Resultat 1 till 20 av 267

Ämne: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

Hybridvisning

  1. #1

    Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

    Hej!

    De senaste veckorna har jag ägnat ganska mycket (=allt för mycket) tid åt att försöka förstå hur APC egentligen jobbar. Jag har gjort en hel del upptäckter, så det är väl på sin plats att jag meddelar resultatet.

    APC består av två reglersystem. Ett för att reglera laddtrycket under normala förhållanden och ett för att sänka laddtrycket vid spikning.

    Själva laddtrycksregleringen består i sin tur av två delar. En som öppnar magnetventilen en viss del av tiden i förhållande till laddtryck och varvtal och en del som reglerar laddtrycket mot rätt värde.

    Den första delen, "P-delen", öppnar endast MV en viss del av tiden i förhållande till varv och laddtryck. P-delen justerar inte laddtrycket mot något speciellt värde. Denna krets ställer man i första hand med P-pot. Den på verkas också av F-pot, men inte i så stor utsträckning.

    Den andra delen, "F-delen", fungerar ungefär som ett lambdasystem. Den består av transistor T01 och kretsarna runt R47 och R70. Denna krets laddas sakta upp och när max laddtryck överskridits laddas kretsen sakta ur (genom T01 och OP:n i I02 som styr denna). Laddtrycket kommer därför, på en original APC, att sakta svänga upp och ned runt det maximala tillåtna laddtrycket.

    För att reglersystemet ska fungera bra och vara stabilt måste "P-delen" alltid börja med att grovjustera laddtrycket till en lämplig nivå så att laddtrycket hamnar inom "F-delens" arbetsområde. Med "F-delens" arbetsområde menas att P-delen alltid ska vara "bottnad" strax innan maximalt laddtryck uppnåtts, så att F-delen kan reglera laddtrycket "ostört".

    På en original APC har man löst detta gemom att ge komponenterna R42, R138, R36, R37, R139 lämpliga värden så att "P-delen" alltid kommer att höja laddtrycket till en nivå som är lämplig för "F-delen". F-delen kan på så sätt påbörja regleringen av ladtrycket mer eller mindre omedelbart.

    Man kan ser hur "F-delen" jobbar genom att koppla in en diod mellan +12V och Pin 24. Dioden kommer att tändas (blinka) när "F-delen" sänker laddtrycket och vara släckt när "F-delen" försöker höja laddtrycket.

    På en original APC fungerar detta utmärkt. Efter att P-delen grovjusterat laddtrycket kommer, inom några sekunder, F-delen att börja reglera laddtrycket genom att sänka det någon sekund, höja någon sekund, sänka någon sekund.. osv.. man kan se att laddtrycksnålen svänger sakta runt max laddtryck.. Oavsett vilken växel och vilket varvtal man trycker fullgas från så lyckas P-delen alltid grovjustera laddtrycket tillräckligt bra för att det ska hamna i F-delens arbetsområde.

    När man modifierar APC rubbas balansen i kretsen.
    Dels kommer "P-delen" ibland att "missa målet" vilket gör att "F-delen" får det svettigt när den ska reglera laddtrycket till rätt nivå.
    Dels blir reglerkretsen för snabb. Luftflödet genom magnetventilen ökar med ökat laddtryck, så en viss procent stängning av magnetventilen kommer leda till större öppning av WG när man ökar laddtrycket. Detta ledet till att "F-delen" överreagerar och höjer/sänker laddtrycket allt för kraftigt när den försöker reglera laddtrycket.

    I praktiken upplevs detta som "överslängar" när man justerar P-pot för högt, fast det egentligen är då reglersystemet fungerar som det ska.
    De flesta som moddar APC löser problemet genom en tillräckligt låg P-pot inställning. Detta ledet till att laddtrycket egentligen styrs av P-delen istället för att regleras av F-delen. Laddtrycket orkar aldrig riktigt upp till F-delens arbetsområde, eller ligger precis i underkanten av detta.
    P-delen styr ju bara laddtrycket, någon reglering mot ett visst värde sker inte. Därför får man ofta problem med att laddtrycket inte kan fås helt konstant genom hela varvregistret och med att man får översvängar i vissa situationer..

    Lösningen på problemet vore dels att göra "F-delen" långsammare och dels att fixa så att "P-delen" alltid träffar "F-delens" arbetsområde vid grovjusteringen av laddtrycket..
    Har ingen färdig lösning så problemet, men det är pågång..

    Så, nu har ni som orkade läsa ända hit något att klura på när höstmörkret faller..

    Ska passa på att tacka "Widde" för lån av verktyg och garage, samt hjälp med lagning av bromsar. Nu kan undersökningen av APC gå vidare..

    MVH

    Anders Olsson
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Är det något liv här? Har en fråga gällande apc och grundladd.
    Har blivit med og900cab och efter byte av stift tändkablar, rotor och fördelare så blev det test med en annan box. Fortfarande bara grundladd! Kollat bromsljuskontakt, men ljus är släckt och farthållare fungerar felfritt. Men bara glt! Kopplar bort slangen till WG och då laddar turbon som den ska:ish.
    Vad mer talar om för APC att den ska gå till glt. Det är inget svajande mellantryck utan den går till glt och står stabilt där.


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av zodiak06 Visa inlägg
    Vad mer talar om för APC att den ska gå till glt. Det är inget svajande mellantryck utan den går till glt och står stabilt där.
    12V fram till magnetventilen? Klickar den vid tändning till?

    Spikningar.

    Magkänslan säger "felaktiga" eller "för billiga" tändkablar.
    APC'n är EXTREMT känslig för störningar, det är allmänt känt att just tändkablars kvalitet är viktigt.
    Vad som oftast händer när man kör med dåliga tändkablar är att någon sorts störning uppstår som får APC att hamna in någon loop om spikningsdetektering och kör magnetventilen på max/full DC.

    Har man spikdiod inkopplat är detta ett riktigt bra verktyg för felsökning av detta symptom, för den kommer att blinka konstant om just ovan nämnda inträffar.
    Denna kopplas mellan +12V och pinne 19 på APC om jag minns rätt, finns mer info på forumet om man söker.

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Tack, ja vad gäller kvalitet på tändgrejerna så är det tändstiften enligt boken NGK, dock inte deras platinum version och kablar, rotor och fördelare blev handlat hos mekonomen som var de enda som hade saker hemma vid tillfället. Vill gärna tro att dom har så nära orginalkvalitet man kan komma idag.
    Dioder och kabel blev inköpt idag, så förhoppningen är att jag ska kunna löda ihop något i helgen. Både för spikning och F-kretsen.


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av zodiak06 Visa inlägg
    Tack, ja vad gäller kvalitet på tändgrejerna så är det tändstiften enligt boken NGK, dock inte deras platinum version och kablar, rotor och fördelare blev handlat hos mekonomen som var de enda som hade saker hemma vid tillfället.
    inte för att förakta Mekonomen eller något annat reservdelsställe.
    mät motståndet i kablarna, i bland så får man högohms ( 5-15 Kohm )kablar till dessa bilar och det brukar de inte gilla.
    Stiften ja det är väl de "gamla vanliga " BCP7ES inga R stift ( om det nu är en B202 något)

    har ett minne av att det monterades Bougicord som original, tex: https://www.bildelarexpert.se/bougicord-10082058

    sen är väl dragningen av kabeln mellan box och knacksensor lite halvkänslig,inga skarpa böjar o veck inte för hårt klammad
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    En fråga till, som inte har med orginalproblemet att göra. Skillnaden på en box från T8 kontra T16, Knackfilter?bara det? Upptäckte nämligen att utbytesboxen enligt tabeller tillhör just en T8 155hk. Som det nu visar sig är det troligen inte boxen som felar, och då tänker jag att man kan skruva med den boxen istället för orginalboxen. Kan man koppla in multimetern och ändra värdet på K-pot ”riskfritt”? Värdena finns ju i tabellerna, eller är man helt av banan här?
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av zodiak06 Visa inlägg
    En fråga till, som inte har med orginalproblemet att göra. Skillnaden på en box från T8 kontra T16, Knackfilter?bara det? Upptäckte nämligen att utbytesboxen enligt tabeller tillhör just en T8 155hk. Som det nu visar sig är det troligen inte boxen som felar, och då tänker jag att man kan skruva med den boxen istället för orginalboxen. Kan man koppla in multimetern och ändra värdet på K-pot ”riskfritt”? Värdena finns ju i tabellerna, eller är man helt av banan här?
    Detta är gamla grejer, och pottarna är intrimmade fabriken i kombination med alla övriga komponenter på kretskortet. Därför brukar man säga att man aldrig ska röra K-potten eftersom den är intrimmad så den detekterar knackningar korrekt. Exakt hur känsligt det är vet jag inte, men hade satsat på T16 box. Svårt att verifiera att du har gjort rätt om du justerar den.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Vad ska det vara för ohm på kablarna?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    tror det var 2-4 Kohm
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Tackar, ska ta och mäta upp kablarna ikväll när jag kommer hem
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Kan ju flika in att min apc funkade galant med tändkablar från Speedparts. Kolla så att tändspolekabel stör ut mv.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    298
    Medlem#
    -
    Jag är på sida 11 nu och orkar inte hålla mig längre så jag vill fråga med risk för att det besvarats. Känns som jag behöver läsa några gånger till också innan det väsentliga börjar fastna.

    Jag har tittat på saabaero.com sidan och tabellen med data över olika APC boxar. Jag undrar om jag modifierar min APC box (7566599/160hp) med värderna i tabellen från en annan box, blir detta då som att ha en fabriksbox av annan modell? Jag söker inte att gå utöver det som kom från Saab i prestandaväg. 185hk skulle räcka mer än väl till för mig så tanken var om jag kunde mata in värderna från t.ex. en röd box (4393971) i min 7566599:a?

    Jag blir dock lite förvirrad och orolig, det finns många 25-pins boxar där som ska ge samma HK, men har vitt skilda värden på komponenterna trots det. Så jag tänker att kanske boxarna inte är identiska utan det är andra grejer utöver vad som fins i tabellen som också är annorlunda, därför är de olika komponenterna olika värden, trots samma HP. Eller så inte?

    Jag reagerar på att 4393971 som jag kollade på som "donator" av nya värden, har väldigt lågt värde på R42, medan en annan röd box (137007100) har nästan samma värde som min 160hk box. Förstås båda röd boxarna har högre värden på R138, P, F och K. Så kanske de vitt olika värdena är olika sätt att nå till samma sak. Saab ingenjörerna som mixtrat med inställningarna genom åren tills dom nått bäst resultat? Kanske man borde välja värdena från de senaste årtalet man hittar?

    Jag tänkte köpa en annan box att ändra på oavsett. Med tanke på ovan, undrar jag om det går med vilken 25 pins box som helst som kandidat till min 1990 T16? Då jag ska nyttja Saabs egna värden känns det som jag håller mig inom säkra marginaler. Jag tänker det skulle bara bäst om man kunde hoppa mellan tre olika värden, ett ekonomivärde som ger mindre boost än normala 160hk då man pendlar till jobbet, normalläge på 160hk och kul-läge på 185hk...

    Referens:
    http://www.900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Rubriken lyder "Läs hela eller läs inte alls ", detta är utav flera anledningar och gäller fortfarande.
    APC huserar i en liten plastburk som inte ser mycket ut för världen, men, är väldigt komplex.

    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    ...185hk skulle räcka mer än väl till för mig...
    Här skulle jag säga "stirra dig inte blind på" HK-talet, allt för många ramlar i den fällan..
    Vad som är minst lika intressant är ju vridmomentet, det är här vi har körbarheten.
    Hur vill du ha din körbarhet i just din bil?



    Jag blir dock lite förvirrad och orolig, det finns många 25-pins boxar där som ska ge samma HK, men har vitt skilda värden på komponenterna trots det. Så jag tänker att kanske boxarna inte är identiska utan det är andra grejer utöver vad som fins i tabellen som också är annorlunda, därför är de olika komponenterna olika värden, trots samma HP.
    Åter igen, slappna av lite vad gäller HK/HP, tänk dig att detta var det enda sättet förutom mindre tändningsvariationer man hade att lägga momentkurvorna för just körbarheten förr.
    Utan att veta några detaljer, ja, det är garanerat fler komponenter/värden som skiljer mellan alla dessa nummer, som exempel, kolla in t.ex "7524143" där förekommer till och med olika setups inom samma nummer. (P.g.a saker som t.ex årsmodell, Aut/Man, kanske marknad o.s.v..)




    Jag reagerar på att 4393971 som jag kollade på som "donator" av nya värden, har väldigt lågt värde på R42, medan en annan röd box (137007100) har nästan samma värde som min 160hk box. Förstås båda röd boxarna har högre värden på R138, P, F och K. Så kanske de vitt olika värdena är olika sätt att nå till samma sak.
    Här får jag hänvisa till texten på sidan du själv länkar till, läs igen och fundera vidare. (Tips: maximalt laddtryck och laddtryck vid högre motorvarvtal är två skilda saker)
    Citat Ursprungligen postat av 900aero.com Visa inlägg
    - R42 resistor:
    Is used when the APC is reducing the boost at high RPM. Reducing the resistance will make the APC hold the boost at High RPM.

    - R40 resistor:
    Is used in conjunction with the F-pot to set the maximum boost.

    - F-pot 1000 Ohm version
    Is used in conjunction with the R40 resistor to set the maximum boost.


    - R138 resistor (only newer APC boxes, 25 pin):
    (SWAG!) is used in conjunction with R42 for the boost control at higher RPM.


    Jag tänker det skulle bara bäst om man kunde hoppa mellan tre olika värden, ett ekonomivärde som ger mindre boost än normala 160hk då man pendlar till jobbet, normalläge på 160hk och kul-läge på 185hk...
    Med risk för att göra dig besviken, skillnaden mellan 160 & 185 "HK" är så liten så att den knappt är märkbar, kanske om man kan switcha "on the fly" men knappast annart.
    Inte värt några veck i pannan enligt mig, och en "eco" har man enklast och mest effektivt i sin egen högerfot, det är ändå gaspedalen som avgör laddtrycket.


    Är du orolig för vad som händer om man t.ex börjar justera F-poten?
    Läs vidare i tråden, kanske kan du lära dig av andras misstag.
    Är du inte orolig och har lite sunt förnuft till hands så börja med att justera upp F-poten lite i mindre steg, kanske bygla eller byta ut R42 allt eftersom?

    En graderad tryckmätare är ett mycket bra verktyg när man håller på med detta, helst så stor och högupplöst som möjligt, om man vill ha koll samt förstå vad outputen blir av de justeringar man gör m.a.p resistanserna man modifierar.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har ingen koll på det men det låter som en dålig idé att ändra detaljer i en motorstyrburk utan att ha full koll på vad man pysslar med. Förhoppningsvis kommer ett bättre svar från någon som har kunskap om det du funderar på.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    298
    Medlem#
    -
    Är inte precis detta vad tråden handlar om? Det handlar ju bara om att ge andra värden åt R42, R138, F och P pottarna, vilket är vad de flesta redan gör. Bara jag tänkte ta färdiga värden från en annan APC istället för att fippla mig fram med egna värden och inte bygla R42.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    298
    Medlem#
    -
    Vid tillfället av skrivandet läste jag ju 11 av då 13 sidor och det tillkom inte ny info som hade givit mig ny förståelse de två sista sidorna, jag har nu läst tråden från början till slut. Men förståelsen infinner sig inte, man får känna sig dum ett tag till då.

    Tyvärr är det många bilder som fallit bort med åren också.

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Jag förstår att du läst, vad jag menade med min aningen luddiga kommentar är att bara för att man läst tråden så kan man inte allt om hur APC fungerar samt hur man hanterar avvikelser eller själv modifierar det.
    Sorry om det lät otrevligt på något sätt..

    Att ha i åtanke är att man nog inte har haft ambition att lägga energin på att jämföra alla olika original-setups mot varandra utan snarare förstå systemets uppbyggnad och funktion för att kunna t.ex. modifiera för högre effekt o.s.v

    Vad är din ambition?
    Är det viktigt att köra med så likt original som möjligt eller vill du bara ha lite mer fart på grejerna?

    Har du läst denna sidan? Den är bra, den skulle man lite slarvigt kunna säga beskriver på ett lite mer vardagligt sätt hur det fungerar, varför man moddar samt hur o.s.v
    No offence, jag har bara svårt att läsa av din nivå av förståelse.
    ref (http://popeye.rty.nu/trimtips.htm)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    298
    Medlem#
    -
    Har läst de där sidorna nu. Jag var ute efter en smärre prestandaökning men. Min tanke var att efterlikna en röd box prestanda mässigt. Jag hade trott att man skulle märkt skillnaden mellan en sån och det jag har i bilen nu. Jag tror jag har bättre grepp om elektroniken än motordelen, där jag erkänner jag fattar väldigt litet om motorer.

    Men om jag fattat APC teorin rätt så minskar man på R42 så minskar den inte boosten lika mycket vid högre varv och genom att bygla så stänger man av reduceringen av boost helt eller nästan. R138 har också samverkan med R42 vid högre varvtal, jag vet inte exakt hur, men noterar dom höjde värdet lite på den då R42 minskades och rekommendation vid bygling (dvs noll resistans) är att lägga en 40k dit. F-potten ställer max boost och är den som har mest inverkan, P-potten ställer "hur snabbt" den ska boosta (och blir det för högt kan den dra iväg för snabbt).

    Så genom att tita på hur tabellerna och hur värdena skiljer mellan min APC och säg en "Rödbox" (137007100) så ser man dom drog ner R42 och samtidigt upp med R138. P ökades från 11.9 till 17.9 och F från 96 till 282. Så kontentan är mindre reducering av boost vid höga varv, snabbare boostkurva, större max boost nivå. Jag noterar att då R42 inte är nollad/byglad så den har ändå kvar begränsningar av boost vid högre varv.

    Jag tycker det torde vara tämligen säkert att prova dessa värden i en APC för att se vad som händer, det torde som jag förstår det ha större marginaler än att bygla R42an, men en spikdiod och tryckmätare är säkert bra att ha.

  19. #19
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    ....värdena skiljer mellan min APC och säg en "Rödbox" (137007100) så ser man dom drog ner R42 och samtidigt upp med R138. P ökades från 11.9 till 17.9 och F från 96 till 282. Så kontentan är mindre reducering av boost vid höga varv, snabbare boostkurva, större max boost nivå.
    Du kanske minns mitt ältande om körbarhet?
    Jag uppmanar dig att lägga märke till att numret du refererar till är ämnat för Saab 9000 T16, alltså en helt annan bil, med annan vikt, dynamik och framförallt växellåda. (MY87-88 är också sannolikt utan katalysator)


    Jag tycker det torde vara tämligen säkert att prova dessa värden i en APC för att se vad som händer....

    ....men en spikdiod och tryckmätare är säkert bra att ha.
    Det borde inte vara några problem, trots att grejerna nu är 33 år gamla.
    Antar att du kör standard-proceduren som man alltid gör innan man trimmar, d.v.s ser över vätskor i form av service, luftfilter, vevhusventilation, tändstift eller tänddelar i allmänhet samt efterdra topplocket.?
    Bara den lilla ökningen av laddtryck som detta medför kommer också innebära större påfrestning av motorn och vissa delar kan t.o.m uppnå temperaturer som aldrig tidigare uppnåtts under dess livstid.

    Jag hade sagt att tryckmätare och spikdiod är en förutsättning.
    (Vad man får på köpet är insikt i hur "ofta" det spikar samt hur systemet reagerar på detta i form av tryckkompensering)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    298
    Medlem#
    -
    Det var faktiskt jag som klantat mig, det var ju APC 4393971 jag menade och tog värderna från, dvs en 900T16 från 91. Vet inte var jag fick den där 9000 nummern, måste gjort fel copy/paste...

    Jag tycker jag har försökt förklara så bra jag har förmåga till vad jag söker från bilen. Känns som jag inte kan formulera mig på nåt bättre vis... Det är väl oavsett det, inte så mycket man kan göra annat än att prova sig fram med spikdiod och tryckmätare och göra små ändringar i gången samt föra en logg om vad ändringarna gör. Jag vill inte heller belasta motorn för hårt. Jag tänker ju jag ska ha bilen i hundratusentals kilometer, och inte köra sönder den. Jag är snarare ute efter att typ den här bilen ska vara i bättre skick då den når 400,000 än i dagsläget (283,000). Så det inverkar nog hur/om jag kommer trimma bilen också.

    Jag kommer inte trimma nånting nu i år, kanske 2024. Beror på hur det går i vinter då bilen ska ställas av och parkers för en utförligare service och rostfix tills nästa sommar. Detta är mest förberedande. Jag har redan gjort 80% av det du räknade upp.

Liknande ämnen

  1. fläktmotor 900ng -96 fungerar inte alls
    Av drzero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 07:06
  2. Sidobackspegel 9-3SS/CV 04 fungerar inte alls
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 23:15
  3. Dimljusen fungerar inte, trots hela lampor och säkringar?
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •