Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-3 ss 2.0t köpråd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    10

    Saab 9-3 ss 2.0t köpråd

    Farsan går i planerna på en ny bil, eller rättare sagt en bättre begagnad bil och just nu är det en Saab 9-3 SS 2.0t som verkar mesty aktuellt.
    Vad säger ni är det en bra bil? den som är mest aktuell nu är en 04 med cirka 7 000 mil på mätaren. Vad ska man tänka på och vilka andra bilar finns det som motsvarar saaben.
    Vi har kollat på volvo och framför allt S60 och v50 men här känns saaben mkt sportigare rymligare och bättre på alla sätt och vis.
    Men eran expertis kan ju aldrig skada.

    MVh Erik

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Varför inte en 1.8t? Det är samma motor bara annan programvara.

    Vi har en 9-3 SS 1.8t (pappas tjänstebil), både han och jag är nöjda! Framförallt så sväljer den mer än Lancer Kombin vi har. Nu har vi ju bara haft den i ca 5 veckor så vi har ju inte riktigt uppmärksammat så mycket "slit" saker, den känns ju fortfarande ny.

    Se till att skaffa en Vector minst, så att du får de sköna sportstolarna

    Har inte kört V50:n men själv tycker jag att S60 är en ganska trevlig bil, men väldigt Volvo - tråkig.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    10
    tack för svaret.
    det är en linearpro den som känns aktuell nu, men den var rätt rikligt utrustat tyvärr tråkiga stolarna.
    Men övrigt så hade den det mesta ss3 stereo och telefon osv.

    anledningen till 2.0t är att dom 25hk extra ger en hel del i körkänslan och trimning inte är aktuellt, men för min del hade en 1.8t med steg 1 varit minst lika bra.
    Så är det exact samma motor? samma volym osv?

    Mvh Grape, ny på forumet.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    170
    Citat Ursprungligen postat av Grape
    Så är det exact samma motor? samma volym osv?

    Mvh Grape, ny på forumet.
    korrekt
    2000cc + 660cc

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 418
    Välkommen hit!

    Motorn är exakt likadan på 1,8t och 2,0t.
    Det enda som skiljer dem åt är att 1,8t inte har laddtrycksmätare i instrumenten.

    Jag tycker helt klart att ni gör rätt som tittar på 2,0t.
    Jag har kört båda varianterna över en längre tid och väljer 2,0t 10 gånger av 10.

    Jag skulle råda er till att söka efter en Vector då ni får en lite roligare bil (alulister m.m.) samt sköna stolar.
    Andra saker som "måste" stå på tillbehörslistan är:
    Xenon
    ESP
    Pilotpaket

    Saker som gärna får finnas:
    Dimljus i spoilern
    Sportchassie
    CD-växlare i instrumentpanelen
    Pluspaket (mugghållare och sånt)
    Vinterdäck
    Drag(?)
    M&K(?)

    Vad är det för årsmodell som är intressant.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    10
    Det är som sagt en beggad bil och en 04 eller möjligtsvis 03 tror jag det var.
    Tyvärr inte xenon, men esp ska den ha inte heller pilotpaket.
    Den är rätt sparsmakad inuti men har allt som man verkligen behöver.
    Nu är det förövrigt bestämt snackade med farsan idag och han hade ringt och köpt den igår. Så jag var väl för sen med mitt inlägg, men nu vet man ju vad det är för bil.
    Den ska hämtas på torsdag. Den har all den vanliga utrustningen plus telefon större stereo, dimljus fram lilla aero vingen sommar vinter däck motorvärmare samt kupévärmare. mugghållare och sånt dragkrok. Han fick den för 135 000 vilket jag anser vara ett grymt bra pris när jag har kollat runt. Då är det splitterny vindruta i också.

    tack för eran hjälp,
    eftersom jag fortfarande går i skolan och bor hemma så är jag grymt glad över att ha tillgång till den istället för den sega saab 9000cse 2.3i vi hade förut...

    Mvh Grape.

    Riktigt dåligt av saab för övrigt att marknads föra en motor som 1.8 och en som 2.0 fast det är samma volym.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Grape
    Riktigt dåligt av saab för övrigt att marknads föra en motor som 1.8 och en som 2.0 fast det är samma volym.
    Det är väl ett led i ambitionerna att konkurrera med BMW, som ju gjort "cylindervolym vs. modellbeteckning" till en riktig djungel...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Grape
    Riktigt dåligt av saab för övrigt att marknads föra en motor som 1.8 och en som 2.0 fast det är samma volym.
    Det är väl ett led i ambitionerna att konkurrera med BMW, som ju gjort "cylindervolym vs. modellbeteckning" till en riktig djungel...

    Mvh

    KK
    Sen hade det varit svårt att få till alla "T" varianter.
    2,0t = 150hk
    2,0T = 175hk
    2,0TT = 210 hk

    Nej jag tycker att det var ett smart PR drag av Saab, 9 av 10 har säkerligen ingen aning om detta.
    Och de lever med all säkerhet sina liv lika glada och nöjda en då.

    Sen håller med de andra som på pekar att 175hk varianten är att föredra.
    Den är riktigt trevlig i karaktären, medens 150hk kan kännas en aning trött upp i varv/hastiget.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    170
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Sen hade det varit svårt att få till alla "T" varianter.
    2,0t = 150hk
    2,0T = 175hk
    2,0TT = 210 hk
    Det löste sig ju i o m att gamla Aero nu heter 2,0TS
    2000cc + 660cc

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 268
    Jag köpte ju min Saab 9-3 2.0t Vector för ca 2 mån sen. Även den köptes begagnad. Som många säger så tycker jag Saaben medn mycket utrustning på är trevligare än många konkurrenter inuti. Jag valde själv mellan 9-3, S60 och S40. Men tyckte Saaben var en "rejälare" bil storleksmässigt än de båda andra. Framförallt S40:n känns för liten i bakluckan...som ett brevinkast. Motormässigt är ju Volvona trevligare, jag kollade på S60 2.5T och S40 T5.

    De negativa sakerna med Saaben är ju dålig kvalitén, konstigt motorljud och sen stereon. Jag har infotainment 150 och den låter inget vidare. Jag lyssnade nyligen på prestige 300...och den lät inte heller nåt vidare. Där är Volvo lååååångt mycket bättre!

    De positiva sakerna är inredningen, chassit och att den är snygg. Att bilen sen är ganska bränslesnål gör ju inte saken sämre

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Det löste sig ju i o m att gamla Aero nu heter 2,0TS
    Där ser man...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    bilgalen -> Kan verkligen hålla med om att Volvo har något otroligt schysst ljud i sina bilar. Konstigt motorljud? Det är väll en smaksak Visst Volvo 5:orna ryter rätt fint måste jag säga..

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    10
    JAg kan nu några dagar senare när jag kört bilen säga att jag älskar den
    jag har iofs inte kört så många andra bilmodeller men jag gillar denna bra mkt mera än s60 2,4t samt volvo v50 t5 den enda bilen ´jag kört som var skönare är subaru Legacy 2.0R.
    Men 9-3an känns klockren i väghållning trots att det inte sitter sportchassie på. EN stor skillnad jämfört med 9000 vi hade förut..

    Tack för eran info och hjälp..
    mvh Grape

Liknande ämnen

  1. Köpråd saab 9-3 xwd
    Av bbosse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-19, 00:41
  2. Köpråd: Saab 9-3 SS 2.0t -07
    Av Kingandace i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 18:07
  3. köpråd saab 900
    Av Anell i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 19:09
  4. Köpråd Saab 900
    Av Judge i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 03:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •