Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Vattenkylda IC - Saab gjorde bara 2 st!!

  1. #1

    Vattenkylda IC - Saab gjorde bara 2 st!!

    Hej hopp,,

    jag var i skolan i går och pratade lite med en lärare om lite motorer.. (saab såklart) :P så frågade jag hur mkt en IC gör igentligen för effekt mm men då sa han en sak som jag tyckte va lite najjs..

    han kom in på saab 99 Ic.. och att Saab byggde 2 st Vattenkylda IC och att han har 1 av dom 2 som har gjorts hemma i en låda !

    jag får väl försöka lura av han den med lite pengar eller ngt :P skulle va ballt att ha hemma

    inte nån som kanske har det andra kittet??

    //kim

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    542
    Fränt! ta med en kamera och lägg upp bilder här!
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Saab gjorde bara 2 st!!

    Citat Ursprungligen postat av kim_zerot
    inte nån som kanske har det andra kittet??
    Finns bara en person som är aktiv på det här forumet som jag kan tänka mig skulle kunna ha lagt vantarna på den andra...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4

    Re: Saab gjorde bara 2 st!!

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Finns bara en person som är aktiv på det här forumet som jag kan tänka mig skulle kunna ha lagt vantarna på den andra...
    Mvh
    KK
    Boosta upp det nu.. säg vem du tänker på
    Mvh

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    551
    Jag har eller har eller haft (kan ha slängt den)en vatten kylld ic till gammla B motorn var som en tjock korv och ersatta orginal tryck rör mellan turbo och spjäll Var gjutet turbo på det med den gammla hederliga turbo loggan in gjuten.Använde denna när jag var ung och enligt "historian" om den skulle den ha kommit från Saab:s tävlings avd sen om detta är sant eller ej veti fasiken

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Jag har eller har eller haft (kan ha slängt den)en vatten kylld ic till gammla B motorn var som en tjock korv och ersatta orginal tryck rör mellan turbo och spjäll Var gjutet turbo på det med den gammla hederliga turbo loggan in gjuten.Använde denna när jag var ung och enligt "historian" om den skulle den ha kommit från Saab:s tävlings avd sen om detta är sant eller ej veti fasiken
    hehe okej:P ja man vart tvungen att byta rör och skit ska få han att ta lite bilder ska försöka fixa det han har lite kul att ha hemma.. det kittet han har ska funka och allt.. han hittade det på skroten i en gammal 99 TUR nisse:P

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    102
    Medlem#
    7519
    Citat Ursprungligen postat av kim_zerot
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Jag har eller har eller haft (kan ha slängt den)en vatten kylld ic till gammla B motorn var som en tjock korv och ersatta orginal tryck rör mellan turbo och spjäll Var gjutet turbo på det med den gammla hederliga turbo loggan in gjuten.Använde denna när jag var ung och enligt "historian" om den skulle den ha kommit från Saab:s tävlings avd sen om detta är sant eller ej veti fasiken
    hehe okej:P ja man vart tvungen att byta rör och skit ska få han att ta lite bilder ska försöka fixa det han har lite kul att ha hemma.. det kittet han har ska funka och allt.. han hittade det på skroten i en gammal 99 TUR nisse:P
    Ja det är rätt så otroligt när man hittar ett kitt som gjorts i endast två exemplar och det FUNKAR... haha
    //Henrik_T16_Move_Your_Mind
    900_T16 9-5_Aero_Hirsch

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Zimerman
    Citat Ursprungligen postat av kim_zerot
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Jag har eller har eller haft (kan ha slängt den)en vatten kylld ic till gammla B motorn var som en tjock korv och ersatta orginal tryck rör mellan turbo och spjäll Var gjutet turbo på det med den gammla hederliga turbo loggan in gjuten.Använde denna när jag var ung och enligt "historian" om den skulle den ha kommit från Saab:s tävlings avd sen om detta är sant eller ej veti fasiken
    hehe okej:P ja man vart tvungen att byta rör och skit ska få han att ta lite bilder ska försöka fixa det han har lite kul att ha hemma.. det kittet han har ska funka och allt.. han hittade det på skroten i en gammal 99 TUR nisse:P
    Ja det är rätt så otroligt när man hittar ett kitt som gjorts i endast två exemplar och det FUNKAR... haha

    hehe ja.. det han skulle göra va att lete efter en tuta:P men hitta nått ännu bättre.,, hehe:P

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Erland Cox i Lund (min mentor) har ett komplett kit till en vattenkyld IC homologerad till GruppA. Det är en Saab original med logo, gjuten i alu med tillhörande radiator och vattentank.

    ICn är fyrkantig till formen med en luftanslutning i vardera motstående hörn, dvs diagonalt.
    Jag vet ej hur många exemplar det finns gjorda av denna modellen, men den är DYR!
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Erland Cox i Lund (min mentor) har ett komplett kit till en vattenkyld IC homologerad till GruppA. Det är en Saab original med logo, gjuten i alu med tillhörande radiator och vattentank.

    ICn är fyrkantig till formen med en luftanslutning i vardera motstående hörn, dvs diagonalt.
    Jag vet ej hur många exemplar det finns gjorda av denna modellen, men den är DYR!
    okej enligt min lärare ska det bara ha gjorts 2 st exemplar av den sorten han hittade.. det va iallafalla det dom på Saab fabriken sa när han gav dom art nr.. vet ejj om det finns flera till andra modeller.. men det han har finns bara 2st .. jaa han sa att den som ska ha hans kitt får punga fram en hel del :P

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Jag har en liggande i skafferiet också.. Edit: Är ju Rolfs från sin period med 99:or o RC 900 tiden osv.

    Saab Turbo står det så vackert på den.. Undra om man skall ha den på nya projektet..

    Kan skicka in en bild imorrn.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    624

    Re: Saab gjorde bara 2 st!!

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av kim_zerot
    inte nån som kanske har det andra kittet??
    Finns bara en person som är aktiv på det här forumet som jag kan tänka mig skulle kunna ha lagt vantarna på den andra...

    Mvh

    KK
    haha, såklart det var han =D

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Jag har en liggande i skafferiet också.. Edit: Är ju Rolfs från sin period med 99:or o RC 900 tiden osv.

    Saab Turbo står det så vackert på den.. Undra om man skall ha den på nya projektet..

    Kan skicka in en bild imorrn.

    Okej.. då kanske det finns flera trotts allt

    ska prata mera med min lärare i morrn :P

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Haha, det här var nästan kul läsning . Bara två tillverkade, åsså verkar det som varenda Nisse har en gammal liggandes i ngt gammalt skjul .

    Nä, jag har ingen sådan. Däremot ska jag ha liggandes en äkta "Thunder Jet" tändningsbooster från Hobbex som brorsan monterade på pappas bil på 70-talet. Jäklar vad den gick undan sedan...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Jag har eller har eller haft (kan ha slängt den)en vatten kylld ic till gammla B motorn var som en tjock korv och ersatta orginal tryck rör mellan turbo och spjäll Var gjutet turbo på det med den gammla hederliga turbo loggan in gjuten.Använde denna när jag var ung och enligt "historian" om den skulle den ha kommit från Saab:s tävlings avd sen om detta är sant eller ej veti fasiken
    Samma här.
    Tror att vi har en sådan liggande också.

    Fränt Micke, vi har de enda 2

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Hittade den i flytten nu:

    MVh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Hittade den i flytten nu:

    MVh Sasse
    Vilken häftig pryl
    Måste ha varit riktigt häftig i början av 80-talet. Gjorde säkert minst 50 bling-bling hästar extra vid korvmojjen.

    Ska man verkligen särskriva INTER COOLER
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 495
    Medlem#
    5622
    Hoho. Den var riktigt tuff

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    624
    nästan så du kan ställa upp i antikrundan med den där

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    163
    Fan va tuff. Får nog skriva ut den bilden och gå till toaletten en stund....
    Nordanvind gör mig stark.

    Fräser och planar de flesta metaller om du behöver.

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 00:54
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 19:41
  3. Vem gjorde 92:an med V6?
    Av Rodder76 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 04:50
  4. Vad gjorde jag för fel?
    Av mytho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 14:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •