Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Balansaxlar??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    billinge
    Inlägg
    107

    Balansaxlar??

    Hej

    Läste just om någon som hade plockat bort sina balansaxlar och börja tänka att ja inte visste så mycket om dem och deras funktion. Så ja undrar va gör de för nytta att plocka bort dem? Kan de göra nån skada att ta bort dem? Ös gärna på me svar är mycket nyfiken på mitt ovetande!

    /Ted
    9000 power map-tun steg 4 såld till lille bror han behövde ju bil
    9-3 aero cab map tun steg 3

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Fördelarna:
    *Du får ut lite extra effekt på vevaxeln då motorn slipper driva runt balans-transmitionen.
    *Du kommer inte få några ras p.g.a. kamtransmitionen.

    Nackdelarna:
    *Vibrerar lite mer på höga varv, men knappt märkbart (gäller bilar medT5. Bilar med T7 är mycket känsligare för detta och vibrerar mycket mer.)

    Gör du på rätt sätt och pluggar rätt oljekanaler så finns det inga faror. Ett smidigare alternativ är att bara plocka kedjan, även om detta i teorin inte är lika bra, oletrycksmässigt. I praktiken funkar det dock bra för dom alra flesta, om inte alla.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Gör du på rätt sätt och pluggar rätt oljekanaler så finns det inga faror. Ett smidigare alternativ är att bara plocka kedjan, även om detta i teorin inte är lika bra, oletrycksmässigt. I praktiken funkar det dock bra för dom alra flesta, om inte alla.

    Förklara gärna vad du menar?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Gör du på rätt sätt och pluggar rätt oljekanaler så finns det inga faror. Ett smidigare alternativ är att bara plocka kedjan, även om detta i teorin inte är lika bra, oletrycksmässigt. I praktiken funkar det dock bra för dom alra flesta, om inte alla.

    Förklara gärna vad du menar?


    MVH Tony
    Han kanske menar att man ska plugga hålen så de inte kommer någon olja ur dom men enda skilnaden med bort blockade balansaxlar och kvar är väl vikten.
    Kan inte se att oljetrycket skulle variera så mycket beroende på om dom fanns kvar eller inte.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678
    Jo, när kanalerna är pluggade så kommer det inte ut nån olja där alls och då ökar flödet på andra ställen istället... när bara axlarna sitter kvar så flödar oljan runt dom som tidigare trots att dom e stilla...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  6. #6
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Gör du på rätt sätt och pluggar rätt oljekanaler så finns det inga faror. Ett smidigare alternativ är att bara plocka kedjan, även om detta i teorin inte är lika bra, oletrycksmässigt. I praktiken funkar det dock bra för dom alra flesta, om inte alla.

    Förklara gärna vad du menar?


    MVH Tony
    Det jag menar är att axlarna möjligtvis inte hålls helt centrerade på oljefilmen när de står stilla, vilket skulle skapa en glipa som läcker oljetryck. Dett är en teori Presho hade för något år sedan. Möjligt att jag inte kommer ihåg detaljer från hans resonemang.

    Den inre lagringen fortsätter ju vara en förbrukare om man låter axlarna vara var, men det är den ju normalt oxo, så ingen fara med det.

    Men i det stora hela, även om mitt resonemang håller till 100%, så borde det handla om såpas små mängder att det är försumbart. Men det är bara en kvalificerad gissning.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    För de första så är de aldrig så stort spel så de skulle göra någon skilnad i om axeln snurrar eller ej så den resonemangen håller inte i längden.
    Hade de varit en högvarvig axel där man håller uppe den med luft så visst då hade de varit mer rätt men inte här.
    De låter lite för långsökt om jag säger så.
    Visst kan man få upp ett högre oljetryck om man pluggar hålen men då är nästa fråga. Är de gjort för att klara de extra trycket som blir?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 432
    Medlem#
    6593
    Men ja ska ta bort kedjan på min 9k 2.3t -91 och tänkte ta bort balanskedja spänaren o plugga det hålet.. läste någonstans att om man låter den sitta kvar kan man riskera att kolven plupar ur spänaren?
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Men ja ska ta bort kedjan på min 9k 2.3t -91 och tänkte ta bort balanskedja spänaren o plugga det hålet.. läste någonstans att om man låter den sitta kvar kan man riskera att kolven plupar ur spänaren?
    De låter väldigt bra.
    De finns risk för att den kan göra de ja.

    Lycka till med bilen.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 432
    Medlem#
    6593
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Men ja ska ta bort kedjan på min 9k 2.3t -91 och tänkte ta bort balanskedja spänaren o plugga det hålet.. läste någonstans att om man låter den sitta kvar kan man riskera att kolven plupar ur spänaren?
    De låter väldigt bra.
    De finns risk för att den kan göra de ja.

    Lycka till med bilen.
    Men hur skall ja göra då? en m8 in i ett håll eller e det mer kompliserat??
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. 9-5 vs balansaxlar
    Av Sbuddz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 09:10
  2. Balansaxlar i ng9-3
    Av hecke09 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 22:14
  3. balansaxlar?
    Av djanders i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:57
  4. balansaxlar ett måste ?
    Av race_maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 09:25
  5. balansaxlar T5 vs T7
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 07:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •