Du ska ägna dig åt DI.Ursprungligen postat av Ragnar
/Anders
Du ska ägna dig åt DI.Ursprungligen postat av Ragnar
/Anders
>> TurboVulc
Njae.. När man modifierar APC så får det bland annat biverkningen att P-delen liksom siktar på fel värde ibland. När P-delen siktar fel så får F-delen det väldigt jobbigt (=översvängar, mm).
Problemen kanske inte är katastrofala precis, man kan få ett gott resultat med standardmodifieringen av APC, men det stör mig lite att det aldrig vill bli riktigt perfekt och att APC inte jobbar riktigt som den borde..
Lösningen på problemet är bland annat att man måste försöka få P-delen och F-delen att matcha varandra bättre. Fråga mig inte hur än, men montera gärna in en diod själv, så kan du se med egna ögon vad jag pratar om!
SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88
Fenomenet borde väl även påverkas av hur stor WG man har i förhållande till laddtryck osv också. Byte av hårdvara avs snurrbon och utrustningen runt den ändrar ju i vissa fall ganska radikalt styrparametrarna.
Mvh /J
I´m not a complete idiot, some parts are missing...
jag menade iofs under förutsättningen att man kopplade ur F delen som snackades om tidigare..
Hehe, jag vet... tyvärr var det ju det här med tid...Ursprungligen postat av SAAB90
mvh/Ragnar
Ursprungligen postat av Anders Olsson
Tackar! Blir att montera en diod till nästa säsong. Känns lite dumt att börja nu inför vintern.
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
Är den nya versionen av schemat klar? Eller vilka förändringar har tillkommit?
Jag har inte gjort några förändringar i schemat till den gamla boxen.
Nya boxens schema har lite ny info i form av spänningar i olika punkter vid olika varvtal/laddtryck.. Hittade ett "nytt" motstånd, R60, också (oups.. ), fast det sitter i en "mindre intressant" del av kretsen..
Har upptäckt att vissa dioder, tex D18, är zenerdioder, vilket förklarar en hel del..
Jag ska fixa en ny version av kretsschemat så snart jag får låna en scanner..
Ett förslag för att lättare läsa schemat är att ta bort linjerna som är jord och ersätta med jordtecken. Det blir mycket lättare att förstå då, tror jag.
/Anders
Snart gör du väl en egen APC?
>> Saab 90
Bra idé, ska se om jag kan ordna det.. Jag tycker iofs att APC schemat är "solklart", men men..
>> Kerberos
Nope, att konstruera en egen APC är "Widdes" huvudvärk..
>> Anders
hysssch
hemligt, hemligt
Webmaster www.900aero.com
Kör 9-5 Vector SC som familjebil
Ursprungligen postat av Widde
Nu vill vi veta mer....mycket mer.
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
Är väldigt intresserad av att se schemat När får du upp de här?
Vadå jag vet inte vad ni pratar om Ingen kommentar , "skäligen misstänkt..."
Men jag kan bara säga följande förnärvarande, pga av förklarliga skäl:
- APCn jobbar med en HÖG klockfrekvens
- den är helt programmerbar på de flesta sätt
- ett "gäng" inparametrar
- ett till "gäng" utfunktioner
Det är inte "bara" en Boost controller
schema finns på min site, gå under "TECH" -> "APC theory"
Attans! Jag är inge bra på att bevara hemligheter.. ..pratar alltid för mycket..
>>Mr_99GL
Ska rita lite till på schemat och sedan måste jag ha tag på en scanner..
Är det något speciellt du undrar över?
Hmm, intressant läsning, har du möjligen gjort någon form av blockschema över APC:n ? Tror att det skulle underlätta när man försöker förstå hur det hela hänger ihop.
Att koppla in en vanlig voltmeter över magnetventilen är oxo ett sätt att se hur APC:n jobbar ( ska vara en analog mätare )
Fortsätter följa denna tråd med stort intresse !
/Rickard #108
anders olsson har gjort flera avancerade simuleringar av APC i labb miljö. Bl.a. "dutycycle" analys (d.v.s. hur magnetventilen jobbar)
Jag håller på att översätta en text till engelska som jag kommer att lägga upp på min site. ASAP
Jag har en sammanställning av APC information på "siten". dock endast på engelska.
Får se om jag orkar/hinner göra en svensk version också...
>> Grumf
Jag har haft planer på att rita om hela schemat så med så korta linjer som möjligt. Skulle man gjort detta skulle det säkert få plats på halva ytan och i princip skulle det bli ett blockschema. Men motivation/tid/ork saknas för ett sådant projekt.. Har "ritat rent" själva knackkretsen fram till K-pot bara för att testa, och den rymdes lätt på ett A4 då, skulle säkert kunna klämts in på ett A5 också.. (Originalritningarna är 2 st A2)
Det finns bra beskrivnngar av APC-systemet och även blockschema (tror jag, har aldrig fått bilderna att fungera) på amerikanska patentmyndighetens hemsida (!)
Sök på "knocking" och "saab" på http://patft.uspto.gov/netahtml/search-bool.html
Eller kolla:
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... g+AND+saab
och:
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... g+AND+saab
Obs! Detta gäller den första versionen av APC, men funktionen är i stort sett likadan hos den nyare APC:n..
Egentligen skulle man ha en liten panel med dioder, inne i bilen, som är kopplade till varje enskild pin i APC:ns kontaktstycke. Då borde man kunna klura ut hur man skall ställa in P och F: Eller ?
Skämt åsido,
Finns det inte någon litteratur om detta? - jag menar, någon måste ju ha jobbat med detta på SAAB, eller var det Motala ? Kan man inte få tag på någon som micklat och exprimenterat med APC ? Det borde ju finnas nogsamma beräkningar på allt.
Eller justerades alla APC i bilen, på en stationär rullande landsväg ?
BMW s1000rr -11