Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 95 Awd??

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637

    Saab 95 Awd??

    Jo såhär är det, att på isen där folket kör isracing, i närheten där jag bor så åkte jag förbi i onsdags och såg till min förvåning att det var en Saab 95 som åkte runt med plogblad och plogade upp en bana på isen.

    Kunnde nästan gissa vem det var som byggt den men fick senare reda på att den var 4 hjulsdriven med lufttrycksdrivna plogblad .

    Som dom sa så har personen som byggt den själv gjort en fördelning i originallådan där det finns en "Tapp" eller liknande som man kan få ut drivkraft ur, och sedan kunna bygga kardan bak till en bakaxel.

    Den här bilen har tydligen en Volvo-duett bakaxel.

    Min fråga är om det är sant att det finns en sån "Tapp" i lådan som man kan få ut drivning ur????
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Saab 95, eller Saab 9-5 ???
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    95, gammla bilen.
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    95, gammla bilen.
    Den tappen är ett växellådsfäste och går nog inte så bra att ha till någon drivning. Däremot så har rallycross folket byggt om V4:or till 4x4, men hur det är gjort vet inte jag, men det finns säkert någon som kan förklara.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Nån äldre subaru-drivlina borde funka...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Har sett 9-5 med 4x4 och dieseldrift, tror det var en -99 eller -00:a, första generationen iallafall och kombi. (fanns ju inte med diesel heller)
    Ser lite märkligt ut när det spinner till på alla 4 någon halvmeter för att sedan bara bära iväg med ett dieselrassel!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Ser lite märkligt ut när det spinner till på alla 4 någon halvmeter för att sedan bara bära iväg med ett dieselrassel!
    Säker på att det inte var oil sludge-relaterat?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    Den här mannen som byggt den är helt galen, skulle kunna berätta en herrejösses massa historier om gubben, en kort men helt osannolik är att han i sommras körde ifrån en viper med sin hemmabyggda 4wd volvo 240 på 400 hästar på Görla Industriområde för dom som bor i sthlmstrakten.
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    skulle väl vara om man gjorde en pinjonaxellagring på "andra" sidan av diffen och plockade kraften där.. skulle kunna gå på en og900 låda iaf..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    skulle väl vara om man gjorde en pinjonaxellagring på "andra" sidan av diffen och plockade kraften där.. skulle kunna gå på en og900 låda iaf..
    Det blir svårare på en V4-låda eftersom slutväxeln sitter längst fram i lådan.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    skulle väl vara om man gjorde en pinjonaxellagring på "andra" sidan av diffen och plockade kraften där.. skulle kunna gå på en og900 låda iaf..
    Det blir svårare på en V4-låda eftersom slutväxeln sitter längst fram i lådan. (3ggr)
    Ja, det blir ju det


    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Min farfar (gammal klurgubbe) byggde en 96:a (V4) med 4wd. Kommer dock inte riktigt ihåg hur han gjorde(var liten då), men jag vet att han pratade om att sätta en automatlåda där bak...

    Men jag tror dock inte han gjorde så. Vet iaf att han hade en extra växellåda därbak...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Min farfar (gammal klurgubbe) byggde en 96:a (V4) med 4wd. Kommer dock inte riktigt ihåg hur han gjorde(var liten då), men jag vet att han pratade om att sätta en automatlåda där bak...

    Men jag tror dock inte han gjorde så. Vet iaf att han hade en extra växellåda därbak...
    PerW här på forumet håller på med en 4WD OG900 och han har använt sig av en 99 automatlåda som bakaxel och sen byggt om en 4-växlad 99/900 med ett uttag för kardanaxel.

    Sen har man hört om många rally nissar som byggt om V4or tex finns det en kille i Finland som kör rally med en 4WD V4 fortfarande.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •