Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kylarproblem saab 900 turbo 96

  1. #1

    Kylarproblem saab 900 turbo 96

    hej då börgar jag från börgan. jag körde från Ängelholm till jönköping och det gick bra. men när jag skulle köra hem så börgade den läcka kylarvatten. till en börgan så kunde jag köra en mil inna jag fick hälla på mer vatten. efter ett tag så började det rinna rakt i genom. och då såg jag att ett kyllarrör från turbon till motorn hade gått rätt av. det sprutade ganska friskt.
    det var mitt på natten så jag fixade lite dunkar med vatten och körde vidare.
    och det tog son tid att köra ner till Ängelholm. den sista bitten så försvan varmen från bilen när det var lite vatten kvar i kyllaren. Det som jag tycker är konstigt är att temp mätaren var på mitten men kunde pendla lite ut och lite ner. oki jag ställer bilen och sover på saken. nästa dag så köper jag ett nytt kyllar rör vet ej vad het heter men jag har artikel nr 9144155. sätter på den. i med glykol och vatten. och hoppas på att allt är ok. jag kör en test runda och allt verkar vara ok. dagen där på kör jag till jobbet och det pipper till och jag läser på informations displayen fyll på kyllarvatten. jag fyller på och det skunker lika fort som jag häller i mer. jag tittar under bilen och ser att det rinner ganska kraftigt. jag kan inte se var det läker från motor rummet. jag ska förklara var det läcker. om du har bilen framför dig och tittar under den vänstra sidan av bilen ca mitt under kamremen finns det två kåpor som ska kydda från grus och skit.det är där det läcker.
    Nästa dag fyller jag på med vatten igen och kör en lite test runda och det börga läcka som fan. skit. och jag ber pappa om hjälp. så jag kör hem till honnom nästa dag.vill bara på peka tt det var minus grader under natten och dagen. på vägen till gubben så börgar temp mätaren att stiga och jag stannar bilen och den skunker. jag kör sakta som fan till honom. väl framme så har bieln slutat att läcka. så vi pumpar kylarsystemet. men det läcker inte mer. och problemet är nu att det blir ett jäkla tryck i kylaren och så att vattnet trycks ner så att den varnar för att det är dax att fylla på mer vatten men när jag skruvar lås locket så pyser som fan och vatten nivån stiger upp till det normala. och så är det hela tiden nu. jag kan köra en mil och sen måste jag lätta på trycket. sen har jag märk att tomgången ökat lite. så om det finns någon som tror sig veta vad som är fel nu så är jag taksam för all hjälp jag kan få innan jag lämnar i bilen till saab.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Topppackningen kanske??

    MvH Stefan

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 191
    TYVÄRR! Toppackningen.
    Läckage mellan cylinder och kylkanal. Har du fått "gräddmos" i oljan oxå? Med lite tur så har du sluppit totalläckage. Motorn klarar sig utmärkt då. jag brukar inte ha fel i detta läge. Skada uppkom troligtvis vid överhettningen efter att röret till turbon knäcktes. Inte ovanligt alls. På en VAG-bil hade förmodligen motorn redan rasat totalt. Heja Saab.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  4. #4
    Hej

    Skulle nog råda till att lämna in bilen för ett kompprov så ser man svart på vitt om det är topppackningen som gått eller ej ! En gissning kan ju vara att köpa ett nytt lock , locket i sig ska hjälpa till med tryckavlastning i behållaren.


    Lycka till från A

  5. #5
    tack för hjälpen. jag har kollat på lite olika verkstäder om vad det kan kosta att byta topppackningen och jag har fått pris från 10000kr till 7900kr. men det måste väl finnas biligare.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    Göra det själv det är billigt de

  7. #7
    jag har inte de kundskaperna för att klara av att göra det bytet

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 kylarproblem
    Av Saab9000Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 20:05
  2. og9-3 01a T7 med Kylarproblem!
    Av AhlSkal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 11:53
  3. Kylarproblem
    Av Waller90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 23:18
  4. Kylarproblem
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 18:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •