Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Vad skall SQR steg 3 max laddtryck vara?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664

    Vad skall SQR steg 3 max laddtryck vara?

    Hejsan,
    Jag har sökt lite på forumet men inte riktigt hittat det jag letar efter. Vad ska max laddtrycket ligga på? Jag vet att GLT ska vara 0.42 BAR, men som sagt vad ska max laddtrycket vara? Bilen det angår är en 1995 Saab NG900 med öppet luftfilter samt avgassystem (dvs standard steg 3 grejer) och boxen är en SQR Steg 3. Tackar så mycket för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ring SQR och fråga om du vill ha ett exakt svar..

    Min gissning ligger på 1,4-1,5 bar dock..

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Hejsan AeroRydde,
    tackar så mycket för svaret. Det var det som jag trodde att det skulle ligga på. Min går till 1,2 bar som mest med sen dyker den ner. Mitt GLT ligger på mellan 0,41 och 0,42 som jag fick svar från SQR själv att det skulle ligga på. Någon som vet vad det ska ligga på och är säker på det? Tackar för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    0,45 Bar är väl "väldigt" vanligt eller?
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Hejsan PhiLLe,
    Jag skickade email till Frank Strömqvist och fick som svar att jag skulle köra på 0.42 bar. Men jag har fått för mig att jag har hört att folk har sagt att det ska ladda 1,6bar med steg 3 men jag kan ha fel för mig. Tycker bara att 1,2 känns lite *klent*. Tackar så mycket för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Hejsan PhiLLe,
    Jag skickade email till Frank Strömqvist och fick som svar att jag skulle köra på 0.42 bar. Men jag har fått för mig att jag har hört att folk har sagt att det ska ladda 1,6bar med steg 3 men jag kan ha fel för mig. Tycker bara att 1,2 känns lite *klent*. Tackar så mycket för svar,
    mvh
    Alex
    Jag har svårt att tro att ngn firma laddar så mycket på ett steg 3. Steg 3 är ju ett vanligt standardtrim där tillförlitligheten fortfarande ska vara hyfsad. Vad gäller original turboaggregaten så håller de vanligen för lite högre tryck, men vill man vara någorlunda på säkra sidan ska man hålla sig under 1,5 bar som maxtryck. Högre tryck finner man på steg 4 och uppåt, men det är trim för folk som accepterar lite andra risker. Jag skulle gissa att den ska ladda ca 1,4 som mest.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    585
    Tjenix...

    Vad jag först tänker på är: Går bilen dåligt? dvs känns de som att effekt saknas?
    vad har du för ladd mätare?

    om nu bilen känns slö, och din laddmätare visar rätt. kan vi börja felsöka.
    Tror att ditt steg3 ligger på en "over boost" på 1.43bar och "konstant tryck" på 1.38bar.... OBS inte helt säker, men runt 1.4 ska den ligga.

    mvh micke
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    momentant upp tilll 1.5-1.55 för att dala ner till ca 1.4bar


    mvh Martin

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Hejsan,
    Först och främst så vill jag tacka alla för svar. Bilen går nog som den ska, har haft den inne på en verkstad och fått lite små saker fixade som tex GLT mm, då kollades bilen igenom och jag blev tillsagd att bilen gick som den skulle nu. Det enda som jag har markt med bilen är att den är mer svår startad än tex min fars 9-5. Bilen startar alltid, men det tar några extra sekunder. Men den har varit så sedan dagen jag köpte bilen så jag mistänker att det kan ha med att det är ett steg3 box i? Laddtrycksmätaren som sitter i är en Speedparts 2.0Bar laddtrycksmätare. Bilen går upp till 1,2bar mometärligt och sedan trillar ner till strax över 1bar. Jag har dock orginal downpipe på, men jag tror inte det ska göra skillnad, eller? Jag tackar för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    momentant upp tilll 1.5-1.55 för att dala ner till ca 1.4bar
    Bör inte gå upp så långt med tanke på att laddspärren ligger på 1,5bar på ett normalprogram

    Har du priginal downpipe på så kan det förklara mycket, då går allt för varmt!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    momentant upp tilll 1.5-1.55 för att dala ner till ca 1.4bar
    Bör inte gå upp så långt med tanke på att laddspärren ligger på 1,5bar på ett normalprogram

    Man skulle ju kunna tro att spärren är borta kanske...


    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    493
    Medlem#
    4025
    Har oxå hört att 2.0 barsmätaren inte är lika fullt pålitlig som 1.5 barsversionen.....vem vet?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Citrinracern
    Har oxå hört att 2.0 barsmätaren inte är lika fullt pålitlig som 1.5 barsversionen.....vem vet?
    Självklart blir det lite mindre noggrannhet ju "tätare" skala, men så jättemkt skiljer det nog inte mellan 1,5 och 2,0 mätare. Däremot kan mätare över huvud taget av billigare sort ha mer felvisning än exempelvis VDO för 3-5 ggr högre pris.

    Fast vad jag skulle råda trådskaparen till är att slänga dit rätt downpipe! Att köra ett steg 3 program som eventuellt är påställt jämfört med steg 1 utan att ha rätt hårdvara är icke att rekomendera... Vet inte om det är därför som den inte laddar som den ska, men det kan bidra.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Utanför GBG
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5616
    Min gissning är att den skall ligga runt 1.2-1.3 bar på ett stg 3
    (vet dock inte va de e för spec på ditt SQR trim)
    Kliver du upp på steg 4-5 så drar de upp mot 1.4-1.6 bar

    //Nicke
    Saab NG900 2,0 SET Maptun steg5 320hk/430nm

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Varför fortsätter ni gissa på laddtryck när Micke på Sqr redan varit inne och kladdat ned vilka laddtryck killen ska ha i sin bil ?

    Som synes så verkar det fattas 0,2 bar ungefär, om det inte är mätarfel då förstås.

    Magnetventil och stift kanske kan vara en idé att kika på ?

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    momentant upp tilll 1.5-1.55 för att dala ner till ca 1.4bar
    Bör inte gå upp så långt med tanke på att laddspärren ligger på 1,5bar på ett normalprogram

    Har du priginal downpipe på så kan det förklara mycket, då går allt för varmt!
    är min gammla bil

    gällande speedparts 2.0 mätar så är den inte specielt exakt jag mäte upp ladd trycket med en riktig manometer sp klockan diffa på 0.3 bar jagnhade en 2.2 först som jag byte ut sedan

    Mopack det är en steg 3 box glömm inte att du inte har 3" dp

    mvh Martin

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    är min gammla bil
    Men säg det då, blir ju helt andra förutsättningar!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    HEjsan alla,
    Tack så mycket för alla svar. Då verkar det som om att jag behöver ett 3 tums system för att nå max laddtryck samt kanske att min Speedparts 2,0 bar laddtrycksmätare kanske inte är av högsta kvalitee. Bilen går som sagt hur bra som helst i övrigt förutom att den är lite trögstartat. Tack så mycket för svar alla, och Martin : Kanske dags att *fixa* det med 3 tums o katalysator *problemet* som vi snackade om
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    HEjsan alla,
    Tack så mycket för alla svar. Då verkar det som om att jag behöver ett 3 tums system för att nå max laddtryck samt kanske att min Speedparts 2,0 bar laddtrycksmätare kanske inte är av högsta kvalitee. Bilen går som sagt hur bra som helst i övrigt förutom att den är lite trögstartat. Tack så mycket för svar alla, och Martin : Kanske dags att *fixa* det med 3 tums o katalysator *problemet* som vi snackade om
    mvh
    Alex
    hehe


    har du provat att byta tändstifft kan hjälpa mot att den har blivigt trög startad

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    HEjsan alla,
    Tack så mycket för alla svar. Då verkar det som om att jag behöver ett 3 tums system för att nå max laddtryck samt kanske att min Speedparts 2,0 bar laddtrycksmätare kanske inte är av högsta kvalitee. Bilen går som sagt hur bra som helst i övrigt förutom att den är lite trögstartat. Tack så mycket för svar alla, och Martin : Kanske dags att *fixa* det med 3 tums o katalysator *problemet* som vi snackade om
    mvh
    Alex
    hehe


    har du provat att byta tändstifft kan hjälpa mot att den har blivigt trög startad
    Hejsan Martin,
    har faktiskt inte bytt tändstift än, har köpt nya dock (från Saab). Ska slänga in dem i helgen och se om det gör kicken
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

Liknande ämnen

  1. Hur vatten tät skall en cab vara?
    Av gucpm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 12:50
  2. Hur kall skall en öl vara?
    Av MrTurbo i forum Off Topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 04:34
  3. Skall SAAB-Hybrider få vara med på våra banträffar??
    Av imolaräser i forum Klubbfrågor
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 14:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •