Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: stor skillnad på högnivå vs lågnivå till steg

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    stor skillnad på högnivå vs lågnivå till steg

    hej
    har de senaste dagarna pysslat lite med stereon i bilen.

    har en 8 tums GAS baslåda med inbyggt steg från BRL.

    tyckt den va jäkla kass när jag tog högnivå från bakhögtalarna.
    nu idag så fick jag äntligen ihop min lågnivå adapter, och jisses vilken skillnad, visst skrammlar hela bagageluckan men vilken skillnad på ljud.

    nu går de ju faktiskt spela HÖGT på den lilla basen, när den va på högnivå så va de inte i närheten av vad det är nu.

    har ni andra som hållt på med orginalstereon i ng900 märkt detta med?

    jag har varit och införskaffat ett mega steg som jag tänkte skulle driva 2st 12or i skuffen, de matar 2*110W i 8 Ohm tror jag.
    känns nästan inte som man behöver gå så långt som att använda det steget.

    vad säger expertisen?
    har as3 stereon (men med andra dörrhögtalare)
    tillsammans med den Gas 200W 8tums basen.

    hur mycket vinner jag på att dra dit 2st större basar, kanske 10or eller 12or?
    eller ska man ta och sälja 2500kronors steget och köra vidare på 8 tummaren?


    och ni andra som satt in bas bak i ng900, hur fasen har ni dämpat bagageluckan, skramlar ju så man tror skiten ska gå sönder vilken stund som?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Det där kan ju bara du svara på egentligen.

    Är du helnöjd med ljudet så låt det vara. Vill du ha det ännu bättre och är beredd att betala för det, så bygg vidare.



    Själv tycker jag inte bakluckan skramlar så värst mycket på min.

    Är väl nummerplåten som brukar föra oväsen, har du kollat den?



    Tyckte bakluckan på min 9000 och gamle 900 (som för övrigt också skramlade nått kopiöst från luftutsläppen) skramlade mer än ng900,an.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    de är vid nummerplåten och reflexrampen bak som de mesta skramlet kommer, en del från vingen med.

    får väl införskaffa någon gummiduk eller nått att fästa på baksidan.


    jag är väldigt konfunderad på hur jag ska göra.

    jag sitter med ett splitter nytt Arizona Eagle steg för 2500kr.
    känns ju lite som man vill använda detta, en 8 tums bas på 200W peak borde ju inte va bättre än det.

    hade denna lilla basen från min förra bil men har alldrig fått nått riktigt ljud pga att den suttit på högnivå hela tiden (för smidighetens skull)
    så kom jag över de andra steget till ett väldigt bra pris och tänkte att köpa till en hyfsad baslåda för 1500-2000kr.

    har dragit rejäla strömkablar och allt bak så de är bara att plugga i rca kontakterna och högtalar kablarna till de stora steget.

    de är ju jäkla svårt att veta hur en baslåda med 2st 12or gör sig mot min nuvarande 8 tummare.
    tanken var denna lådan bak.
    http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

    steget jag har är ett 4 kanals som jag ska brygga till 2 kanal men de går inte brygga till 1 kanal så på nått vis måste jag ändå ha 2 basar för att kunna nyttja steget till fullo.


    väldigt kluven hur jag ska göra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Jag tycker att du ska glömma den där baslådan så fort som det bara går, satsa på att på köpa lösa element och bygg egen låda istället.

    Vad för ett Arizona Eagle steg har du?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Jag tycker att du ska glömma den där baslådan så fort som det bara går, satsa på att på köpa lösa element och bygg egen låda istället.

    Vad för ett Arizona Eagle steg har du?
    http://www.klelektronik.se/eshop/detail ... 04-11-0002
    det är steget jag har, kan ju säga att jag köpte detta NYTT med garanti i butik för 699kr... gick inte stå emot de priset.

    har faktiskt inte ens testat steget än, bara kopplat på strömkablarna, bilen har nästan bott på verkstaden den senaste månaden så har inte mycket pengar till att göra nått ljudbygge för tillfället.

    har gått i flera tankar sen jag köpte bilen i början på december.

    de som har gått mest är att bygga en låda som följer konturerna mot ryggstödet, inte hela vägen upp utan göra en låda som kanske är 30cm hög och 30cm djup och går mellan julhusen då hela vägen bak sen ett par mindre basar i den 8 el 10 tum, mest för att jag ofta använder skuffen och vill kunna på ett lätt sätt få ut lådan.

    men tyvär är det väldigt mycket tankar när pengarna går till att fixa massa mekaniska fel på bilen istället.

    jag har satt i as3 steget fram, dämpat upp dörrarna rejält och köpt ett par MGR basar från ljudia, är väldigt budget, men de blir faktiskt jäkla lyckat med dörrarna och de högtalarna, så tankarna har gått att använda MGR element där bak med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    En låda som går snabbt att ta ut kan vara bra att ha, tar kanske 30min för att få ut den jag har.

    Till det steg du har skulle jag rekommendera 1 eller 2basar på 200wrms st ungefär.

Liknande ämnen

  1. Kopplade högnivå till lågnivå och nu låter det illa. As3
    Av RoGGe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 11:21
  2. Omvandla till lågnivå eller köra högnivå till slutsteg? OG9-5
    Av Heavymental i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 18:59
  3. baslåda till AS3. högnivå/lågnivå adapter?
    Av thor3n900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 14:56
  4. lågnivå omvandlare till högnivå
    Av 666SaaB666 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 08:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •