det är avsett för max 4" egentligen.
    Tänkte montera ett 6.5" kitsystem med separat diskant i hatthyllan.

    Allt detta drivs av en Blaupunkt MP3 huvudenhet av nyare snitt som genererar de traditionella 4x45 watten

    Så min fråga - räcker effekten i huvudenheten för att driva systemet acceptabelt, eller ska jag genomföra mina tankar på att köpa ett enklare steg på två eller fyra kanaler för att driva enbart bakhögtalarna eller alternativt alla fyra?
    borde nog räcka fint med de inbyggda förstärkaren.

    men köp högtalarna och stereon och testa först annars hur de blir, blir det inte bra så får du ju köpa ett steg.

    men när de är så "små" högtalare så räcker effekten i stereon till i de flesta fall.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    jag skulle köpt ett litet steg, får bättre ljud då, iaf när man ska kräma på lite...
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 432
    Köp ett fyrkanalssteg, blir mycket bättre med steg!
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Alltid för lite effekt i en stereo jämfört med ett separat slutsteg.

    Köp ett litet smidigt 4 kanals steg och montera fram i närheten av stereon så slipper du massa kablar i onödan.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    Vill du ha ljud som möjligtvis går att leva med så kör med stereons effekt, men bli inte lurad av de 45*4 watten... dom är oftast (läs alltid) förvrängda siffror, har läst att de flesta nyare huvudenheterna pumpar ur sig mellan 5-10 "riktiga" watt. Watt angivelsen på slutsteg ska va mer korrekta även fast att dessa är uppmätta under optimala förhållanden.
    Dessutom är ju inte effekten allt, me ett slutsteg låter det avsevärt bättre!
    Ska du åka mycket i bilen o gillar att spela högre än bakgrundsmusik-volym, så satsa på ett steg.
    Köp ett enkelt 4 kanaligt, driv ett par 6*9:or i bak o in med kitsystemet fram, för det e ju där det ska va. Annars får du allt ljud bakifrån! Det lär räcka ganska långt.
    Sätt annars kitsystemet fram, driv två små högtalare bak som rear fill, o driv framsystem o en baslåda med steg.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 281
    Men nån som har några tips på väldigt små fyrkanalssteg?
    Alla är ju så jäkla stora, vill ju helst inte att ljudet ska synas allt för mycket heller..

    Tyvärr finns det ingen plats för ett kitsystem fram annars hade jag gjort det, vill använda mig av originaluttagen och då blir det 4" fram och 6.5" bak.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Ett tips är ett beg 4 kanalssteg, fanns en hel del förr från de stora tillverkarna.
    Ett steg (av känt märke) på 4*25 kommer troligen spela ifrån din stereo med inbyggda 4*50 utan större problem.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 281
    Nu har jag beställt högtalare genom jobbet, det blev Clarions mellanklass 4" coax fram och Blaupunkts näst tyngsta kitsystem 6,5" Overdrive ultrathin med silkesdiskant.

    Kommer att dra två klågnivåkablar, ström och remote när jag ändå ska dra högtalarkabel från huvudenheten bak till hatthyllan om jag vill lasta in ett slutsteg senare, kommer dock prova med enbart huvudenhet först.

    Är det någon som ligger på ett kompakt fyrkanalssteg så hojta hgärna till

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    Jag hade ett sjysst steg innan, blev tyvärr stulet.

    Det va MDS Classic tror jag det hette, pumpade ur sig 4*90 tror jag, bryggade två kanaler till en 10 tummare i reflex låda o resten drev 4*6 tummare i framdörrarna.
    Innan steget köptes körde jag två bra 6*9:or i hatthyllan o 4*6:orna i dörrarna på stereons effekt (JVC Mosfat 4*55watt) o jag kan säga att när jag drev samma fyra högtalare med steg såvad det som natt o dag.... huvudenheternas innbyggda förstärkare är inget o hurra för.

    Kolla efter ett sånt beggat steg, borde inte kosta mer än 500 lappen kanske, fysiskt sett är det väldigt litet, tror det va ca 25*30cm o kanske 6-8cm djupt...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Tur man har en DEX-P99R så man slipper det där tjafset med inbyggda slutsteg...
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

Liknande ämnen

  1. beslutsångest, hur ska jag göra?! paket eller slutsteg ?
    Av Jocke_CSE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 23:00
  2. Bra eller Dåligt Slutsteg??
    Av Joni i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-02-14, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •