Sidan 5 av 14 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 267

Ämne: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

  1. #81
    Hej!

    Jag lyfter denna gamla tråd lite.

    Har lite ny information. Labbade lite med APC:n och mätte den interna varvtalssignalen. Det visade sig att signalen inte ökar förrän runt 3000 varv (!). Vid lägre varv kan APC alltså inte sänka laddtrycket på grund av varvtalet. Detta är lite intressant om man tänker göra en riktigt seriös modifiering av APC.
    Det som skulle göras är att anpassa P-kretsen till konstant laddtryck genom lämpliga värden på R36, R37 och R138. Troligen måste alla motstånden bytas. Man vill nog inte ta bort varvtalssignalen helt, utan bara minska dess inverkan.
    Vi får se om jag får tid och ork att labba med detta någon gång.. Eller om någon annan hinner först kanske.

    Här finns en liten fin bild på Spänning vs Varvtal:
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... anning.JPG
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  2. #82
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    starkt jobbat!
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  3. #83
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Att analysera "special" boxarna typ röda o polis osv, hjälper inte det er i projektet??

    Har snart en APC bil med så man får ta o uppdatera kunskaperna.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #84
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    Hmmm.

    jag va o köpte en potentiometer på 1Kohm för ett tagsen och har nu lött fast den till f-potten i apc:n o skulle ut o pröva men det gick bara justera mellan 0.7-1.1 bar och vad jag läst ska det gå justera mellan 0.5-1.5 bar. men jag måste ju köpa bränsle chip och 3 tums först innan jag kan ladda mer än 1.1 bar. men jag tycker att det ska gå justera så den spikar åtminstone. måste man göra en kompromiss mellan f-potten o p-potten lr har jag gjort nå fel. Bilen är en saab 9000 T16 88 utan kat och DI.
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  5. #85
    Hej!

    0,5-1,5 bar är de teoretiska gränserna med 1kOhm F-pot, I praktiken kan man inte justera mellan 0,5-1,5 bar utan förändring av hårdvaran..
    I ditt fall är första frågan om ditt grundladdtryck är tillräcklingt högt?

    Du måste alltid justera både P och F. Om du kan både skruva både F och P i botten samtidigt utan att laddtrycket blir tokhögt så är grundladdtrycket för lågt i förhållande till det laddtryck du försöker få APC att höja till.
    Men kom ihåg att du inte kan skruva på wastegaten hur som helst för att ändra grundladdtrycket. En 100% frisk original wastegate klarar ca 0,45-0,50 bar grundladd som mest, sedan skenar laddtrycket med stor risk för motorskador som följd.. Om du behöver högre grundladd får du byta wastegate eller förstärka den gamla..

    Hur vet du att det inte spikar förresten? Har du spikdiod? Är du säker på att spikdioden fungerar?
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  6. #86
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    ...'

    jo det stämmer men jag kör nu med filter och högre bränsle tryck och jag kör alltid med 98 okt. men den laddar bar 0.4 ungefär utan boxen. vilket håll ska jag då skruva om jag vill höja det. Ja men man borde höra om den spikar tycker jag. klart det vor bra att ha en mätare för de. ja för jag hade både f och p max innnan jag monterade potentiometern och då gick den upp till 1.2bar och sjönk sen till 0.9bar på 4 och 1bar men pendlar mellan 0.8-1 bar på 5. men på 2 och 3 ligger den på 1bar .
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  7. #87
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    När man hör att den spikar är det oftast för sent, dumt sätt att kolla på.
    APC ska sänka innan man hör spikningen.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  8. #88
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Jag har satt ditt min gamla tryckklocka från min T8-81, de hade ju hårdare klockor innan APC kom in i gamet. Kör med ett grundladd på 0,6 men har ej testat att köra med boxen ikopplad. En hårdare klocka borde orka hålla emot? Har tyvärr ej hunnit testa än.

  9. #89
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Hur går det för er med utforskningen av APC:n? Ska ju börja skruva lite när jag får ut bilen, så lite ny trevlig information vore ju gött.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  10. #90
    Hej!

    Jag har kommit fram till att man till att börja med bör förse turbon med en wastegateklocka som klarar ett grundladdtryck på halva maxladdtrycket. Att hålla grundladdtrycket på halva maxladdtrycket är det absolut enklaste sättet att få APC att fungera bra.

    R138 kan tas bort om R42 byglas, då blir laddtryckskurvan ännu lite jämnare.

    Kanske borde R36 och R37 modifieras för att få rätt förhållande mellan stängning av MV i förhållande till varvtalet när man vill ha konstant laddtryck.

    Jag har en annan typ av modifiering på gång också för de som absolut inte vill att APC ska få kontrollera laddtrycket men ändå vill att APC sänker om det spikar..

    Sedan har jag mätt lite spänningar i APC:n, här är den interna varvtalssignalen som kommer till R138 bland annat, intressant är att APC inte känner ökande varvtal förrän över ca 2700 varv:
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... arvtal.JPG

    Så använde jag dessa resultat för att simulera laddtryckskurvor i olika boxar. Laddtryckskurvorna baserar sig på det maximala laddtrycket som F-kretsen tillåter minus 0,05 bar. F-kretsen sänker laddtrycket fortare än den höjer, så i praktiken kommer borde medel-laddtrycket bli enligt kurvorna om allt är rätt justerat:
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... arvtal.JPG

    p.s. Det skulle vara bra om någon kunde bekräfta värdena på R42 och R138 för 185hk boxen, för jag tycker att den ger lite väl högt laddtryck på höga varv..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  11. #91
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Lite OT kanske men iaf: Magnetventilen funkar inte den som en spridare ungefär. Borde man då inte kunna styra en MV med ett insprutningssystem? Ja skulle man koppla det direkt på ett LH sprut skulle det väl inte funka direkt men ett modifierat MegaSquirt tillexempel? Hur mycket skiljer sej PWM signalen mot PWM till en spridare. Vet att en kille vid namn Erik Fahlgren knåpat ihop en firmware till MegaSquirt med dubbla mappar där den andra mappen är tänkt att styra vatteninsprut, lustgas eller en extra spridarbank. Stöd för att köra den som boostcontroller finns men fungerar visst inte riktigt som det är tänkt. Men om man skulle använde ett MegaSquirt enbart som BoostController borde man ju kunna fixa ett digitalt APC med lite pyssel i assembler, även knacksensor borde ju kunna gå att få till fast då med externt filter.

    Funderingar?
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  12. #92
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    Citat Ursprungligen postat av Widde
    Vadå jag vet inte vad ni pratar om Ingen kommentar , "skäligen misstänkt..."

    Men jag kan bara säga följande förnärvarande, pga av förklarliga skäl:
    - APCn jobbar med en HÖG klockfrekvens
    - den är helt programmerbar på de flesta sätt
    - ett "gäng" inparametrar
    - ett till "gäng" utfunktioner

    Det är inte "bara" en Boost controller


    schema finns på min site, gå under "TECH" -> "APC theory"


    skulle vara lättare att förstå allt om det var på inrikiska
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    widde - min trevliga box (ifrån snutbil ) finns inte med..

    och på det stället vanliga lappen sitter står det 7521818...
    svart gammal låda förresten..



    vad är det för skillnad på svart/grå gammal apc igentligen?
    svart för t16 och grå för t8?


    har också en 7521818....å lite special
    http://www.saab4fun.com/upload/uppla...93R0010387.JPG

  14. #94
    >> Fredrik

    Jo, det skulle inte vara några större problem att styra laddtrycket med MegaSquirt eller liknande styrsystem.
    Det svåra är enligt mina erfarenheter:

    Det är inte säkert att en viss pulsvidd ger ett visst laddtryck. Kanske måste pulsvidden variera med varvtalet till exempel för att få konstant laddtryck. I så fall kanske man behöver ett reglersystem och då blir det fler parametrar att justera.
    Filtreringen av knacksignalen är ganska avancerad. Det enklaste är nog att kopiera APC:ns filter. Sedan måste man sampla tillräckligt ofta så man inte missar spikningar. Vid eventuell spikning måste man se till att även ändra börvärdet för regulatorn, annars blir det inte så bra i längden..

    >>street

    Widde har ett litet projekt med en egen boostcontroller..

    >>Bajjen

    Det skulle vara intressant om du och andra som sitter på special-APC:s öppnar dom och kikar lite på vad som är modifierat.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  15. #95
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    230
    Anders, de är inga problem, förutom att min multimeter är kass, mäter endast ohm i växelström...hur fan de nu kan funka...hehe...har ju öppnat min förr så...(mina kort på www.900aero.com)

    mvh henrik

  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Hej

    Jag funderade på en sak. Skiljer sig boxarna mellan 9000 t16 från 900 t16? Man skulle ju kunna tänka sig att de hade olika motorslammer och därmed olika "knackfilter"?
    Såg i listan att det var olika nummer på boxarna nämligen, eller finns det andra skillnader?
    Anledningen till att jag började fundera är att jag fått tag på en 7524143-box som jag tänkte sätta i min 99T16, om nu det är lämpligt?
    Olle

  17. #97
    Hej!

    Knackfiltrena är samma i T16 boxarna, T16 motorerna är ju i grunden identiska.
    Däremot laddar 9000 lite mindre på höga varv än 900 med motsvarande effekt, säkerligen på grund av den effektivare intercoolern hos 9000.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Knackfiltrena är samma i T16 boxarna, T16 motorerna är ju i grunden identiska.
    Rimligt

    Däremot laddar 9000 lite mindre på höga varv än 900 med motsvarande effekt, säkerligen på grund av den effektivare intercoolern hos 9000.
    Ok, jag tolkar det som att boxarna är identiska. Det som gör skillnaden är hårdvaran alternativt justeringen av boxen.
    Finns det isf någon anledning till att det är olika nummer på boxarna? (Jag är en människa som tror att allt som händer har ett syfte )
    Olle

  19. #99
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    mycket bra tråd! KLISTRA

  20. #100
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 461
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Däremot laddar 9000 lite mindre på höga varv än 900 med motsvarande effekt, säkerligen på grund av den effektivare intercoolern hos 9000.
    Du menar med samma maxladd? Kommer du ihåg att du, jag och nån annan diskuterade grundladd och sänkning av tryck på högre varv? Vi konstaterade då att min box som är till en 9000, visserligen röd, men att den då sänkte 0.05 till 0.1 bar mera vid 5500 än den andra killens 900 box. Båda hade byglat R42. Har du titta mera på vad som skiljer 9000 och 900 boxar? Borde ge nån ledtråd på hur man ska minska sänkningen på höga varv,,,.

    /Anders

Liknande ämnen

  1. fläktmotor 900ng -96 fungerar inte alls
    Av drzero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 07:06
  2. Sidobackspegel 9-3SS/CV 04 fungerar inte alls
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 23:15
  3. Dimljusen fungerar inte, trots hela lampor och säkringar?
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •