Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Turbon laddar tokmycket

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    51

    Turbon laddar tokmycket

    Har nu suttit å läst detta utmärkta forum timme ut å timme in, men inte blir jag klok på varför min bil (9000 2.0LTT -93) inte funkar som den ska... Turbon laddar på tok för mycket!
    Har bytt MVn å slangarna å kollat att det inte läcker någonstans. Provade oxå att dra ur sladden till MVn, men turbon laddar fortfarande tokmycket! (Ska väl bara ge GLT när MVn är urkopplad eller?) Har ny DI-kassett å nya NGK-stift, å WG-armen rör sig - om än lite trögt... Kan inte så mycket om det här tyvärr...
    Antar att det kan vara nåt mekaniskt fel. Nån som har nåt förslag? Tryckklockan som gett upp kanske? Har tröttnat på att tryckvakten hela tiden bryter strömmen till bränslepumpen med irriterande ryckningar som resultat...
    9000CSE 2,3LTT A50 -97

    Även den bäste kan ha fel... Tur man inte är den bäste!

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 485
    Medlem#
    5622
    Jag tycker det låter som wastegaten kärvar.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Om den skenar även när magnetventilen är urkopplad så ska det bero på något mekaniskt som du säger.

    Är slangarna till magnetventilen rätt kopplade?

    Min första tanke är annars att någon försökt "trimma" den genom att skruva på WG-armen. Har den alltid varit sånhär eller har det kommit nu plötsligt?

    En kärvande WG låter annars troligt. Det kan hända att det kärvar när den blir varm. Det du kan göra för att testa om så är fallet är att varmköra bilen. Stänga av den och lossa W-slangen från magnetventilen och trycksätta den med t. ex. en cykelpump och kolla att WG-armen rör sig. Kan vara knepigt att se dock misstänker jag... Letare att se underifrån annars.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Om den skenar även när magnetventilen är urkopplad så ska det bero på något mekaniskt som du säger.

    Är slangarna till magnetventilen rätt kopplade?

    Min första tanke är annars att någon försökt "trimma" den genom att skruva på WG-armen. Har den alltid varit sånhär eller har det kommit nu plötsligt?

    En kärvande WG låter annars troligt. Det kan hända att det kärvar när den blir varm. Det du kan göra för att testa om så är fallet är att varmköra bilen. Stänga av den och lossa W-slangen från magnetventilen och trycksätta den med t. ex. en cykelpump och kolla att WG-armen rör sig. Kan vara knepigt att se dock misstänker jag... Letare att se underifrån annars.
    Jadå, slangarna till MVn är rätt kopplade. Bilen har betett sig såhär förut, men det blev nästan helt bra när jag bytte MVn. Nu laddar turbon på som bara den hela tiden, även från kallstart! Å som sagt även när MVn är bortkopplad.
    9000CSE 2,3LTT A50 -97

    Även den bäste kan ha fel... Tur man inte är den bäste!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    51
    Okej, nu är jag än mer förvirrad! Lånade en MV å provade att köra några km med den i min bil, å nu funkade den perfekt! Kopplade bort MVn å fick - som det ska bli - GLT.
    Kan det vara så att WGn på nåt sätt hängde sig förut? Är det ett tecken på att det är dags att byta tryckklocka/WG/turbo?
    MVn jag hade i bilen förut var i stort sett ny (rullat ca 500 lugna mil), å införskaffad på Mekonomen. Mätte motståndet i den å fick ca 2 ohm på bägge spolarna, men man kan blåsa i alla tre rören. Innebär det att den är död?
    9000CSE 2,3LTT A50 -97

    Även den bäste kan ha fel... Tur man inte är den bäste!

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 485
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Speedeemon
    Okej, nu är jag än mer förvirrad! Lånade en MV å provade att köra några km med den i min bil, å nu funkade den perfekt! Kopplade bort MVn å fick - som det ska bli - GLT.
    Kan det vara så att WGn på nåt sätt hängde sig förut? Är det ett tecken på att det är dags att byta tryckklocka/WG/turbo?
    MVn jag hade i bilen förut var i stort sett ny (rullat ca 500 lugna mil), å införskaffad på Mekonomen. Mätte motståndet i den å fick ca 2 ohm på bägge spolarna, men man kan blåsa i alla tre rören. Innebär det att den är död?
    Vad jag förstått så kan en trasig MV ge högt laddtryck, även fast det inte är lika vanligt.

    Citat Ursprungligen postat av FAQ
    Hur kontrollerar jag att magnetventilen fungerar?
    För att felsöka magnetventilproblem kan du själv göra några enkla tester:
    1. Du skall kunna blåsa och suga i "W" och "C" men inte i "R".
    2. Mät resistansen mellan stiften i magnetventilens kontaktdon för att verifiera att spolarna i ventiler är okDetta gäller T5:ans MV (Art.nr 7485576)

    Stift 1 och 2 = 3 ohm +/- 1 ohm
    Stift 2 och 3 = 3 ohm +/- 1 ohm
    Är någon av spolarna trasiga finns det risk att även styrdonet är trasigt.

    3. Du kan också passa på att kontrollera att du har spänning fram till magnetventilen. Verifiera detta genom att mäta spänningen mellan mittenstiftet (2) och någon bra jordpunkt.

    Denna info är direkt tagen ur SAAB:s verkstadshandböcker, men det finns frågetecken kring detta som gör "blåsmetoden" helt felaktig.

    Varför man vågar sticka ut hakan och påstå att SAAB själva (eller iaf den som skrivit litteraturen) har fel kan du läsa om i denna tråd. Här ser du dessutom hur magnetventilen är uppbyggd.
    Din MV är trasig om du kan blåsa i alla tre!

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    De låter helt klart som trasig MV.
    Hade lika dant på min förra bil och drar man ur kontakten till MVn så ska den gå ner på GLT.
    Så mitt tips är att byta MVn.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    51
    Ska inte en MV hålla mer än 500 mil?! Måndagsex kanske...

    Sen var det ju det där med att turbon laddade som om livet hängde på det även med MVn urdragen... Kan WGn hänga sig på det sättet å sen börja funka igen när man byter MV???
    9000CSE 2,3LTT A50 -97

    Även den bäste kan ha fel... Tur man inte är den bäste!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Med "mv'n utdragen" så menar du att elkabeln är urkopplad va? Om mv'n hänger sig så att R leds till W så får man skenande laddtryck.

    Om du tror att MV är boven i dramat så ta och koppla ihop W-slangen med C-slangen. Då ska bilen aldrig ladda över GLT. Gör den det ändå så kan du utesluta MV tills vidare.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Med "mv'n utdragen" så menar du att elkabeln är urkopplad va? Om mv'n hänger sig så att R leds till W så får man skenande laddtryck.

    Om du tror att MV är boven i dramat så ta och koppla ihop W-slangen med C-slangen. Då ska bilen aldrig ladda över GLT. Gör den det ändå så kan du utesluta MV tills vidare.
    Ska testa detta! Om MVn är paj så är det bäst för Mekonomen att de ger mig en ny!

    Om jag nu sätter dit en ny MV å den oxå pajar efter ett tag, vad kan det bero på? Nån som vet???
    9000CSE 2,3LTT A50 -97

    Även den bäste kan ha fel... Tur man inte är den bäste!

  11. #11
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 485
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Speedeemon
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Med "mv'n utdragen" så menar du att elkabeln är urkopplad va? Om mv'n hänger sig så att R leds till W så får man skenande laddtryck.

    Om du tror att MV är boven i dramat så ta och koppla ihop W-slangen med C-slangen. Då ska bilen aldrig ladda över GLT. Gör den det ändå så kan du utesluta MV tills vidare.
    Ska testa detta! Om MVn är paj så är det bäst för Mekonomen att de ger mig en ny!

    Om jag nu sätter dit en ny MV å den oxå pajar efter ett tag, vad kan det bero på? Nån som vet???
    Då kan det innebära att din styrbox behöver ses över.

    Jag tror inte du har trionic i din bil iom att den är en 93 års lättrycksturbo.. Hade den haft det så finns det en bra sida om hur man felsöker:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657

    Någon som vet hur man gör på LH?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    51
    Problemet löst! Tackar å bugar för all hjälp!
    Det var mycket riktigt den ganska NYA MVn som packat ihop... Ska byta!
    9000CSE 2,3LTT A50 -97

    Även den bäste kan ha fel... Tur man inte är den bäste!

  13. #13
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 485
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Speedeemon
    Problemet löst! Tackar å bugar för all hjälp!
    Det var mycket riktigt den ganska NYA MVn som packat ihop... Ska byta!
    Hoppas den nya håller längre bara

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    MV brukar kunna packa ihop av oljeklegg från turbon.

    Kolla "C" slangen och dess anslutning mot turbon, brukar kunna bli ganska mycket olja där.

    Ett annat tips är att montera MV så att slanganslutningarna hänger neråt. Då slipper man att oljeklegget stannar kvar i MV.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    MV brukar kunna packa ihop av oljeklegg från turbon.

    Kolla "C" slangen och dess anslutning mot turbon, brukar kunna bli ganska mycket olja där.

    Ett annat tips är att montera MV så att slanganslutningarna hänger neråt. Då slipper man att oljeklegget stannar kvar i MV.

    Man tackar för tipset! Ska kolla slangen å sen bocka till ett nytt fäste till MVn!

    Finns det nåt annat man kan göra för att undvika oljeklegg i C-slangen???
    9000CSE 2,3LTT A50 -97

    Även den bäste kan ha fel... Tur man inte är den bäste!

Liknande ämnen

  1. Turbon laddar som fan...
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 18:04
  2. Turbon laddar sent?
    Av Hahne87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 19:06
  3. Turbon laddar 1,1 i stället för ca 1,8
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 04:15
  4. turbon laddar för mkt
    Av saabtsport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •