Sidan 3 av 14 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 267

Ämne: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av roverv8
    Egentligen skulle man ha en liten panel med dioder, inne i bilen, som är kopplade till varje enskild pin i APC:ns kontaktstycke. Då borde man kunna klura ut hur man skall ställa in P och F: Eller ?
    Ja, det skulle faktiskt fungera med något åt de hållet!

    Jag tror att man först räknade ut lämpliga komponentvärden och sedan provkörde och finjusterade. Sedan tillverkades antagligen alla boxar utifrån de värden man kommit fram till. Tror boxarna sattes i någon slags testbänk med bestämda insignaler och justerades tills utsignalerna blev rätt.
    Det var knappast frågan om någon justering av boxarna i bilarna.

    Det finns/fanns säkerligen massor av info om APC-systemet. Problemen är att det var ganska många år sedan de tillverkades och att Luxor gick i konkurs för ett antal år sedan. Frågan är om infon fortfarande finns i något arkiv någonstans eller om den försvunnit...

    Då och då dyker det upp personer som jobbat på Luxor, men de verkar tyvärr ha glömt detaljerna runt APC-systemet.. Men håll gärna utkik efter personer som jobbat med APC-boxarna på Luxor (särskillt ni som bor i Motala) och "ta in personerna för förhör" om tillfälle ges..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 893
    Saab sitter väl fortfarande på patentet, eller hur?
    Därifrån lär man väl knappast få någon info, trots att systemet är "gammalt som gatan"

    Men från gamla Luxor-anställda borde det väl gå att få information ifrån.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    297
    Hello!

    Jag hoppas att av all denna forskning, så kanske denna herrejösses-ketchupeffekten kan vara ett minne blott(stavning?)!

    Att ställa upp i ett race mot nått annat än en gammal turbosaab är ju inge skojj. För om man vill ha chans till vinst så lär man ju ha effekt nog för att kunna hämta hem det man förlorat i starten!

    Sorry att det avvek lite från ämnet, med teori o.s.v.!
    900 Aero -85 Såld!

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    17
    Anders Olsson>

    Hej!

    Berömvärt insats du gör med APC-kartläggningen!

    Men har du inte funderat på att rita kopplingsschemat med hjälv av någon programvara istället, t ex MS Visio eller liknande? Det skulle väl bli betydligt mycket lättare att underhålla, omforma och distribuera.

    Mvh
    Mårten

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    217
    Upp
    Kör 900 T8 Special "Aero" -89
    Min bil i garaget
    STCS #5541

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av Mr_99GL
    Upp
    Sorry.. har fullt upp med skola och annat.. helgen gick åt till att laga bromsar och rulla bilen genom besikringen.. (godkänd såklart )..
    Denna veckan är det tentapluggande som gäller..

    Om det är någon i Uppsalatrakten som har dator med CD-brännare + scanner att låna ut en timme så kan jag scanna APC-schemana omgående
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    19
    [quote="Anders Olsson

    Om det är någon i Uppsalatrakten som har dator med CD-brännare + scanner att låna ut en timme så kan jag scanna APC-schemana omgående[/quote]

    Hej, brukar du åka på Zatzy träffarna på söndagarna??
    kanske kan snacka med dig om du kommer någon söndag.. (råd och tips)
    kan ju scanna åt dig, bor 7 mil ifrån, men åker ju in ganska ofta.. :-)
    btw. du kanske kan svara på vilket stift som sänker laddtrycket när farthållaren eller bromsarna används??
    skulle kunna vara kul att kunna köra på snöiga vägar i vinter!! :-P
    tänkte mig en liten vinte-knapp..
    //Jonte

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    19
    En fråga till..
    kortfattat vad gör p-poten och vad gör f-poten??
    vad är max ladd.??
    hur ställer man max ladd? med p-poten?
    hur moddar man?? ex. 1.2 bar. byter man värde på p-poten? och rusar trycket upp först och sen ner till f-delens....?
    har läst allt 2 ggr nu och får inte allt att stämma.. :-(
    hade en gång en sida där det stog hur man gjorde för att ställa upp trycket..
    //Jonte

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    230
    Widde>> ser att mina bilder av apc boxar jag la upp för ett jävla tag sedan har kommit te nytta på nåns hemsida iallafall...
    jävligt bra site annars...hehe

  10. #50
    Citat Ursprungligen postat av Mårten
    Men har du inte funderat på att rita kopplingsschemat med hjälv av någon programvara istället, t ex MS Visio eller liknande? Det skulle väl bli betydligt mycket lättare att underhålla, omforma och distribuera.
    Tanken var inte att APC-kartläggningen skulle bli ett så omfattande projekt som det blev.. men som vanligt spårade saker och ting ur..

    Kollade runt lite på olika program, men hittade inget program som jag riktigt gillade. Har inte någon bra dator heller och ett A2 papper är på något sätt mera lättöverskådligt än en bild på en datorskärm.. Ska jag rita kretsen i något CAD-program vill jag gärna att programmet kan simulera kretsen också.. (typ Electronics workbench).

    Senare har jag kommit fram till att det nog är svårt att simulera APC i verklig drift eftersom APC kräver återkoppling via magnetventil->turbo->laddtryck->tryckgivare, och det krävs en "ganska" avancerad modell för att efterlikna denna process..

    >>saabraggare
    Är det träffarna på Plantagen/IKEA du pratar om? Har inte varit där det senaste, men jag kan ju titta förbi om jag får tid. Du kan ju PM:a info om var och när nästa träff är. Tack för erbjudandet om att scanna, men av olika anledningar lämnar jag inte ifrån mig APC-schemana.. finns förmånga filurer i denna branchen.. (ta det inte personligt) Behöver någon i Uppsala med scanner..

    >>Bajjen
    Den där bilden av kretskortet i gamla APC:n vet jag inte var den kommer ifrån, hittade den på datorn, så om någon tycker sig känna igen den så...


    >>Alla

    Fick lite inspiration i igår och satte mig och ritade om och förenklade APC-schemat. Ersatte alla jordledare med jordpunkter och alla +7,35V spänningsmatningar med spänningspunkter, sedan blev det nästan glasklart hur APC fungerar ju.. Ska ändra lite mer saker innan jag scannar..
    Men ikväll blir det öl..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    >> anders

    slå en signal när du nyktrar till

    >>bajjen
    tack

    snygga bilder! ange vilka bilder som är dina så skall jag ge dig "cred" på siten

    PM mig..
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  12. #52
    Satt och klurade lite igår och insåg att något MÅSTE var fel i APC-schemat..
    Vid en närmare granskning av kretskortet hittade jag en ledare som jag på något sätt lyckats missa tidigare.. förlåt..

    Denna ledare är högst väsentlig och förklarar hur P-delen av reglerkretsen påverkar signalen till magnetventilen. Kunde inte bli riktigt klok på hur det fungerade innan och insåg tillsut att jag MÅSTE ha missat något.

    Nya APC-scheman kommer, men det lär dröja några veckor.. För er som blev nyfikna är det ganska enkelt att beskriva vad som saknas i APC-schemat: ( http://www.900aero.com/images/tech/k1.jpg )

    -"Nya" ledaren börjar mellan R109 och R55.
    -"Nya" ledaren slutar på ben 9 i I02.
    -Mellan ben 9 och jordpunkten finns ett "nytt" motstånd, R56.
    -Spänningen i den "nya" ledaren ligger på ca 2 V vid 2000 rpm och inget laddtryck.

    Detta förklarar ju hur signalen från P-kretsen når ut till magnetventilen..

    Nu fick ni nått att klura på nu i helgen..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    >>Anders Olsson
    starkrt jobbat!!

    jag har just införskaffat ett nytt labbagg

    http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019652.htm

    skall sätta det i arbete i helgen! projektet börjar ta form

    snart är labbet klart! PM mig om du vill ha lite test tid senare...

    Jag har ev. till gång till en scanner snart! då kan vi scanna de nya diagrammen.
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 465
    Alltid kul med folk som jobbar seriöst och förutsättningslöst.

    Också bra när man kan erkänna att man missat nåt eller tänkt fel. Det är så all forskning fungerar. Saker och ting är som man tror tills man vet nåt bättre.

    Måste var spännande för trimfirmorna som redan vet allt om APC att se hur du sakta zigzagar dig fram.

    Keep it up!

    /Anders

  15. #55
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Måste var spännande för trimfirmorna som redan vet allt om APC att se hur du sakta zigzagar dig fram.
    Jo..

    När det gäller den "nya" ledaren så blir jag mest trött på mig själv som från början missade en så väsentlig sak och sedan ägnat MÅNGA timmar åt att förstå en krets som man inte kan förstå, utan att ifrågasätta om jag verkligen ritat rätt... Har visserligen kollat kretsen ett flertal gånger för att kolla att jag ritat rätt, men uppenbarligen inte tillräckligt noga..
    Men lite kul är det nu när man plötsligt fått en självklar lösning på ett till synes omöjligt problem..


    >>Widde
    Om du känner att det börjar bli trångt i verkstan så kan jag förvara labutrustningen åt dig..
    Jag dyker nog upp när scannern är redo!
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    jo det kan jag nog tro

    snart så kommer en funktionsgenerator hem till mig
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    741

    Apc

    hej jag undrar var apc:n sitter på en saab 9000 turbo från 88 utan kat.
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    177
    Sitter precis ovanför ditt vänsta knä om du sitter och kör bilen, kan sitta innan för mattan med men där uppe ska den sitta iaf.

  19. #59
    Skulle gissa på att du hittar APC-boxen under förarstolen, under golvmattan.. bara att börja leta!
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    177
    Är det inte bara på gammla 900or?
    på min 9000t 85a och en annan 9000t 87a så sitter dom iaf "under" ratten, eller bytte dom precis 88?

Liknande ämnen

  1. fläktmotor 900ng -96 fungerar inte alls
    Av drzero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 07:06
  2. Sidobackspegel 9-3SS/CV 04 fungerar inte alls
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 23:15
  3. Dimljusen fungerar inte, trots hela lampor och säkringar?
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •