Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Hur åtgärda svampiga bromsar 9000 -92?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519

    Hur åtgärda svampiga bromsar 9000 -92?

    Öh, ja, behövs ju knappt nått mer än topic här.

    Luftade mina bromsar med tändningen påslagen mha Haynes instruktioner häromdan, och det blev skitkass av det.
    Pumpen matade fram bromsvätska så det sprutade, men det blev fasen inte bra av det... Jag börjar få slut på idéer.

    Min nuvarande går ut på att någon fiskar fram en officiell arbetsbeskrivning åt mig för luftning av bromsar på en Saab 9000 -92 med ABS.

    Och sånt har ni ju såklart här inne. Så kom igen, ta en screenshot och lägg upp.. I need you!

    Kan tillägga att jag sökt på forumet, men inte hittat någon exakt beskrivning för just 9000... Men jag har läst de andra trådarna om luftning bromsar, det har jag.. Och många verkar ha problem... därav denna väldigt specifika förfrågan..
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Kanske detta funkar:

    Now you have to bleed the brake system, and its a bit different from a usual system.
    1. Bleed the Left front caliper by the "old fasion way" (with ignition off!)
    2. Bleed the Right front caliper
    3. Before the rear wheels can be bleeded the system must be pressure less (with the ignition off, press the brake pedal at least 20 times or until you get a heavy resistance)
    4. Start with left rear, apply pressure to the brake pedal and turn on the ignition, close the bleed screw when no air comes out.
    5. Do the same procedure (3 and 4) with right rear.
    6. Turn on the ignition and let the system build up the pressure and then you are done!

    Hittade det här:
    http://saab.red9k.com/abs.html
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519

    Jag är väldigt tacksam! Tack för den!
    Ska ta och prova den imorrn..
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Jag brukar annars lufta med tryckluft både fram och bak på min 9000CSE 2,3t -94 Alltså att man trycksätter bromsbehållaren och luftar på vanligt sätt. Det går lite trögare bak än fram, men jag får alltid bra resultat vid vätskebyte.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av frazor

    Jag är väldigt tacksam! Tack för den!
    Ska ta och prova den imorrn..
    Meddela resultatet tack

    MVH/ en till som tydligen inte kan lufta.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av frazor

    Jag är väldigt tacksam! Tack för den!
    Ska ta och prova den imorrn..
    Meddela resultatet tack

    MVH/ en till som tydligen inte kan lufta.
    Självklart! Ska iväg en sväng till mitt garage i afton och prova och se hur det går... Fick inte till det med 'garagebokning' förrän då..
    Verkar vara lite meck med det här..

    Har du också en 92:a alltså? (Jag syftar på att man på webbsidan kan läsa att förfarandet bara gäller 90-92.. )

    EDIT: Tänkte på det, ingen som har WIS och kan söka i den? Hade ju varit guld!
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Har du också en 92:a alltså? (Jag syftar på att man på webbsidan kan läsa att förfarandet bara gäller 90-92.. )
    Japp, ink svampiga bromsar.......

  8. #8
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Har du också en 92:a alltså? (Jag syftar på att man på webbsidan kan läsa att förfarandet bara gäller 90-92.. )
    Japp, ink svampiga bromsar.......
    Hmmm.. är detta standard på årsmodell -92..??
    Får man gå med i er "svamp-klubb" :\

    Bytte tätningen runt kolven i höger fram-ok...
    har inte fått det helt OK sen dess....
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son
    Hmmm.. är detta standard på årsmodell -92..??
    Får man gå med i er "svamp-klubb" :\
    Klart du får men du måste du bli ordförande.
    Själv tänke jag sköta marknadsföringen och funderar på att trycka upp
    lite tröjor med trycket:

    Ballade ur lite bara

  10. #10
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Fin bild...
    Men vi får hoppas på att frazor`s test funkar...
    Då kan vi lägga ner klubben omgående... vore väl ändå det bästa...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Ballade ur lite bara


    Mycket rolig bild! Pluspoäng för utvecklad associationsförmåga!
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Jaha, då var man tillbaks från garaget.

    Jag inbillar mig att bromsen blev... ja.. lite lite lite lite bättre.




    Men jag är fortfarande medlem i svampklubben med råge. :\

    Jag börjar tro att min huvudcylinder är trasig, sista utvägen är att åka till Bekö och gå in i verkstan och kolla med en kunnig mekaniker som tydligen ska kunna allt från 99 och framåt..

    Ska självklart kolla upp officiella luftningsförfarandet när jag är där, så jag kan återge det här sen.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    973
    Ett viktigt tips jag fick många ggr när jag skulle lufta mina bromsar va att INTE använda högt tryck. Om man får hög hastighet på bromsvätskan kan det bildas gas... Det är ju inget jag har belägg för.. men prova att bara pysa ut vätskan sakta sakta...

    Kika lite i den här tråden
    http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4070
    /Danne
    9-3 -01
    VW typ 1 -65

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Jag var på Bekö/Saab idag, och fick hjälp av en kunnig maestro, och vi diskuterade alla steg jag tagit och om jag missat något.

    Vi kan konstatera att min cylinder inte helt självklart är trasig, men att jag gjort rätt i nästan alla fall när jag luftat mitt system. (Jag har alltså luftat mitt system 4 ggr vid det här laget... :\ )

    Han sa att när man luftar tar man oket längst bort först och går närmre och närme huvudcylindern.

    Således var hans tips att ta höger bak, vänster bak, höger fram och vänster fram. Tändningen skall vara av och man ska pumpa normalt eller ännu hellre trycksätta bromskärlet och låta det rinna av sig självt. (Det kan kan göra även utan tryck, dvs ha gott om tid och låta det självrinna.)

    DET ÄR VIKTIGT ATT ALDRIG TRAMPA PEDALEN I BOTTEN. Efter 10 år i farten kan det samlats en del skrot i botten, och om man gnuggar in det i kolven riskerar man att förstöra den duktigt.

    -

    För min egen del återstår nu enligt dem jag pratat med bara ny huvudcylinder.

    Det dåliga är att det inte finns rep-satser till våra 'ufon'. (Utan ABS kostar satsen tex 399:- på micro)
    "TRÖSTEN" i eländet är att cylindrarna gått ner från 25'000 till i närheten av 10'000 nånstans.

    Men det är ju fortfarande frågan om det är värt det.

    Vad fan gör man nu?? Någon som vet hur man reparerar skiten? :P
    Skroten vågar man väl inte chansa på.. ?
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 577
    Hej Fraz!

    Problemet är samma på 9-3:orna iaf, jag är nånstans i närheten av ditt och JonTe's problem med svampig pedal.

    Till 9-3og finns inte heller nån renoveringssats utan det är byta hela cylindern som gäller... Tror min Saab-verkstad sa att den gick på runt 4000:-?

    Iaf... Efter byte av bromsklossar (och antagligen rengöring av bromsoken? Rickard?) så funkar bilen bättre. Jag är petig så lite svampig är den fortfarande, dock så är brorsans 900ng lika "svampig" så jag har accepterat min bil nu. Hur ser era klossar ut?

    Ska besiktiga efter lunch idag, får väl återkomma om SBP har synpunkter på mina ev. svampiga bromsar.

    Mvh
    Mangan

    PS
    Ulf L som är en händig typ (vinka Uffe!) knåpade ihop en liten vakum-burk som han använde för att suga ut gammal vätska ur luftningsnippeln på oken. Jag gillar idén skarpt, nån som har kommentarer till metoden?
    DS
    ExMedlem 3351
    Från 9-3 TypeR till Porsche 924 till Alfa GTV 2000, hur ska det sluta...

  16. #16
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Jag besiktade min 92:a för 2-3 veckor sen å då va det ingen som sa nåt om att bromsarna kändes svampiga.
    Fick däremot beröm för att skvorna + beläggen fram var nya = helt OK broms-värden...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Jag tror även att det är en definitionsfråga vad som svampigt och inte.
    Jag själv ( och andra i "svamp klubben") kanske lite petiga vad gäller stumheten i pedalen och när folk provkört min bil är det aldrig någon som sagt "vad svampiga bromsar du har".
    Provkör man någon annans bil av samma typ känns bromsarna sällan likadana och det finns naturligtsvis olika anledningar men jag har inte kört någon 9k där jag fått känslan av att bromsrna känns speciellt stumma.
    Kanske det beror på konstuktionen i sin helhet och men jag tänker iafall fixa helt nya bromsar nu i vinter med stålomspunna slangar osv för att förhoppningsvis kunna få den känslan jag vill ha.

    Om jag sedan ska lufta ihjäl mig och behöva köpa en tankbil med olja så får det bli så.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Anmäler mig också till "svampklubben".
    Har luftat & luftat & luftat utan att det blivit bättre
    Har även renoverat ok, bytt bromsslangar, bytt skivor och klossar. Resultatet är detsamma, bromsarna känns svampiga och tungtrampade.
    Jämför jag bromsarna med andra 9000 är mina tungtrampade och svampiga.
    Detta gäller alltså min 9000 Aero -91

    Vad beror detta på ?

    Har själv funderat på ifall en del av svampigheten ligger i länkaget mellen pedal och huvudcylinder/ABS -enhet. Det skulle även kunna bero på slitna ok.
    Någon som har några teorier kring detta ?

    En annan egenhet med bromsarna är att de blir extra svampiga om jag utnyttjar dem hårt, dvs gör en hård inbromsning från 200+. Efter en sådan bromsning blir det extra svampigt, även sedan bromsarna kallnat.
    Detta tyder väl på att jag har lite luft i systemet ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Jag tror även att det är en definitionsfråga vad som svampigt och inte.
    Absolut! Men mitt problem är numera att jag måste trampa nästan i bott för att få bromsverkan. Något har blivit mycket sämre extramt tydligt över en enskild händelse. Så i mitt fall är det ingen subjektivitet det handlar om, tyvärr.
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Jag själv ( och andra i "svamp klubben") kanske lite petiga vad gäller stumheten i pedalen och när folk provkört min bil är det aldrig någon som sagt "vad svampiga bromsar du har".
    Provkör man någon annans bil av samma typ känns bromsarna sällan likadana och det finns naturligtsvis olika anledningar men jag har inte kört någon 9k där jag fått känslan av att bromsrna känns speciellt stumma.
    Kanske det beror på konstuktionen i sin helhet och men jag tänker iafall fixa helt nya bromsar nu i vinter med stålomspunna slangar osv för att förhoppningsvis kunna få den känslan jag vill ha.
    Ska du byta ut rubbet? Har du hittat någon annan huvudcylinder som passar eller?
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Om jag sedan ska lufta ihjäl mig och behöva köpa en tankbil med olja så får det bli så.
    .. Jag tror bara det är mina grejor som är trasiga, förvisso. Men visst känns det ju som en stor dunk lätt går åt medan man provar olika tillvägagångssätt...

    Efterlysning: Om någon hittar en repsats till 'ufot' så hojta, skrik, PMa mig genast!! Jag är desperat!
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  20. #20
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Jag tror även att det är en definitionsfråga vad som svampigt och inte.
    Jag själv ( och andra i "svamp klubben") kanske lite petiga vad gäller stumheten i pedalen och när folk provkört min bil är det aldrig någon som sagt "vad svampiga bromsar du har"
    Det kan du nog ha rätt i...
    Jag tyckte inte att mina bromsar kändes nåt annorlunda mot någon annan bil som jag provat..
    Ända tills jag körde en fabriksny Volvo V70... :\
    Sen den dagen tycker jag att mina bromsar känns väldigt trögtrampade och svampiga...
    Men sen skiljer det ju 10 år av ny teknik, så det vore väl iofs konstigt om en 92:a kändes likadan som en sprillans 03:a...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

Liknande ämnen

  1. Svampiga bromsar OG9-5
    Av mr-bear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-04-10, 18:56
  2. [LÖST] Svampiga bromsar OG9-5
    Av gvmatte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 21:38
  3. svampiga bromsar saab 9-3 aero 02
    Av chipcenterBjörn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 12:20
  4. väldigt svampiga bromsar
    Av weeeman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 16:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •