Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: 500hk bränslesystem?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977
    Hej!

    Fuelrailen jag tänkt använda finns på http://www.nukeperformance.com/ . Är lite sugen på bränsletrycksregulatorn också

    SaabJohan, finns det möjlighet för dig att räkna på hur mkt bränsle spridarna drar under full last, så man kan slippa dessa tryckstötar som ev. kan bildas i fuelrailen? Just nu har jag inte måttet på innerdiametern, men det går nog att ordna fram under dagen.
    Sedan tanken, räcker det att man gör den 1 liter stor? Kommer redan då sticka ordentligt i ögonen @ SBP

    Mvh
    Björn

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Finns ingen mening att ha returen mitt på fuel railen, det enda det gör är att krångla till det.
    Bra, då glömmer jag det. Hade planer på det men de skrotade du nu.

    Jag har funderat på en sak. Om man har Acctank, riskerar man inte att få soppan överhettad/onödigt varm pga så lite volym som far fram & tillbaka till motorn?

    M.V.H.
    Det finns en bränsleretur tillbaka till bränsletanken så bränslet i den lilla accumulatortanken byts hela tiden ut. Värmen bör således hållas under kontroll

    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej!

    Fuelrailen jag tänkt använda finns på http://www.nukeperformance.com/ . Är lite sugen på bränsletrycksregulatorn också

    SaabJohan, finns det möjlighet för dig att räkna på hur mkt bränsle spridarna drar under full last, så man kan slippa dessa tryckstötar som ev. kan bildas i fuelrailen? Just nu har jag inte måttet på innerdiametern, men det går nog att ordna fram under dagen.
    Sedan tanken, räcker det att man gör den 1 liter stor? Kommer redan då sticka ordentligt i ögonen @ SBP

    Mvh
    Björn
    I första hand hade jag nog valt att köra med en bränsletrycksregulator från någon känd tillverkare ex. Bosch, McLaren, Magneti Marelli eller liknande då det är en ganska viktig komponent. Ska man köra motorn på alkohol måste detta beaktas vid val av tryckregulator. Det viktiga är att se till att tryckregulatorn är avsedd för det tryck spridarna är avsedda för och att regulatorn klarar det återflöde som bränslepumpen kan skapa.

    Fuel railen eller bränslefördelningsröret tillverkas lämpligen i anodiserat aluminium eller rostfritt stål. Vissa bränslefördelningsrör har inbyggda dämpare för att reducera tryck oscillationer orsakade av bränslespridarna. Det finns även externa dämpare man kan koppla samman med bränslefördelningsröret. Förmodligen är det svårt att avgöra vilket behov man har av en sådan anordning utan utprovning. Jag vet inte heller de bränslefördelningsrör som sitter på Saabarna original har någon sådan funktion (någon annan kanske vet?).

    Vet man öppningstid och statisk flödeskapacitet hos en spridare så kan man uppskatta hur mycket bränsle den sprutar in.

    1 eller 2 liter kan räcka för en ackumulatortank, den behöver inte vara så stor. Kan man få in den i original bränsletank underlättar detta vid besiktning. Det bör ju dock finnas någon form av "surge tank" i ordinarie tank som utför en liknande funktion. Möjligtvis så kan denna vara tillräcklig, det beror ju på hur bilen ska användas.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977
    Hej, och tack ännu en gång för svaret :-)

    Försöker att lista ut vad man skall ha för grejor, Men Du SaabJohan,
    om Du skulle bygga ett bränslesystem till en 9000, hur skulle du bygga och med vilka delar? På ett ungefär iaf?

    Jag vill ha ett bränslesystem som klarar 600hk. Lite svårt att sätta en gräns att det räcker till si och så mkt, men det är ju alltid något

    Enda som är klart nu är att det sitter en Walbro 255 bak i tanken, och att jag har spridare på 750cc @ 3 bar.

    Sitter och funderar på någon sorts catchtank, någonstans över litern borde fungera. Bilen lär inte ska användas allt för mkt på bana, utan det är till 99% gatåka.

    Om man skall använda sig av en catchtank, vad ska man då använda sig av för pump mellan catchtanken och fuelrailen? Jag har sett några skisser på olika bränslesystem, och där använder man sig av en lågtryckspump fram till catchtanken och sedan en högtryckspump fram till spridarna.

    Om man skall använda sig av en lågtryckspump från tanken till catchtanken, är det då fel att använda sig av Walbron ?
    Se nedan,



    Mvh
    Björn

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej, och tack ännu en gång för svaret :-)

    Försöker att lista ut vad man skall ha för grejor, Men Du SaabJohan,
    om Du skulle bygga ett bränslesystem till en 9000, hur skulle du bygga och med vilka delar? På ett ungefär iaf?

    Jag vill ha ett bränslesystem som klarar 600hk. Lite svårt att sätta en gräns att det räcker till si och så mkt, men det är ju alltid något

    Enda som är klart nu är att det sitter en Walbro 255 bak i tanken, och att jag har spridare på 750cc @ 3 bar.

    Sitter och funderar på någon sorts catchtank, någonstans över litern borde fungera. Bilen lär inte ska användas allt för mkt på bana, utan det är till 99% gatåka.

    Om man skall använda sig av en catchtank, vad ska man då använda sig av för pump mellan catchtanken och fuelrailen? Jag har sett några skisser på olika bränslesystem, och där använder man sig av en lågtryckspump fram till catchtanken och sedan en högtryckspump fram till spridarna.

    Om man skall använda sig av en lågtryckspump från tanken till catchtanken, är det då fel att använda sig av Walbron ?
    Se nedan,



    Mvh
    Björn
    600 hk kräver ungefär 2000 kg luft per timme (men detta är inte exakt). Kan man hålla 12,5 respektive 11 i luft/bränsle förhållande vid full effekt så kommer det krävas 160 respektive 180 kg bränsle per timme, detta är ungefär 210-240 liter per timme. En bränslepump som vid specificerat tryck kan ge 255 liter per timme är alltså något liten för 600 hk då man vill ha en marginal på ca 20%. Insprutningsventilerna bör därvid klara av att flöda ungefär 1000-1200 cm^3 per minut för 600 hk. Det är dock bra om man kan basera beräkningarna på faktiska värden. Om du har 460 hk med 750 kubiks spridare så kan man räkna ut hur mycket bränsle motorn drar för tillfället om du vet öppningstiderna vid max effekt. Likaså vore det bra att veta hur fett (lambda) motorn går vid max effekt. Känner man inte till öppningstiderna så skulle man med lambda kunna räkna ut bränslebehovet bättre.

    Vid vilket bränsletryck är det Walbro-pumpen ger 255 liter per timme? Flödet ökar vid lägre tryck och minskar vid högre. Helst bör man känna till flödet vid samtliga tryck pumpen klarar.

    När man väljer spridare så måste man beakta spridarbilden, vid vilket tryck den ger önskat flöde och hur den ska drivas. Ska man styra spridaren med original styrsystem så ska man ha en spridare med hög resistans för on/off styrning. Spridarbilden påverkar hur den ska monteras. Man kan också använda två spridare per cylinder, då behövs inte så stora spridare vilka kan vara svåra att få tag på. Vanligen är spridarna monterade på så sätt att de sprutar bränsle mot insugsventilerna.

    Lågtryckspumpen som matar en catchtank behover inte klara några höga tryck, däremot så måste den klara att ge det flöde som behövs så att catchtanken förblir fylld.

    Jag vet inte riktigt vad för pumpar som passar i armaturen på 9000 eller hur bra den klarar kurvtagning utan att få avbrott på bränsleförsörjningen. Så när det gäller den biten så har jag inga tips på hur du ska göra.

    Priser på insprutningsventiler varierar ganska kraftigt beroende på vad det är för typ av ventil och vilka tryck den är avsedd för. Så jag tror du bör börja med att få tag på lämpliga insprutningsventiler, sedan får du anpassa pumpar och tryckregulatorer efter dessa.

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977
    Hej!

    Väcker denna tråd till liv igen.

    Ang catchtanken och dess anslutningar. Är det vettigt att ha returen från railen in till catchtanken igen? Finns det inte risk för att bränslet börjar cirkulera där och då bli uppvärmt?

    Kan man inte göra så att man tillverkar en y-koppling, och sedan kopplar man ihop returen från railen och returen från catchtanken till en gemensam ledning bak till tanken igen?

    Bränslet bör ju fortfarande i första hand gå via den externa pumpen mellan catchtanken och railen, än att gå tillbaka till tanken, om man kopplar enl mitt förslag?

    Mvh

    Björn

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej!

    Väcker denna tråd till liv igen.

    Ang catchtanken och dess anslutningar. Är det vettigt att ha returen från railen in till catchtanken igen? Finns det inte risk för att bränslet börjar cirkulera där och då bli uppvärmt?

    Kan man inte göra så att man tillverkar en y-koppling, och sedan kopplar man ihop returen från railen och returen från catchtanken till en gemensam ledning bak till tanken igen?

    Bränslet bör ju fortfarande i första hand gå via den externa pumpen mellan catchtanken och railen, än att gå tillbaka till tanken, om man kopplar enl mitt förslag?

    Mvh

    Björn
    Som jag har förstått så låter man primärpumpen pumpa upp soppan till tanken och överflödet går i retur till vanliga tanken.
    På så sätt så minskar man risken att soppatempen stiget nämnvärt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    977
    Hej!

    Anders -> Ja, men som jag menar då är ju om man skall koppla ihop returen från catchtanken bak till vanliga tanken, med returen från railen? Man gör en y-koppling och kopplar ihop bägge returerna, som sedan går bak till vanliga tanken?

    Mvh

    Björn

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Låter i mina öron som du riskerar att tömma ACC tanken då...
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Bränslesystem med fuelcell OG9-3
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 19:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •