Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: 500hk bränslesystem?

  1. #1

    500hk bränslesystem?

    Nån som har nå tips på hur man kan bygga bränslesystem som orkar med förbi 500 hk sträcket ? Har funderat på en sån där wallbropump http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=208 Funkar dom att montera i 900an ? Kan jag montera en sån och åka med nu när bieln är orginal med eller kommer den mata för mycket soppa ? ja ös på med vad ni kan om soppasystem! Mvh en fundersam Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 801
    Du kan montera pumpen men det finns risk för att den kommer gå för fett på låglast för att den lilla originalregulatorn inte har tillräckligt returflöde.

    Jag ska köra med fuelrail från en gammal 9000i tillsammans med den gamla modellen av BTR som är mycket större.

    http://www.badanka.com/~turbovin/DSC00126.JPG

    Jag körde några veckor med Walbropumpen monterad innan jag ställde av bilen och det märktes att den gick lite för fett.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228
    Hej.
    Ska du förbi 500 hk tycker jag att du ska satsa på det här!

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=375

    Som du ser så betyder de ganska mycket mer än bara walbro pump!
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    du kan ju köra samma som 9-3 mike beprövat och bänkat

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Re: 500hk bränslesystem ?!?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Har funderat på en sån där wallbropump http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=208
    Det var lite klent med info om den. Måntro vilket nummer den har?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    du kan ju köra samma som 9-3 mike beprövat och bänkat
    Vad kör han för något då ?
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Hej.
    Ska du förbi 500 hk tycker jag att du ska satsa på det här!

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=375

    Som du ser så betyder de ganska mycket mer än bara walbro pump!
    Jag hade ju inte tänkt att bara köra en sån hehe
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  8. #8
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Hej.
    Ska du förbi 500 hk tycker jag att du ska satsa på det här!

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=375

    Som du ser så betyder de ganska mycket mer än bara walbro pump!
    Jag hade ju inte tänkt att bara köra en sån hehe
    Nä,,hade ju blivit rätt svårt o pricka spridarhålen i insuget med pumpen i skuffen utan slangar o fuelrail..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Nä,,hade ju blivit rätt svårt o pricka spridarhålen i insuget med pumpen i skuffen utan slangar o fuelrail..
    Går det inte att montera en pump per cylinder istället för spridarna då?
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    [quote=Turbo_Knuff]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":ah85f32h
    du kan ju köra samma som 9-3 mike beprövat och bänkat
    Vad kör han för något då ?[/quote:ah85f32h]


    Robban som slängt ihop mitt system... Vi håller fortfarande på att justera det för att det ska fungera bra när det börjar gå neråt en kvarts tank.. blir lätt att det suger upp soppan fortare än det hinner rinna till mer soppa eftersom pumpen har så hög kapacitet... men det sitter en 040 pump i modifierad std- tankarmatur och AN6 kopplingar med tillhörande push-on slangar. Omsvetsad original 9000 fuelrail. Btr är samma som robban kört med. (minns inte vad den heter)

    Robban du får fylla på med info...


    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  11. #11
    det där systemet ser verkligen nice ut
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855
    [quote=9-3 Mike][quote="Turbo_Knuff":351lzngr]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":351lzngr
    du kan ju köra samma som 9-3 mike beprövat och bänkat
    Vad kör han för något då ?[/quote:351lzngr]


    Robban som slängt ihop mitt system... Vi håller fortfarande på att justera det för att det ska fungera bra när det börjar gå neråt en kvarts tank.. blir lätt att det suger upp soppan fortare än det hinner rinna till mer soppa eftersom pumpen har så hög kapacitet... men det sitter en 040 pump i modifierad std- tankarmatur och AN6 kopplingar med tillhörande push-on slangar. Omsvetsad original 9000 fuelrail. Btr är samma som robban kört med. (minns inte vad den heter)

    Robban du får fylla på med info...


    [/quote:351lzngr]

    Kör inte du med catchtank micke????

    MVH Bengan/Älmhult...
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  13. #13
    får man fråga vad systemet går lös på med slangar ?
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    Kör inte du med catchtank micke????

    MVH Bengan/Älmhult...
    nä det har ha inte så mike du får ta det lungt när det svänger [/quote]

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Ähh, catchtank, scratchtank... funkar tillfredsställande änsålänge.. får se om man vidareutvecklar systemet sen...

    Totalkostnad för allt är 10500kr + moms och montering, exkl fuelrail..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977

    Bränslesystem 500hk+ till Saab 9000

    Hej!

    Jag har ingen riktigt koll på hur ett bra bränslesystem skall byggas, så jag har lite funderingar.

    Det finns ju som alla vet lite olika alternativ man kan använda sig av, frågan är vilket som är bäst. Vi förutsätter att annan fuelrail, bränsleledningar och BTR kommer att användas. Fuelrailen kommer att matas med bränsle från båda hållen. Returen kommer att vara i mitten.

    Alternativ 1, Dubbla pumpar, typ Walbro, i tankarmaturen, med externa filter istället för "filterkoppen", Samt med separat spänningsmatning till bägge pumpar (?).

    Alternativ 2, 1st Walbro bak i tankarmaturen med separat spänningsmatning, sedan en catchtank fram vid motorn, med en rejäl extern pump som matar till fuelrail.

    Om man skall använda sig av Alternativ 2 med catchtank osv, Hur skall denna se ut? Form? Placering? Vad kan lämpliga mått vara? Avluftning? Vad skall man använda sig av för pump? Etc etc.

    Ja det finns många frågor och funderingar, men ni kanske kan hjälpa mig med att komma på något bra?

    Mvh

    Björn

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Fuelrailen kommer att matas med bränsle från båda hållen. Returen kommer att vara i mitten.
    Detta är väl ändå onödigt krångligt. Anslut bränsle från ena sidan och montera regulatorn i andra, eller vad nu som är lämpligt med den regulator du tänkt använda. Vad som är viktigt är att tryckregulatorn kan hantera det flöde som pumparna ger, klarar inte regulatorn av det så kan bränsletrycket skena med en uppfetning främst på låglast som resultat.

    Det kan också finnas en önskan att fuelrailen ska ha en viss volym för att man ska slippa ifrån tryckpulser orsakade av insprutningsventilernas gång. En innerdiameter kring 2 cm kan nog vara lämpligt.

    Alternativ 1, Dubbla pumpar, typ Walbro, i tankarmaturen, med externa filter istället för "filterkoppen", Samt med separat spänningsmatning till bägge pumpar (?).

    Alternativ 2, 1st Walbro bak i tankarmaturen med separat spänningsmatning, sedan en catchtank fram vid motorn, med en rejäl extern pump som matar till fuelrail.

    Om man skall använda sig av Alternativ 2 med catchtank osv, Hur skall denna se ut? Form? Placering? Vad kan lämpliga mått vara? Avluftning? Vad skall man använda sig av för pump? Etc etc.
    Även här måste vi titta på det grundläggande först och främst. Det grundläggande är att fuel railen ska förses med bränsle och att bränsle ska gå från tryckregulatorn tillbaka till tanken. Bränsleflödet måste vara tillräckligt för att förse motorn med bränsle under max effekt. I regel utgår man från insprutningsventilernas max flöden och lägger därtill på en marginal på 20% vid aktuellt bränsletryck, så kraftig bör bränslepumpen vara.

    En catch tank eller ackumulator tank (också kallad fuel swirl pot och collector tank beroende på vilken funktion de uppfyller) är till för att se till att motorn får bränsle under kurvtagning, acceleration och inbromsning även om det inte är så mycket bränsle i tanken. Är speciellt viktigt ifall bilen ska gå på bana. En sådan tank behöver inte vara stor, en eller några enstaka liter räcker. Får ackumulatortanken dessutom plats i den ordinarie bränsletanken så är detta perfekt, det underlättar dragningen av bränsleledningar och är bättre ur säkerhetssynpunkt. Ska tanken monteras externt så brukar man vilja hålla volymen lite mindre. Denna tank matas i så fall med bränsle från en eller flera lågtryckspumpar. I vissa fall använder man flera pumpar med olika placering i tanken så att man lättare håller tanken fylld. Exempelvis så kan en lågtryckspump vara placerad i tankens högra sida och en annan i den vänstra vilket ser till att ackumulatortanken matas med bränsle även under kurvtagning.

    Ackumulatortanken har flera anslutningar
    1. En anslutning för bränsle från lågtryckpumparna
    2. En bränsleretur till tanken. Kan vara försedd med tryckregulator (typ förgasarregulator med lågt tryck).
    3. Bränsleretur från fuel rail.
    4. Anslutning till högtryckspump för matning av fuel rail.

    Pumparna ska förses med ström från det eller de relän som styr pumparna. Se till att kapaciteten hos relä, säkring och strömkablar är tillräcklig. Se också till att samtliga pumpar stängs av om motorn skulle stanna (viktigt for säkerheten).

    Exempel på hur ackumulatortanken kan se ut. Notera att anslutningara sitter på ett sätt som ger bränslet en roterande rörelse i tanken, returen ska sitta i toppen där eventuell luft samlas.


    Om man kör med ackumulatortank så måste både lågtryckspumpar såväl som hötryckspumpar klara av att mata mer bränsle än vad insprutningsventilerna klarar av att ge till motorn.

    På tävlingsbilar så brukar man också ha en speciell ventil på bränsleslangarna, denna delar på sig innan man når bristningsgränsen för bränsleslangarna. Denna har även en ventil som tätar om den delar på sig. Denna ser till att bränsle inte läcker ut från tanken om man varit i en olycka där bränsleslangarna annars skulle ha brustit.

    Ta annars en titt på sidan 19 för att se hur en enkel "surge tank" kan fungera:
    http://www.atlinc.com/US/download.php?f ... alog06.pdf

    Det enklaste är förstås att använda original armatur med en lite kraftigare pump.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Fast klarar sig inte en vanlig dödlig gatrejsare med en uppgraderad tankmonterad pump med lite bätte strömmförsörjning och grövre slangar?

    Sedan så undrar jag om det är onödigt med bränslematning från vardera håll och returen i mitten på fuelrailen: är det onödigt?
    Man kanske inte vinner något på det med en omgjord orginal "T5" fuelrail?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Fast klarar sig inte en vanlig dödlig gatrejsare med en uppgraderad tankmonterad pump med lite bätte strömmförsörjning och grövre slangar?

    Sedan så undrar jag om det är onödigt med bränslematning från vardera håll och returen i mitten på fuelrailen: är det onödigt?
    Man kanske inte vinner något på det med en omgjord orginal "T5" fuelrail?

    M.V.H.
    Ska man bara köra på gatan så tror jag inte man har så stort behov att göra så mycket mer än det du nämner. Ska man köra på bana så bör man nog göra lite större modifieringar.

    Finns ingen mening att ha returen mitt på fuel railen, det enda det gör är att krångla till det.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Finns ingen mening att ha returen mitt på fuel railen, det enda det gör är att krångla till det.
    Bra, då glömmer jag det. Hade planer på det men de skrotade du nu.

    Jag har funderat på en sak. Om man har Acctank, riskerar man inte att få soppan överhettad/onödigt varm pga så lite volym som far fram & tillbaka till motorn?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Bränslesystem med fuelcell OG9-3
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 19:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •