Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: X-Grenrör[ng900]

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    122

    X-Grenrör[ng900]

    Vad för karaktär blir det på era bilar med X-grenrör ,särskilt på en Ng900 2.0T


    är det så att laddet kommer tidigare eller senare med X-rör och hur blir det om man kör x-rör med standard turbo exmpelvis en TB0356 ?.

    Sen en fråga till! - går det att montera ett T3-grenrör på Ng900T som ju har T25 rör ,jag vet att man måste vrida på turbon o.s.v men vad är det som är det verkliga Stoppet ?


    bara lite funderingar!

    Mvh
    9000 Talladega -89 *Såld*
    9000 CDE T16 Limited Edition Nr:92/100 -90 *R.I.P*

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    122
    Någon ?
    9000 Talladega -89 *Såld*
    9000 CDE T16 Limited Edition Nr:92/100 -90 *R.I.P*

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    122
    Någon ?
    9000 Talladega -89 *Såld*
    9000 CDE T16 Limited Edition Nr:92/100 -90 *R.I.P*

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    T3-grenrör går inte p.g.a. vattenpumpen iaf. Det blir alldeles för trångt för framröret.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Generellt sätt kan man ju säga att man får bättre flöde och därmed snabbare respons, men att köra x-rör med std turbo kommer inte ge dig något då det är turbon och inte grenröret som är begränsningen av dom två...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Arboga Medlemsnummer: 6065
    Inlägg
    238
    lånar tråden lite hoppas det är ok.

    Tänkt mig o köra med ett 18T agg i sommar o har ett x-rör ligger hemma på hyllan. Gör det ingen som helst nytta till det agget heller? tänkte om jag endå har det så kan man ju smälla på det,, men det känns ju väldigt onödigt om det inte gör någon nytta..
    Saab 9³ Viggen -99 Såld
    Saab 9³ Aero -01
    Saab 9-5 Aero -05 SC

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Noffe
    lånar tråden lite hoppas det är ok.

    Tänkt mig o köra med ett 18T agg i sommar o har ett x-rör ligger hemma på hyllan. Gör det ingen som helst nytta till det agget heller? tänkte om jag endå har det så kan man ju smälla på det,, men det känns ju väldigt onödigt om det inte gör någon nytta..
    Hej!

    Det gör ju alltid nån skillnad om det är rätt utformat osv. Men varför skulle du inte slänga på det? Det är ju bättre än det ligger och dammar på hyllan?

    MvH Niklasson

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Noffe
    lånar tråden lite hoppas det är ok.

    Tänkt mig o köra med ett 18T agg i sommar o har ett x-rör ligger hemma på hyllan. Gör det ingen som helst nytta till det agget heller? tänkte om jag endå har det så kan man ju smälla på det,, men det känns ju väldigt onödigt om det inte gör någon nytta..
    Om turbon hamnar i samma position som innan är det bara att montera.. men flyttas den så tillkommer en massa kostnader för runtomkring prylar som olja- och vattenledningar, insug och downpipe... osv... det blir dock lite värre vid bilprovningen sen. Inte alla som orkar byta grenrör före varje bes...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    [det blir dock lite värre vid bilprovningen sen. Inte alla som orkar byta grenrör före varje bes...
    Din täckplåt fungerar den vid SP, dvs slipper du byta x-röret vid bes
    Mvh

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Om turbon hamnar i samma position som innan är det bara att montera.. men flyttas den så tillkommer en massa kostnader för runtomkring prylar som olja- och vattenledningar, insug och downpipe... osv... det blir dock lite värre vid bilprovningen sen. Inte alla som orkar byta grenrör före varje bes...
    Jag skulle nästan vända på steken och säga tvärtom: om turbon ändå hamnar på originalplats, why bother? Om man däremot kan förskjuta turbon och därmed få till ett fläskigare inloppsrör så är det utmärkt. Med extraktor och ett bättre inloppsrör borde det gå att klämma ytterligare några kusar... Det går ju ofta att gå på med lite aggressivare tändning med bra grenrör.

    Om det sen är värt besväret för några hästkrafer extra? Tveksamt kanske, men om inte annat är ju tröskeln för att ta klivet upp till Mr. GTBB-nivå inte så stort sen...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Jag skulle nästan vända på steken och säga tvärtom: om turbon ändå hamnar på originalplats, why bother? Om man däremot kan förskjuta turbon och därmed få till ett fläskigare inloppsrör så är det utmärkt. Med extraktor och ett bättre inloppsrör borde det gå att klämma ytterligare några kusar... Det går ju ofta att gå på med lite aggressivare tändning med bra grenrör.

    Om det sen är värt besväret för några hästkrafer extra? Tveksamt kanske, men om inte annat är ju tröskeln för att ta klivet upp till Mr. GTBB-nivå inte så stort sen...

    Mvh

    KK
    Nä, men i detta fallet så verkar han inte så sugen på att lägga så mkt pengar på sin bil? eller har jag missuppfattat allt kanske?.. det kommer ju dock att kosta lite om man flyttar snurran ur sin std position...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Nä, men i detta fallet så verkar han inte så sugen på att lägga så mkt pengar på sin bil? eller har jag missuppfattat allt kanske?.. det kommer ju dock att kosta lite om man flyttar snurran ur sin std position...
    Av hans garagetsida att döma så verkar planerna på sikt vara "Mr. GTBB".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Arboga Medlemsnummer: 6065
    Inlägg
    238
    Tackar för alla svar, tror ja väntar då tills det är dags för ett lite manligare agg.
    Saab 9³ Viggen -99 Såld
    Saab 9³ Aero -01
    Saab 9-5 Aero -05 SC

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: X-Grenrör[ng900]

    Citat Ursprungligen postat av Talladega_Power
    Vad för karaktär blir det på era bilar med X-grenrör ,särskilt på en Ng900 2.0T


    är det så att laddet kommer tidigare eller senare med X-rör och hur blir det om man kör x-rör med standard turbo exmpelvis en TB0356 ?.

    Sen en fråga till! - går det att montera ett T3-grenrör på Ng900T som ju har T25 rör ,jag vet att man måste vrida på turbon o.s.v men vad är det som är det verkliga Stoppet ?


    bara lite funderingar!

    Mvh
    När det gäller laddtryck och vridmoment på låga varvtal så är detta väldigt beroende på grenrörets utformning men jag har svårt att tro att man enkelt kan bygga ihop ett grenrör och förvänta sig att slå originalröret.

    Kika på kapitel 8
    http://www.diva-portal.org/diva/getDocu ... lltext.pdf

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    instämer
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

Liknande ämnen

  1. ta bort grenrör ng900
    Av Reyal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 00:58
  2. GTBB30 + org grenrör ng900
    Av Jon_R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 01:39
  3. X-grenrör ng900
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 19:48
  4. Grenrör på ng900 2.0T frågor..
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 20:16
  5. grenrör ng900
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •