Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Hjälp! Jag har allvarliga problem med toppen!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100

    Hjälp! Jag har allvarliga problem med toppen!

    Jag håller på med byte av toppackning på en polares 900 B202i.
    Bultarna till toppen satt nåt GALET hårt. Därför ville en bultskalle inte vara med längre. Den blev rundad. Det är ju 13mm-hylsa, jag testade slägga på en 12a men det höll inte.

    Hur ska jag göra för att få loss detta? Det sitter som sagt extremt hårt åtdraget, och det finns ju som bekant inte mycket utrymme runt den.
    Det finns tänder kvar på bultskallen, om än små. Min idé var att fylla en 12-hylsa med kemisk metall och trycka på för att låta det stelna och sedan testa. Kan det vara nåt?

    Han är beroende av sin bil och behöver den tillbaka snarast, så hjälp uppskattas. Det känns som detta ligger helt bortom min förmåga
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  2. #2
    Hej!

    Torxhylsa är det väl? Sedan passar en vanlig 13mm hylsa hyfsat, men en torx ger ett helt annat bett.
    Jag har själv dragit en torx-bult "rund" med hjälp av 13mm hylsa och därefter lossat den med en passande torxhysla, så mitt råd är att skaffa rätt hylsa och prova.

    6-kant topplocksbult fanns väl bara till och med B-motorn? Och då var det typ 19mm hylsa eller nåt.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Torxhylsa är det väl? Sedan passar en vanlig 13mm hylsa hyfsat, men en torx ger ett helt annat bett.
    Jag har själv dragit en torx-bult "rund" med hjälp av 13mm hylsa och därefter lossat den med en passande torxhysla, så mitt råd är att skaffa rätt hylsa och prova.

    6-kant topplocksbult fanns väl bara till och med B-motorn? Och då var det typ 19mm hylsa eller nåt.
    Jaha där ser man. Jag utgick ifrån att bultarna var konstruerade som dom är för att vara extra starka
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Muskedunder
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Torxhylsa är det väl? Sedan passar en vanlig 13mm hylsa hyfsat, men en torx ger ett helt annat bett.
    Jag har själv dragit en torx-bult "rund" med hjälp av 13mm hylsa och därefter lossat den med en passande torxhysla, så mitt råd är att skaffa rätt hylsa och prova.

    6-kant topplocksbult fanns väl bara till och med B-motorn? Och då var det typ 19mm hylsa eller nåt.
    Jaha där ser man. Jag utgick ifrån att bultarna var konstruerade som dom är för att vara extra starka
    E16 heter hylsan du ska ha, då ska det gå fast du har skadat skallen en aning.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Pröva med en sådan här kanske?

    Får till och med fäste på runda rör...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Pröva med en sådan här kanske?

    Får till och med fäste på runda rör...
    Liiite svårt att komma åt med kanske??
    Såg föresten de där på en mässa förra året, ställde mig ganska tveksam till materialkvalitén..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":2fon007a
    Pröva med en sådan här kanske?

    Får till och med fäste på runda rör...
    Liiite svårt att komma åt med kanske??
    Såg föresten de där på en mässa förra året, ställde mig ganska tveksam till materialkvalitén..
    M.V.H.[/quote:2fon007a]


    Ja svårt att komma åt med kan det säkert vara. Men funktionen är absolut inge fel på. Fast jag har ej testat den variant TV-shop säljer... Utan ett annat fabrikat. Fungerar ypperligt...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  8. #8
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Haha,, vilka verktyg, ja eller den värstingen som är alla hylsor i en hysla...
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Haha,, vilka verktyg, ja eller den värstingen som är alla hylsor i en hysla...
    Va? gör du narr av verktyget? Är ärligt talat en ganska smart konstruktion. Ju mer man drar ju bättre greppar den... Har tagit mingen runddragna bultar/muttrar med en dylik. Men som sagt, finns ju varianter av sämre material. Finns ju Bacho hylsnycklar och biltema hylsnycklar...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  10. #10
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=Styrman_Jansson]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":17zlkc8g
    Haha,, vilka verktyg, ja eller den värstingen som är alla hylsor i en hysla...
    Va? gör du narr av verktyget? Är ärligt talat en ganska smart konstruktion. Ju mer man drar ju bättre greppar den... Har tagit mingen runddragna bultar/muttrar med en dylik. Men som sagt, finns ju varianter av sämre material. Finns ju Bacho hylsnycklar och biltema hylsnycklar...[/quote:17zlkc8g]

    Jag ska dock påpeka att jag inte fått äran o testa den själv,,men jag tvivlar myyycket starkt på den..

    Som jag skruvar 10h / dag år ut o år in så krävs det endel av verktygen..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Citat Ursprungligen postat av Robert@

    Jag ska dock påpeka att jag inte fått äran o testa den själv,,men jag tvivlar myyycket starkt på den..

    Som jag skruvar 10h / dag år ut o år in så krävs det endel av verktygen..
    Jag var också ganska skeptisk till dem från början. Särkilt som TV-shop hade liknande... Men köpte en på skoj... Funkar kalas. Greppar till och med ett helt runt rör. Men visst krävs det en viss teknik. Är ju inte ett sådan verktyg man använder hela tiden, utan mer som man tar till ibland...

    Men visst. jag skruvar inte 10h om dagen. Men min farfar som har jobbat som verktygsmakare i dryga 40 år gillade den...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=Styrman_Jansson]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":3uc9w01x

    Jag ska dock påpeka att jag inte fått äran o testa den själv,,men jag tvivlar myyycket starkt på den..

    Som jag skruvar 10h / dag år ut o år in så krävs det endel av verktygen..
    Jag var också ganska skeptisk till dem från början. Särkilt som TV-shop hade liknande... Men köpte en på skoj... Funkar kalas. Greppar till och med ett helt runt rör. Men visst krävs det en viss teknik. Är ju inte ett sådan verktyg man använder hela tiden, utan mer som man tar till ibland...

    Men visst. jag skruvar inte 10h om dagen. Men min farfar som har jobbat som verktygsmakare i dryga 40 år gillade den...[/quote:3uc9w01x]
    Ja,,gilla den,,men den ska hålla o mer än 2dar också..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Ja,,gilla den,,men den ska hålla o mer än 2dar också..
    För all del... något sådant test har jag inte utsatt den för... men som sagt. inget man använder hela tiden...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  14. #14
    Hej!

    Om jag får lov att avbryta så har jag lite svårt att se hur man ska komma åt topplocksbultarna med verktyget ni diskuterar

    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Kanske nån ihopfällbar ikeamodell !
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    306

    Topplocksbult...

    Hej Alla !.

    Vart i USA en del i tjänsten.
    Har dessutom kommit över en riktig klenod. En 9000 2.3 Aero ´97 med låga mil. En ägare. Full dokumentation. Bilen är i ett oantastligt originalskick. Ingenting i motorrummet. Klisteretiketten av papper på oljekylaren är kvar. Ingen fukt på klacken vid blocket och 4:ans cyl. Ventilkåpans svarta färg är som ny. Varenda skruv är orörd sen den dag bilen lämnade Lina 1 i Trollhättan. Eloxeringen på skruvarna till fuelrail-bryggan är helt intakt. Växellådan är lite småtjurigt ny.....bakre reflexrampen är HEL !. Inredningen är en saga !.
    Denna klenod skall vaxas och ner i ventilerat varmgarage och tas fram på sommaren.
    Häromdagen gick jag förbi mina karameller och blev riktigt rörd - dessa bestar värmer verkligen i vinterkylan.
    Den svarta kaptensinredningen får en verkligen att bli salig !.


    Nu till frågan:

    Ja det är ju en i sanning trist upplevelse när en topplocksbult strular.

    En E16 hylsa torde vara det riktigaste ja. Går inte det så får man tänka till.

    Ibland kan man MIG:a på en bult ovanpå med en fin intakt bultskalle och dra av hela paketet på det sättet......men svetsen måste vara riktigt homogen och solid .....inget kärringkrattande alltså !.
    DOCK: Med en sådan metod får man bara ett eller två försök. Dessutom vill man inte ha en massa svetsloppor och gojs ner i toppen och brunnarna till ventiltryckarna.

    Ärligt talat vete tusan hur man skall göra....... nytt begagnat block och huvud trots allt ?.

    I övrigt ser det förnämligt ut - en Fetsis och en dunk 10W/40 - det bästa i livet behöver inte kosta så mycket

    /Tomas 220 PS


    Godiskaramellerna:
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 OEM Röd Box 220 PS
    9000 CS 2.3 Aero ´97 OEM 225 PS

    On Worklist:
    9000 CC 2.3 Aero ´91 OEM Röd Box 220 PS
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555


    Man kan även i Usa kolla in STCS

    Men du Tomas 220 PS, nu vill jag se bilder på nya pärlan.

    Angående E16 så är det väl bara ett bra märke som kan garantera tillförlitligheten att den skall bottna och få loss ski...!

    psst, fler anekdoter tack ..ds
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    ingemansland
    Inlägg
    8

    topp

    värm lite med en gassvets försiktigt,har jag gjort funkat iafl lycka till.

  19. #19

    Re: Topplocksbult...

    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS
    I övrigt ser det förnämligt ut - en Fetsis och en dunk 10W/40 - det bästa i livet behöver inte kosta så mycket


    Undvik att blanda bara..
    http://www.geting.se/images/PICT0547.jpg

    Välkommen tillbaks förresten!
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    ......................Ojsan, fel tråd. Det stod visst "toppen" och inte "sn..."...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Spikningar, hur allvarliga fel kan det bli?
    Av Cabmange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 21:09
  2. allvarliga problem!
    Av C4rlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 19:16
  3. allvarliga problem med min 0g900 hjälp!
    Av aero_piloten1 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 01:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •