Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: trimma min 9-3 ss aero -03a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073

    trimma min 9-3 ss aero -03a

    ush, har setat nu hela eftermidagen och läst gammla trådar om chip trim, jag blir inte klok för 5öre

    namnen på firmor som jag uppfattat är seriöst iaf är bsr, nordic, maptun..

    kass som man är på motorer så skulle jag vilja ha lite råd..¨

    jag hade först tänkt mig ett steg1, dvs bara mjukvaruupdatering..
    då tänkte jag att bsr har ett jävlit smidigt sätt att uppdatera denna med, ppc, och är billiga. dom har väll dessutom tagit fram denna.. verkar vara proffs..

    men.. jag har även gått och blivit förälskad i 2,5" avgassystem med dubbla utblås som jag bara måste ha på bilen..
    tex: http://www.bsrab.se/products/n356/a255/

    när jag väl införskaffar mig detta så tänkte jag, varför inte köra på steg3 då direkt när jag har den mesta av hårdvaran..? (får naturligtvis köpa nytt framrör och katt oxå va?) men sen är jag väll där? Bara mjukvaran som fattas..

    Va jag förstår så är bsr mycket större än iaf nordic.. med återförsäljare som kanske inte har så stor koll i alla lägen, men är man större så har man kanske mer resurser och även lite mer kött på benen?

    Jag bor själv i eskilstuna och nordic i norrköping, det är därför inte så långt att åka, nordic är dock dyrare va jag kan förstå...
    Nordic verkar vara mer service inriktade va jag kan förstå från tidigare inlägg, inget jag vet något om personligen dock..
    bsr har en återförsäljare i västerås som nån ABSOLUT inte rekomenderade.. vet därför inte om steg 3 från bsr är något att satsa på då jag inte har nära till dem..

    frågan är väll igentligen, kan jag köra ett steg 1 och typ http://www.bsrab.se/products/n356/a255/ utan att förlora något på det, borde jag inte gå lös på steg 3 direkt istället?.. förstår ni hur jag tänker, man vill ju lixom inte vara halvvägs till något bättre utan att inte köra på det..

    funkar steg 1 bra med en halv steg 3 hårdvara?

    hur sliter dessa två stegen på bilen? sliter steg3 mer än 1?
    kan jag få problem med något av stegen vid tex besiktning eller vid annat tillfälle?

    ge mig tips och trix!
    trimning blir det, och dubbla utblås.. vet bara inte va jag ska köra på riktigt..

    har ni några andra förslag?

    tacksam för svar

    "En gröngöling"

    Mvh

    EDIT: involveras några av dessa firmor av rabatten vid medlemskap i stcs, isåfall hur många % är det?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hej hej. SS med dubbla utblås är läckert

    Som du säger så är inte BSR´s ÅF i Västerås så jädrans mycket att hänga i julgranen direkt.

    Tycker att du kan ringa Nordic och prata med dem, som du säger så är det inte så långt ner dit. Då har du förmodligen chansen att få en PPC iaf då Nordic säljer dessa på licens ifrån BSR, de har dock sina egna programvaror. Nordic säljer också Ferritas version av "twinpipe" till 9-3SS, det är ett riktigt läckert system!

    Rabatt ja, Nordic lämnar 10% i STCS-rabatt på programvaran

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    20
    Om du har förälskat dig i ett avgassystem som du bara måste ha, ja då är ju valet lätt.

    Och då skall du även passa på att byta kat och framrör.

    Och sedan steg 3.

    Skulle av egen erfarenhet avråda från BSR steg 1 om du inte tycker om ett markant vinande ljud vid 2500 varv tillsammans med ett kanske lite väl högt laddtryck vid dessa varv (1,5 bar(ö))

    Därimot är BSR steg 3 trevligt (konstigt nog har den ett lägre laddtryck än steg 1 men det skall ha med att systemet evakueras bättre med större avgassystem) detta system skall oxå vara trevligare mot turbon (lägre drifttemperaturer) och ett trevligare ljud och mindre vinande.

    Men lyssna inte för mycket på mig för om inte BSR i västerås är något att ha med att göra så.....
    9-3 SS -04

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Hej!

    Jag tycker att du verkar ha läst på ganska bra och själv bildat dig en ganska bra bild över marknaden, en eloge för detta då väldigt många frågar rätt ut utan att själv bildat sig en uppfattning!

    Om man ska dra det lite krasst så kan man nog säga att vill man ha ett steg 1-3 så spelar det inte någon större roll från vilken firma du köper dina grejjer.
    Ett steg 1-3 brukar inte innebära att du kommer att behöva ha någon kontakt med din trimleverantör annat än vid beställning.

    Om du senare vill utveckla din bil mer så kan det nog vara att föredra en firma som kan tillgodose dina specifika behov.
    På den punkten går BSR bort och kvar återstår Nordic (kanske även Maptun).

    Ang att köra ett steg 1 program med 2,5" avgas (halvsats) så brukar det vara det som firmorna kallar för "steg 2", dvs det är inget problem.
    Vill du sen ha ett steg 3 så kan du ju bygga vidare utifrån detta med 3" framrör och bara uppgradera mjukvaran.


    EDIT: Såg att du hade några andra små frågor på slutet.

    Ja, ett steg 3 sliter mer än ett steg 1. Frågan är dock om det sliter så mycket mer att det kan ställa till problem, dvs hur stora är marginalerna...
    Jag tror i alla fall inte att du behöver oroa dig för problem vilket steg du än väljer.
    Säker kan man aldrig vara, inte ens på en bil som är original, dessutom rullar det inte så många steg 3 SS på forumet att man kan göra några uttalanden baserade på fakta/statistik.

    Ang bilprovningen.
    SBP kan underkänna din bil pga modifieringen men det är absolut inte något jag skulle ligga sömnlös över.
    Det enda som syns är ju ett lite grövre samt dubbelt avgassystem och det har ju 9-3 Aero numera från org.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    Tack för svaren, det lutar åt nordic, men man vet aldrig då det skiljer ~15.000-20.000:- mellan nordic steg3 och bsr steg 3.. (med stcs rabbaten inräknad)

    vet nån va bsr kör med för avgassystem föresten? då det är där prislappen verkar kunna gå upp på nordics system..

  6. #6
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Tack för svaren, det lutar åt nordic, men man vet aldrig då det skiljer ~15.000-20.000:- mellan nordic steg3 och bsr steg 3.. (med stcs rabbaten inräknad)

    vet nån va bsr kör med för avgassystem föresten? då det är där prislappen verkar kunna gå upp på nordics system..
    BSR:s avgassystem tillverkas av http://www.simons.se. Det är helt ok grejjer enligt min mening.
    Nordics avgassystem är från Ferrita och är helt rostfria med livstidsgaranti. Där ligger den stora skillnaden i pris men givetvis i kvalitét också.

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Tack för svaren, det lutar åt nordic, men man vet aldrig då det skiljer ~15.000-20.000:- mellan nordic steg3 och bsr steg 3.. (med stcs rabbaten inräknad)

    vet nån va bsr kör med för avgassystem föresten? då det är där prislappen verkar kunna gå upp på nordics system..
    Nordic kör med rostfritt avgassystem från Ferrita. Det är väldigt skillnad kvalitretsmässigt jämfört med BSR:s variant.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Hej, du har en Maptun ÅF i västerås, annars är det inte så långt till Örebro från dej heller

    Om du tycker support och flexibilitet (om du ska trimma mera) är viktigt så skulle jag föredra Nordic och Maptun framför BSR (personliga erfarenheter). Men jag är helt övertygad om att du får bra produkter från alla tre

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9

    Ang. BSR

    BSR avgasystemen tillverkas av Ray metallfabrik. Deras eget varumärke heter Simons.
    Det kan skilja i detaljer mellan BSR egna system och Simons. Detta kan ex. gälla genomströmning , monteringsdetaljer etc.

    När det gäller ev. "kritik" av vår ÅF i Västerås så är det naturligtvis personliga uppfattningar som avgör. I verkligheten säljer de mycket trim och är mycket omtyckta av kunderna i området. Som kund kan man således vända sig med förtroende även till BSR ÅF i Västerås.
    Våra ÅF får också kontinuerlig utbildning på området. Saklig kritik tar vi åt oss och gör allt för att rätta till.


    Mvh
    Rolf

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    Tack för fina svar..

    Jag har fått mig en liten mer inblick, men inte blivit nå klokare på vilken firma jag ska välja

    Steg 3 får räcka, (åtminstonde ett tag, jag gick med att ha bestämmt mig för steg 1 till steg 3 på bara nån dag, så man vet aldrig vart det slutar)
    bilen ska faktiskt fungera fortfarande till vardags, som vår/sommarbil..
    men med lite extra tryck

    Då nordic kostar det dubbla för:
    mjukvara
    kat, 3" framrör, 2,5" halvsats twinpipe
    dock ferrita, som skulle sitta som en smäck på bilen!

    BSR för halva pengarna va nordic ska ha:
    mjukvara
    kat, 3" framrör, 2,5" halvsats twinpipe
    ej ferrita, men hyfsad kvalité va jag förstått?
    är denna kvalité bättre än det original systemet jag har idag?

    Maptun har jag ej kollat några prisuppgifter på, förutom på steg1.
    Maptun verkar dock inte ha någon ppc (eller liknande) ?, vilken jag tycker verkar vara mycket smidig..
    dessutom verkar deras steg 1 inte ge samma effekt/vrid som de andra två firmorna..(nu har jag oxå läst att man inte ska gå på sifrorna, men har ej fått fram något annat man ska gå efter, därför känns detta system inte akuellt) va ska man gå efter, om inte siffror? man trimmar väll bilen för att få mer effekt och vrid?

    Nordic tycker jag känns mer rätt efter gammla forum trådar och med sitt ferrita system.
    men MYCKET dyrare, som sagt, dubbla priset...
    är det värt det, om jag enbart ska gå till steg3?

    Vet nån va de olika steg3 systemen presterar mot varandra?
    Antar att jag inte får något vettigt svar på detta, så jag frågar om dom är jämnlika? det är inte som natt å dag å köra nordic eller bsr?

    när det gäller mjukvaran så känner jag som att det kvittar då båda kan leverera ppc och båda verkar ha riktigt grundliga testmetoder och kunskap, håller ni med?
    det är nog avgassystemet det hänger på ändå, då jag bara kommer köra på steg 3 och inte något mer..

    Presterar bsr´s avgassystem sämre än nordics?
    låter dom olika?
    blir bsr systemet fult (läste något om rödbrun missfärgning som kan bildas av att det blir varmt på bsr´s) <- detta är väll inte på själva utblåsen? utan under bilen, utblåsen va jag förstår är av samma rostfria material som ferritas?, det är ju ända den synliga delen på bilen, så länge man inte hissar upp han och kikar under.. vilket jag enbart kommer göra när jag tvättar å så..
    är det något som går sönder?
    och som sagt tidigare, visst är både bsr´s och nordics ferrita bättre än det saab slängt på från fabrik?

    nu blev det mycket, men hoppas ni kan komma med lika bra svar som tidigare..

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Nordic bakar väl in fabriksgaranti i sina priser oxå... tänk på det med.... och hör med Nordic om vad det omfattar.. så man inte jämför päron och äpplen...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  12. #12

    BSR garanti

    Vi kan erbjuda en säker Maskingaranti för 850:- (första året) därefter 1000:-/år. garantin gäller i max 4 år efter bilens första reg.datum och upp till 8000 mil. Det fina med denna försäkring är att det täcker skador som bilfabrikanten inte vill kännas vid och gäller oavsett vad som förorsakt ev. skador.
    Försäkringen gäller drivlina dvs motor växelllåda kraftöverföring Undantag är koppling lamell.

    När det gäller avgas vill vi framhålla att BSR system är relativt "tysta". I princip hörs enbart sportljudet vid acceleration och då mest utanför bilen.

    Även om systemen är "rostfritt" kan de missfärgas och det gäller även BSR. BSR systemen består av både sk. "kromstål" och "18/8" (som i folkmun betraktas som "rostfritt"). Kromstålet förändras i färg tidigare än 18/8 medan det senare kan betraktas som mer "sprickbenäget" - kromstål är något flexiblare och därav vårt val på vissa delar i avgasystemet.

    Mvh
    Rolf

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Tycker det är kul när ni från BSR och Nordic kommenterar det som diskuteras här på forumet. Även om det kanske blir lite reklam, så är det ju mycket värdefull info som dyker upp, och ni får ju oxå möjlighet som du säger att förbättra evt svagheter.

    Har aldrig haft kontakt med BSR men jag är säker på att ni är enna hyvelns grabbar hela högen.
    Har dock haft "mycket" kontakt med Nordic, och maken till bra och trevlig kundservice får man leta länge efter !!


    Vad gäller avgas tror jag kanske inte man ska stirra sig blind på rostfritt eller märke eller så... mitt ser då banne mig inte mitt rostfritt ut om man tittar bak (missfärgning) , och då är det ett Ferrita system.

    Du får åka med ett par bilar och lyssna istället, vad du tycker låter bäst.
    Mvh Timmy

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Nordic bakar väl in fabriksgaranti i sina priser oxå... tänk på det med.... och hör med Nordic om vad det omfattar.. så man inte jämför päron och äpplen...
    En -03 kan inte få någon garanti från Nordic de de "bara" tar över Saabs egna nybilsgaranti, dvs 2år från 1.a registreringsdatum.

    Är bilen äldre än 2 år återstår BSR och kanske nån fler (Maptun?, CC?) för att kunna teckna en garanti.

  15. #15

    Re: BSR garanti

    Citat Ursprungligen postat av Rolf på BSR
    Vi kan erbjuda en säker Maskingaranti för 850:- (första året) därefter 1000:-/år. garantin gäller i max 4 år efter bilens första reg.datum och upp till 8000 mil. Det fina med denna försäkring är att det täcker skador som bilfabrikanten inte vill kännas vid och gäller oavsett vad som förorsakt ev. skador. Försäkringen gäller drivlina dvs motor växelllåda kraftöverföring Undantag är koppling lamell.

    När det gäller avgas vill vi framhålla att BSR system är relativt "tysta". I princip hörs enbart sportljudet vid acceleration och då mest utanför bilen.

    Även om systemen är "rostfritt" kan de missfärgas och det gäller även BSR. BSR systemen består av både sk. "kromstål" och "18/8" (som i folkmun betraktas som "rostfritt"). Kromstålet förändras i färg tidigare än 18/8 medan det senare kan betraktas som mer "sprickbenäget" - kromstål är något flexiblare och därav vårt val på vissa delar i avgasystemet.

    Mvh
    Rolf
    Rolf, Jag har en fråga:
    Hur många reparationer har ni stått för?
    Vad menar du med skador som inte bilfabrikanten vill kännas vid?
    Det är väl alla skador iom att bilen är trimmad och alla garantier och helbilsgodkännandet försvinner?

    OBS!! Inga påhopp, bara nyfikna frågor.

    tack på förhand
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Brandten

    Du får åka med ett par bilar och lyssna istället, vad du tycker låter bäst.

    Du kan få åka med min... Bara bakre dämparen på och Rostfritt.
    Det är Rock´n Roll!!!


    Men för att svara på allvar, jag har kört Nordics 9-3SS med dubbla slutrören och den låter mkt mulligt utanför. I mitt raggartycke lite för
    lite inne och på tomgång. Men som BSR-Rolf skrev, det är ju det man
    strävar efter när man gör ett avgassystem: tyst i kupén men med ett bra
    flöde.

    Personligen vill jag ha BRÖÖL och det fick jag av Robban Uhr när han fixade mitt rör efter mitt eget tycke och smak.

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Personligen vill jag ha BRÖÖL och det fick jag av Robban Uhr när han fixade mitt rör efter mitt eget tycke och smak.
    Mvh
    Patrik 319
    Hahaha, du ska få åka med mig, det hör jag.....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Tack för svaren, det lutar åt nordic, men man vet aldrig då det skiljer ~15.000-20.000:- mellan nordic steg3 och bsr steg 3.. (med stcs rabbaten inräknad)
    Tycker du det är för dyrt så ring och diskutera med dom, de flesta trimfirmor verkar vara villiga att ta en diskussion om priset och kan dessutom diskutera andra lösningar om du vill köpa ett avgassystem på t.ex. speedparts (www.speedparts.se) och montera dit själv!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    Eftersom jag inte har nån erfarenhet av nån av dessa firmor så känns det bra att få lite feedback, tackar jag för..

    om man tar bort allt som har med tidigare erfarenheter vad gäller kundmottagande, va ni själva kör med för trim osv..
    och kollar enbart på prestandan som trimfirmorna levererar i sin hård/mjukvara

    Är det stor skillnad på steg3 bsr och steg3 nordic?
    Vi säger att båda stegen säljs av en och samma firma, skulle jag märka skillnad på natt och dag?
    eller är det i princip samma trim jag handlar?
    känns det att jag sitter i en nordic steg3, respektive bsr steg3 bil?

    utan att fråga nordic, som jag kanske borde göra.. vet nån va nordics steg 3 ger för effekt/vrid då dom inte har den infon på deras hemsida..

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Hej!

    Tänk på att 250hk från en firma behöver inte kännas/upplevas likadant som 250hk från en annan firma.
    Att stirra sig blind på effekt och jämföra 2 olika firmor säger inget om att det ena steget är vassare än det andra fastän det kan skilja några hk/nm mellan dem på respektive firmas hemsida.
    Om man ska kunna jämföra effekt så måste ju båda stegen vara testade på samma sätt och helst i samma bänk för att maximera testets tillförlitlighet.

    Vet inte om Nordic har gjort något "steg 3" till kund, inte vad jag har hört i alla fall.
    Vet att Johnken kör med program från Nordic som jag tror är lite modifierat men jag tror att det är ett lite extra hårdvaruanpassat steg 1.
    För att få ett säkert svar så bör du kolla med Nordic själva.

Liknande ämnen

  1. Trimma 9-3 Aero -02
    Av ralley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •