Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Orginal Cat-back

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    95

    Orginal Cat-back

    Hello!

    Har steg 3 i bilen nu (og9-3) med 3" avgasystem från turbon fram till katalysatorn... därifrån är det fortfarande orginal.... något jag själv valt p.g.a. det "tysta" ljudet...

    Men då är frågan... är den biten av avgassystemet någon typ av strypning eller liknande för bilen?
    Hur mycket kan man trimma innan man är tvungen att byta ut till t.ex. en 2.5"?
    SAAB og9-3

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: Orginal Cat-back

    Citat Ursprungligen postat av Xman
    Hello!

    Har steg 3 i bilen nu (og9-3) med 3" avgasystem från turbon fram till katalysatorn... därifrån är det fortfarande orginal.... något jag själv valt p.g.a. det "tysta" ljudet...

    Men då är frågan... är den biten av avgassystemet någon typ av strypning eller liknande för bilen?
    Hur mycket kan man trimma innan man är tvungen att byta ut till t.ex. en 2.5"?
    Skulle säga att du bör igentligen byta redan nu till 2,5" från katt och bakåt för att få ut mest av trimmet.
    Sen är de även bra att byta till en bättre katt men de kan ju vänta lite med.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    95
    oj sorry... glömde nämna att jag har en sportkat också...
    men det blir "skillnad??" om man tar och byter till en 2.5"? eller?
    SAAB og9-3

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    342
    Jag tror skillnaden kommer vara knappt märkbar om den ens finns. Större avgas har du för att ju mer effekt, desto varmare avgaser.

    Fysikens regler säger att varmare gaser upptar en större yta och följdaktligen behövs större flödesvägar för att minska mottrycket.
    Saken är den att avgaserna hinner svalna en hel del innan du är vid katten, sedan kyler även katten en del och därför tror jag orginal avgas efter katten är stort nog.

    Det kan dock vara lite för litet, men inte så att du kommer märka någon skillnad.

    Men har du planer på att trimma vidare så rekommenderar jag dig att byta redan nu. Eftersom den lilla risk att avgassystemet är för litet gör att motorn slits mer då avgaserna inte hinner evakueras och därför motarbetar kolvarnas naturliga rörelser..

    Lite mycket fysik kanske, men jag tror inte att du kommer märka någon skillnad om du byter. Fast jag hade bytt ändå!

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    624
    du får ta en vände till mekonomen eller dyl. affär och köpa lite rör... billigt o bra blirdet

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 11:55
  2. Wonderful to be back :-)
    Av saltiscabben i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 04:42
  3. Back to the future!
    Av Cnuut i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 01:31
  4. Back problemas
    Av Gamedawg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •