Sidan 8 av 14 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 267

Ämne: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

  1. #141
    Anders: Does this mod work on the grey T8-box aswell? I don't have any R138 in my box, so is there another resistor to remove? Or is it enough to plug the 1000ohm and 40ohm as described in your earlier post?
    Thanks,
    Daniel.
    T8, nu med Megasquirt Complete control!

    I write in English 'cause i'm from Denmark, but I understand Swedish aswell!

  2. #142
    Hej!

    Jag har inte mätt spänningarna eller kollat hur motstånden är monterade i den grå boxen. Om du ska modifiera den så måste du undersöka den först!

    Kolla kretsschemat: http://www.900aero.com/images/tech/oldapc.jpg
    Du måste mäta lite grejor med boxen i bilen och bilen igång:
    -Mät spänningen mellan jord och punkten där R36 och R22 är ihopkopplade.
    -Mät spänningen mellan jord och båda sidor om R101 och R102. Använd den lägsta spänningen som jordpunkt och den högsta spänningen som matningsspänning.
    -Räkna ut vilket motstånd som krävs för att du ska få samma spänning som mellan R36 och R22 om det största motståndet är 1000 Ohm. Anslut motstånden, kolla att spänningen blev rätt.
    -Lossa den änden av R36 som är ihopkopplad med R22, anslut spänningsdelaren.

    Klart!

    Du måste alltså göra ungefär samma sak som jag gjorde på den svarta boxen. R138 finns inte i gråa boxen, du behöver inte ta bort något annat motstånd.

    Observera att denna mod är på försöksstadiet. Ni som testar den är försökspiloter. Jag rekommenderar endast modden till de som har problem med sjunkande laddtryck på höga varv trots den vanliga modden.
    Jag är tacksam för all feedback jag kan få!

    Skulle vara intressant med mer info från killen i Danmark som provat modden, maxladdtryck osv.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  3. #143
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Hallå där. har pulat lite med min box nu och siktat in mig på 0,9. kör -89T8 tryckvakten bryter vid 0.95. bilen laddade 0.9 upp till ~3400 sen sjönk det til 0.6-0.7. efter modd går den upp till 0.9 för att sen sakta sjunka och parkera på 0.8-0.85. dock tror jag att det beror på att jag måste finputsa P-pot. jag är hel nöjd med modden, tack anders. Trevlig helg.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  4. #144
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460
    Tänkte egentligen att Anders skulle få testa en grej i bänk innan jag eller mera troligt Anders går ut med "test direktiv". Men eftersom allt fler rapporterar att de tycker att modden funkar och jag vet att Anders haft mycket att göra ett tag så tänker jag ändå skriva.

    Jag har testat två olika boxar. En svart till en 900 T-16 -87 och en röd 75 24 127 till 9000, en 190 hk trimbox.

    1. Det första jag noterade var att jag tyckte P var lättare att justera och mindre hysterisk.

    2. Jag förjusterade F till ett värde som "borde" ge ett laddtryck på 1.0 bar. Sen justerade jag P undet drift för att få en fin laddtryckskurva utan överslängar. På 3an håller laddtrycket sig då upp till 5000 för att sen avta till 0,85 - 0,9 på 5500. På fyran håller sig trycket lite bättre och är högre än 0,9 vid 5500. Det verkar m.a.o. som att modden fungerar. Den sänkning som finns kan man e.v. skylla på andra saker än APC. (Med lite god vilja) I varje fall är det ett lyft mot original.

    3. Jag bstämde mig för att se hur APC och laddtrycket beter sig om man väljer ett annat laddtryck än 1.0 bar. Jag började med attt ändra F till ett teoretiskt värde som borde ge 1,1 bar. Sen var tanken att justera efter P tills man får en trevlig laddtryckuppbyggnad. Men, Justeringen av F visar sig inte göra nån skillnad! Det spelar ingen roll vilket värde på F som jag ställer in på nån av boxarna. Det ger ingen påverkan av laddtrycket. P däremot reagerar boxen på. Problemet är bara att det är bara just vid ett injusterat laddtryck på 1.0 bar som laddttckskurvan blir bra. Väljer man ett lägre värde för ett lägre laddtyck blir laddtycksuppbyggnaden seg och kan vid plötslig nedväxling helt uterbli. Omvänt fusterar man P för ett högre laddtryck än 1,0 bar får man ruggiga överslängar. Visserligen så ökar laddtrycket vid 5500 lite, men det är helt oaceptabelt för min växellåda att ha sånna överslängar. Jag kan inte komma till någon annan slutledning än att F-regleringen sätts ur spel av modden. Jag har även provat att med flit stänga av F-regleringen. Boxen beter sig presis lika.


    Skulle vara intressant om nån som tycker att modden funkar bra kunde testa att skruva F kors och tvärs för att se om den gör någon skillnad. Lika så skulle det vara intressant om någon fått till ett stabilt laddtryck på 1,2 till 1,4 bar helt utan överslängar och utan laddtrycksänkning vid 55000 rpm?

    Anders ska testa i bänk om Han kan verifiera att F-regleringen sätts ur spel. Jag har lovat att mäta upp lite späningar, men jag har i veckan haft besiktning, krånglande koppling i veckan och idag har jag svetsat rost. Men snart så,,,,

    /Anders

  5. #145
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Nordjylland - Danmark
    Inlägg
    1
    Hej Anders og andre
    Jeg har 2 bokse, den ene er modificeret som dem på www.900aero.com og det har virket godt! Så prøvede jeg den her nye modificering, men nu er magnet ventilen begyndt at klapre hele tiden. Så jeg prøvede at lave den om igen, ved at fjerne den 40 ohm "39 ohm" modtand og 1000 ohm modstand og sætte højre ben på R36 på plads igen og monterer R138 igen, nu burde den jo at gøre ligesom fra starten, men magnet ventilen klikker stadig.
    Jeg satte den anden boks i, som ikke var modificeret, der klikkede magnet ventilen ikke og bilen kørte som fra fabrikken "næsten"
    Så prøvede jeg at modificere den nye boks, også efter www.900aero.com og med Anders nye mod. meeeeeen magnet ventilen klikker også på den nye, så har jeg fjernet Anders nye mod. igen, men magnet ventilen klikker stadig. Hvis jeg trykker på bremsen, så stopper magnet ventilen "solenoid valve" med at klikke.
    Men det sjove at det hele er at bilen kører fint med Anders nye mod. selvom magnet ventilen klikker hele tiden, den har et turbo tryk på ca 1.2 bar og hvis der er tændings banke, så virker det også, den regulere lidt ned og lys dioden blinker "spike diode", men hvis bilen står i tomgang og magnet ventilen klikker, og man slår på banke sensoren, så stopper magnet ventilen med at klikke, i en kort tid og derefter begynder den at klikke igen.
    Hvad kan der være galt?

    Lars fra Danmark

  6. #146
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Till saab90: jag var ute och kollade ditt problem på min box, måste medela att jag inte upplever det problemet på min T8 utan den fölljer justeringen av F-pot
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  7. #147
    Hej!

    Ursäkta att jag inte svarat. Har haft fullt upp med jobbet, öppet hus osv.. Och så har jag dragit på mig förkylning och halsont också
    Ska testa APC:n i bänk om jag får tid och ork.

    Teoretiskt så borde det inte kunna bli så mycket biverkningar av den nya modden. Har funderat lite men inte kunnat komma fram till vad era olika symptom beror på. Lite för många olika resultat tycker jag. Tyvärr klarar min gamla 9000 inte laddtryck på över ca 0,9 bar på höga varv, så det är lite svårt att ha den som testbänk.

    Jag rekommenderar starkt att alla som har gjort modden och har problem dubbelkollar att ni verkligen använde rätt motstånd och kopplade dom till rätt sida på respektive motstånd. (Jag lovar att trippelkolla att beskrivningen är rätt )

    För hög spänning till R36 ger konstant smattrande magnetventil. Att magnetventilen blir tyst om man knackar på knacksensorn en stund beror på att magnetventilen stänger helt pga "spikningar". När spikningsminnet töms så börjar magnetventilen smattra igen.
    Det kanske skulle fungera att hoppa över spänningsdelaren och istället koppla högra sidan av R36 direkt till jord. Spänningen på andra sidan av R36 skulle bli lite för låg då, men kanske fungerar det ändå..
    Jag har dock försökt att efterlikna de verkliga förhållandena då mycket som möjligt, därav spänningsdelaren.

    Återkommer med mer info när jag testat lite mer..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  8. #148
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460
    Mätningar på min svarta box.

    Spänningen över hela spänningsdelaren är 7.80V. (Det står 7,35 i ditt schema va?) R 36 matas med 296 mV.

    (Detta är mätt i bänk med endast +matning och jord. Inget mera inkopplat)

    /Anders

  9. #149
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Hehe, rubriken till denna tråd säger: Läs hela eller läs inte alls
    Hm, det är inte så jäkla kul om man klickar in sig på den för första gången vid det här laget - blir lite svettigt.......

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #150
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    686
    HAllå där på er

    Upptäckte en sak med den nya modden på min T-8:a

    Vid hastigheter mellan 150-200 och fullgas så pendlar trycket mellan 1,0- 0,4 bar. skall tilläggas att jag sabbat min ljuddämpare så jag har bara rakt rör efter kat. kan det bero på att ett visst mottryck har försvunnit. hade inte detta problem med modden innan. hur påverkar egentligen mottrycket bilens prestanda?

    Mvh. Zodiak06 från lånad dator.

  11. #151
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460
    Citat Ursprungligen postat av Silver AERO
    HAllå där på er

    Upptäckte en sak med den nya modden på min T-8:a

    Vid hastigheter mellan 150-200 och fullgas så pendlar trycket mellan 1,0- 0,4 bar. skall tilläggas att jag sabbat min ljuddämpare så jag har bara rakt rör efter kat. kan det bero på att ett visst mottryck har försvunnit. hade inte detta problem med modden innan. hur påverkar egentligen mottrycket bilens prestanda?

    Mvh. Zodiak06 från lånad dator.
    Påverkar det grundladdet? Om det gör det kan du ju tänka dig,,,,,.

    /Anders

  12. #152
    Hej!

    Ursäkta att jag tagit en liten time-out. Har haft fullt upp med annat. Sedan har mitt bilintresse drabbats av en liten nedgång också.

    Min bil står för tillfället med ett läckande bromsrör och körförbud på en parkering i Uppsala. Så jag har lite dålig möjlighet att testa APC-modifieringar själv nu.

    (Eventuella personer som bor i Uppsala och vill låna ut sitt varmgarage till mig en dag får gärna höra av sig)

    Sist jag körde, dvs igår innan besiktningsgubben hackade sönder bromsröret, så tyckte jag mig inte uppleva någon direkt övre gräns för laddtrycket med den nya modden. Bilen gick ju som en raket nu när det var minusgrader, fast jag har ingen graderad mätare, så exakt hur mycket den laddade som mest vet jag inte, troligen inte mer än som mest 1,2 bar eller nåt.

    Vad gäller laddtryck som pendlar mellan 0,4-1,0 bar så skulle jag tro att det är glappkontakt någonstans, till exempel i kontakten till knacksensorn.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  13. #153
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460
    Time-out's hör till och gör oss bättre.

    Skulle var intersessant om du kunde kör a mitt fall i bänken och se om du kan tappa F-regleringen. Även testa vilken betydelse spänningen som spänningsdelaren har.

    /Anders

  14. #154
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Lösningen är funnen, ibland undrar man om hjärnan verkligen är på kopplad. letade glapp som en galning. fann inget dock. om man är säker på att man ställt in GLT så kolla en gång till! det enda man kan vara säker på är att man inte gjort det. nu fungerar Modden utan anmärkning på min T-8 Special. god fortsättning på er alla.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  15. #155
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Utanför GBG
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5616
    Opps...

    Klev in i denna tråden , men blev osäker på om ja länkats rätt
    Är de Starwars tråden detta ?
    Onekligen lite för spaceát för min del

    /Nicke
    Saab NG900 2,0 SET Maptun steg5 320hk/430nm

  16. #156
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    88
    Hejsan!. tänkte bara göra den lättre modden som står på http://popeye.rty.nu/ fast med reläer som kopplar om från orginal till trim.. (lite skoj även om de sälan kommer vara avslaget) .... Men så blev allt osäkert..


    När man byter f poten ska man löda dit alla tre benen eller räcker de med 2? har en 1000 ohms potentiometer (över två ben) eller 500 (med alla 3)
    Annar att jag kan skita i de 3 dje benet men tyckte de var lika bar att fråga.... Ska ge mej in på den mer avanserade modden nästa gång MVH //Nicke

  17. #157
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Gäller detta även med Separat Apc/di?
    Har en 9000 -88b

    Nu till min fråga, vad Exakt gör Speedparts med min Apc?

    Enligt deras sida ska just denna modell skickas in för lödning, till alla andra sätts ett chip in i Apc´n.
    Kan jag fixa denna lödning själv och bara beställa ett bränsle chip av dom?
    Och på så sätt på ett smart sätt tjäna pengar :P

    Jag är kass när det gäller elkomponenter, dv.s mtostånd och annat tjafs....:/

    Speedparts tar 1500:- för lödning + bränslechip men bara runt 800:- för bränslechippet löst.

    Eller kanske någon kan löda min Apc åt mig?
    Kan givetvis skänka en slant för detta!

    (Har både en extra Apc och Di över om det skulle vara något).

  18. #158
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Hittar förresten inte hittat min apc på div. "listor" som finns på sidorna ni länkar till.

    Box nr. 7483522

  19. #159
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Hmm.
    Funderat lite på att psytrimma men ändå behålla APC för laddtryckssänkning om det skulle spika mot förmodan.
    Hittade detta på abbottracing.
    http://www.abbottracing.com/2003/tun...leed_valve.htm
    Som jag fattar det använder dom denna ihop med APC eller har jag fattat det fel?
    Vore ju inte så dumt om det skulle funka...
    Annars har det varit lite tyst i denna tråd ett tag nu.
    /Henrik

  20. #160
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    Hmm.
    Funderat lite på att psytrimma men ändå behålla APC för laddtryckssänkning om det skulle spika mot förmodan.
    Hittade detta på abbottracing.
    http://www.abbottracing.com/2003/tun...leed_valve.htm
    Som jag fattar det använder dom denna ihop med APC eller har jag fattat det fel?
    Vore ju inte så dumt om det skulle funka...
    Annars har det varit lite tyst i denna tråd ett tag nu.
    Man ska väl sätta dit den där iställetför mv´n?

Liknande ämnen

  1. fläktmotor 900ng -96 fungerar inte alls
    Av drzero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 07:06
  2. Sidobackspegel 9-3SS/CV 04 fungerar inte alls
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 23:15
  3. Dimljusen fungerar inte, trots hela lampor och säkringar?
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •