Sidan 10 av 14 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 267

Ämne: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

  1. #181
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av habbor
    Nu har jag läst igenom hela tråden, det tog lite tid, fattade inte allt men det var intressant.
    Har läst en massa om dom 3 sjyster skruvarna, men fattar inte vart dom ska sitta någon stanns.
    Har plockat bort APC boxen och undersökt men hittade inga skruvar där.

    Någon som kan förklara för mig var dom där 3 skruvarna ska sitta någon stanns.

    Har en saab 900 turbo med 88:a kaross och 92:a motor.
    Skruvar och skruvar, det är tre stycken små (blåa tror jag) potentiometrar du letar efter. Du har den två radiga APC-boxen och därmed har du tre små hål på ena kortet, du kommer åt att skruva på potentiometrarna genom dessa hål.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  2. #182
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765

    Re: t8 speciale'

    Citat Ursprungligen postat av Mr E
    Anders---> mitt laddtryck beter sig lite lustigt pendlar upp o ner. mv'n smattrar hela tiden (av vad jag kan höra) men tystnar när jag bromsar.
    vet du något om detta?
    ps. varvmätarn är ur funktion nåt me de??

    Tack på förhand
    Något är fel med systemet, därför MV:n smattrar så du får felsöka.
    Varräknaren och APC delar ju varvtalssinal från tändmodulen, men avsaknad av varvsignal till APC ska inte sätta systemet ur funktion. Att det tystnar när du bromsar beror på att APC avaktiveras när bromssljusen tänds.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  3. #183
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Citat Ursprungligen postat av habbor
    Nu har jag läst igenom hela tråden, det tog lite tid, fattade inte allt men det var intressant.
    Har läst en massa om dom 3 sjyster skruvarna, men fattar inte vart dom ska sitta någon stanns.
    Har plockat bort APC boxen och undersökt men hittade inga skruvar där.

    Någon som kan förklara för mig var dom där 3 skruvarna ska sitta någon stanns.

    Har en saab 900 turbo med 88:a kaross och 92:a motor.
    Har du 92:ans motor och styrsystem så har du DI/APC. I det systemet måste du byta ut ett chip för att få högre laddtryck.
    /Henrik

  4. #184
    Vet du vart man kan få tag på chip till APC boxen?

  5. #185
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av habbor
    Vet du vart man kan få tag på chip till APC boxen?
    Börja med att leta fram boxen o kolla vilket nummer som står på den så kan vi tala om vad för system du har. Antingen under förarstolen eller i "akvariet" (under locket framför vindrutan på förarsidan).

    Speedparts har chip till DI/APC.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  6. #186
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    102
    Medlem#
    7519

    APC

    Citat Ursprungligen postat av habbor
    Vet du vart man kan få tag på chip till APC boxen?
    Inte för att jag är något proffs inom detta område!

    Men det är skillnad på 900 och 9000 så som jag har uppfattat de,
    och i så fall är det bara på 9000 du behöver ha ett sånt chip.

    900 har inte DI/APC utan bara APC tills -93 och därmed är det bara att pilla med APC:n och uppgradera bränslechipet som krävs!!!

    LYCKA TILL om jag nu vet vad jag snackar om...
    //Henrik_T16_Move_Your_Mind
    900_T16 9-5_Aero_Hirsch

  7. #187
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    18

    apc

    är det någon som vet hur många ohm det är på F-poten nära man ladder det minsta som går??

    Mvh kim

  8. #188
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    danmark
    Inlägg
    8
    så har du 0 Ohm på F pot
    Saab 900 T16 M90

  9. #189
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: APC

    Citat Ursprungligen postat av Zimerman
    Citat Ursprungligen postat av habbor
    Vet du vart man kan få tag på chip till APC boxen?
    Inte för att jag är något proffs inom detta område!

    Men det är skillnad på 900 och 9000 så som jag har uppfattat de,
    och i så fall är det bara på 9000 du behöver ha ett sånt chip.

    900 har inte DI/APC utan bara APC tills -93 och därmed är det bara att pilla med APC:n och uppgradera bränslechipet som krävs!!!

    LYCKA TILL om jag nu vet vad jag snackar om...
    og900 har mycket riktigt INTE DI/APC.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #190
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    danmark
    Inlägg
    8
    Hej er der nogen der har sat APC på en 99ér med B201-B motor og hvad skal K-pot stilles ?
    Saab 900 T16 M90

  11. #191
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    32
    Jag har ett litet problem och hoppas någon här kan svara. Har lyckats pajja min APC och fått tag i en ny men kan inte hitta numret i listan så jag vet inte om den passar. Eller räcker det med att det är rätt anslutning? (900T8, alltså 14pins) Men det lär inte funka om boxen är från en T16? Var väl olika filtrering på signalen från knacksensorn?
    Boxen är grå och har numret 9358342, vore tacksam om någon visste vad den kommer från för modell.
    Saab 9-5 BioPower -06
    Saab 900GL -87 -:- Saab 900T8 -83 -:- Saab 99GL -82

  12. #192
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Westin
    Jag har ett litet problem och hoppas någon här kan svara. Har lyckats pajja min APC och fått tag i en ny men kan inte hitta numret i listan så jag vet inte om den passar. Eller räcker det med att det är rätt anslutning? (900T8, alltså 14pins) Men det lär inte funka om boxen är från en T16? Var väl olika filtrering på signalen från knacksensorn?
    Boxen är grå och har numret 9358342, vore tacksam om någon visste vad den kommer från för modell.
    Passar anslutningskontakten är det bara att köra....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #193
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    32
    Så det spelar ingen roll om det skulle vara från en t16? Hur är det med den svarta 14pins från t16? Skulle den också passa? Tänkte nämligen trimma den ena..
    Och en annan kanske till synes dum fråga, visst måste jag kunna förgrena APC-kontakten och använda både en trimmad och en otrimmad box, med hjälp av en strömbrytare på matningen?
    Saab 9-5 BioPower -06
    Saab 900GL -87 -:- Saab 900T8 -83 -:- Saab 99GL -82

  14. #194
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Westin
    Hur är det med den svarta 14pins från t16? Skulle den också passa?
    Sagt, och sägs igen, passar kontakten är det således rätt kablage= funka finland.... (bra)

    visst måste jag kunna förgrena APC-kontakten och använda både en trimmad och en otrimmad box, med hjälp av en strömbrytare på matningen?
    Har väldigt svårt att tro att detta skulle fungera så värst bra.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #195
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Sagt, och sägs igen, passar kontakten är det således rätt kablage= funka finland.... (bra)
    Är det då någon skillnad i ladd på de olika boxarna, för kollar man i listan är det ju det men det kanske beror mest på hårdvara?

    Har väldigt svårt att tro att detta skulle fungera så värst bra.....
    Fast varför inte? Boxen lär ju inte jobba utan ström och har jag då en brytare som ger ström till den ena i läge 1 och den andra i läge 2, då har jag ju alltid en box som är aktiv hela tiden och de skulle ju jobba för olika laddtryck..
    Saab 9-5 BioPower -06
    Saab 900GL -87 -:- Saab 900T8 -83 -:- Saab 99GL -82

  16. #196
    Hej! då kanske du kan säga till mig vart apc boxen sitter? har tänkt lämna in den till motor nord. mvh andreas

  17. #197
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    32
    Beror ju lite på vilken bil du har och vilken årsmodell, står nog tidigare i tråden skulle jag tro, prova läs den.
    Är det en OG900 så sitter den under baksätet på förarsidan (under mattan), senare modeller i framskärmen.
    Saab 9-5 BioPower -06
    Saab 900GL -87 -:- Saab 900T8 -83 -:- Saab 99GL -82

  18. #198
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    4

    löda...

    om jag ska löda om min di/apc box. vilket motstånd ska jag ta bort och vad ska jag ha för motstånd för att kkomma upp till ca 1 bar-1,2? eller ett lagom laddtryck som motorn klarar att gå med länge...
    behöver en hyfsat bra instruktion
    /mats

  19. #199
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: löda...

    Citat Ursprungligen postat av mats_a
    om jag ska löda om min di/apc box. vilket motstånd ska jag ta bort och vad ska jag ha för motstånd för att kkomma upp till ca 1 bar-1,2? eller ett lagom laddtryck som motorn klarar att gå med länge...
    behöver en hyfsat bra instruktion
    /mats
    Det går inte löda om DI/APC-boxarna. Det funkar bara på de äldre APC-boxarna där APC'n var ett fristående system.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  20. #200
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    10
    Hej på er alla. Jag har ett förslag på hur man skulle kunna lura APC-systemet så de borde kunna arbeta på ett mycket högre laddtryck. Borde inte detta funka. Man låter själva enheten vara inställd på de värden som den orbetar bäst på (orginalvärdena) och den gör du utomstående moddifieringar.

    De första man gör är att sättta lämplig potensioneter på tryckgivaren eller rentutav byter givare till en med samma resistans vid säg 0.5 bar mer i tryck.

    De andra är att du monterar på en hårdare wastegate som har ett 0.5 bar högre grundtryck än orginal.

    Då borde enlig min mening systemet jobba precis så som de borde så de tror att de jobbar med rätt tryck och då inga förskutningar i trycksignal gentemot öppningstryck på wastegate förekommer. Någon som provat detta?

    Har en liten fråga till. De jag igentligen är ute efter är att få spikfuntionen användbar på min volvo i signatur. DÅ den har samma bosch-givare. Men hur mycket behöver du igentligen för att enbart få mytta av den funktionen. Behöver du ens tryckgivare och magnetventil för att få den att detektera spikning? Eller går de köra utanrespektive givare och få spikningen att funka ändå på diod eller likande? Hur i så fall?
    Volvo 740 GLT -90 B234F(T), Motorstyrning-vems 3.3, M90, slungdiff, 100% E85. Projekt..
    Ford Mustang Mach1 -70 351w, FMX, Ford 9". Finbil/Intresse..
    Även farlig 2.8L t6-motor påväg ner i något som rullar.

Liknande ämnen

  1. fläktmotor 900ng -96 fungerar inte alls
    Av drzero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 07:06
  2. Sidobackspegel 9-3SS/CV 04 fungerar inte alls
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 23:15
  3. Dimljusen fungerar inte, trots hela lampor och säkringar?
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •