Ursprungligen postat av 9-3 Robin
Enbart turbomodeller hade APC.
Og900 från 82-94 (cabben tillverkades som MY94)
9000 1985-88 (?) osäker på när 9000 slutade med apc.
Ursprungligen postat av 9-3 Robin
Enbart turbomodeller hade APC.
Og900 från 82-94 (cabben tillverkades som MY94)
9000 1985-88 (?) osäker på när 9000 slutade med apc.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
[quote=M.A.B]Ursprungligen postat av "9-3 Robin":1druj4dv
Enbart turbomodeller hade APC.
Og900 från 82-94 (cabben tillverkades som MY94)
9000 1985-88 (?) osäker på när 9000 slutade med apc.[/quote:1druj4dv]
9000T sista året är 1992. med APC
1993 kom Trionic 5.2
1994 kom Trionic 5.5
MVH George
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Ursprungligen postat av George
Njaaa... 9000 körde väll med DI/APC några år med? då är APC och DI integrerat i samma styrbox.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jovist du har rätt, skulle skrivit mer noggrannare.Ursprungligen postat av M.A.B
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Hej
har läst igenom tråden några gånger och anser mig själv vara Lite klokare inom ämnet..
men är ändå lite osäker.
har en 900 t16 -91 som jag planerar att modifiera APC boxen på,
har bytt lite saker på bilen och nu återstår apc modd för att kunna få ut alla kusar som ligger och sover,
motorn består nu av t3/t4 snurra, röda spridare, bränslechip, ic 650x320 och 3" ifrån turbon och bak.
efter att ha läst en massa olika teorier så tänkte jag göra följande med min box
Bygla R42
byta ut R138 till ett motstånd 40k ohm
byta ut f-poten till en 10varvig 2k ohm pot
byta ut p-boten till en 10varvig 50k ohm pot och sen dra in potarna till kupén så man kan justera dom där... nå, kommer detta att funka?
Tack på förhand
h
Hej, det nämns inte om laddtrycket är linjärt proportionellt mot motståndet hos F-pot, hur ligger det till?
Mvh
Niklas
Lite detta skulle jag med vilja veta typ 4 år senare men ändå. Har byglat R42 i en APC-box hur mkt laddtryck blir det ungf om man vrider fullt på F pot eg?
Den box jag labbar med är en 160hk från början, har bara byglat R42 som sagt och vridit medurs 1/3 dels varv på F och en liten justering medurs på P-pot.
Är det något liv här? Har en fråga gällande apc och grundladd.
Har blivit med og900cab och efter byte av stift tändkablar, rotor och fördelare så blev det test med en annan box. Fortfarande bara grundladd! Kollat bromsljuskontakt, men ljus är släckt och farthållare fungerar felfritt. Men bara glt! Kopplar bort slangen till WG och då laddar turbon som den ska:ish.
Vad mer talar om för APC att den ska gå till glt. Det är inget svajande mellantryck utan den går till glt och står stabilt där.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
"Livet Börjar vid 1,5 bar"
Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
#4636
12V fram till magnetventilen? Klickar den vid tändning till?
Spikningar.
Magkänslan säger "felaktiga" eller "för billiga" tändkablar.
APC'n är EXTREMT känslig för störningar, det är allmänt känt att just tändkablars kvalitet är viktigt.
Vad som oftast händer när man kör med dåliga tändkablar är att någon sorts störning uppstår som får APC att hamna in någon loop om spikningsdetektering och kör magnetventilen på max/full DC.
Har man spikdiod inkopplat är detta ett riktigt bra verktyg för felsökning av detta symptom, för den kommer att blinka konstant om just ovan nämnda inträffar.
Denna kopplas mellan +12V och pinne 19 på APC om jag minns rätt, finns mer info på forumet om man söker.
Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Tack, ja vad gäller kvalitet på tändgrejerna så är det tändstiften enligt boken NGK, dock inte deras platinum version och kablar, rotor och fördelare blev handlat hos mekonomen som var de enda som hade saker hemma vid tillfället. Vill gärna tro att dom har så nära orginalkvalitet man kan komma idag.
Dioder och kabel blev inköpt idag, så förhoppningen är att jag ska kunna löda ihop något i helgen. Både för spikning och F-kretsen.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
"Livet Börjar vid 1,5 bar"
Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
#4636
En fråga till, som inte har med orginalproblemet att göra. Skillnaden på en box från T8 kontra T16, Knackfilter?bara det? Upptäckte nämligen att utbytesboxen enligt tabeller tillhör just en T8 155hk. Som det nu visar sig är det troligen inte boxen som felar, och då tänker jag att man kan skruva med den boxen istället för orginalboxen. Kan man koppla in multimetern och ändra värdet på K-pot ”riskfritt”? Värdena finns ju i tabellerna, eller är man helt av banan här?
"Livet Börjar vid 1,5 bar"
Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
#4636
inte för att förakta Mekonomen eller något annat reservdelsställe.
mät motståndet i kablarna, i bland så får man högohms ( 5-15 Kohm )kablar till dessa bilar och det brukar de inte gilla.
Stiften ja det är väl de "gamla vanliga " BCP7ES inga R stift ( om det nu är en B202 något)
har ett minne av att det monterades Bougicord som original, tex: https://www.bildelarexpert.se/bougicord-10082058
sen är väl dragningen av kabeln mellan box och knacksensor lite halvkänslig,inga skarpa böjar o veck inte för hårt klammad
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Vad ska det vara för ohm på kablarna?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Livet Börjar vid 1,5 bar"
Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
#4636
tror det var 2-4 Kohm
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Tackar, ska ta och mäta upp kablarna ikväll när jag kommer hem
"Livet Börjar vid 1,5 bar"
Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
#4636
Kan ju flika in att min apc funkade galant med tändkablar från Speedparts. Kolla så att tändspolekabel stör ut mv.
Detta är gamla grejer, och pottarna är intrimmade fabriken i kombination med alla övriga komponenter på kretskortet. Därför brukar man säga att man aldrig ska röra K-potten eftersom den är intrimmad så den detekterar knackningar korrekt. Exakt hur känsligt det är vet jag inte, men hade satsat på T16 box. Svårt att verifiera att du har gjort rätt om du justerar den.
Jag är på sida 11 nu och orkar inte hålla mig längre så jag vill fråga med risk för att det besvarats. Känns som jag behöver läsa några gånger till också innan det väsentliga börjar fastna.
Jag har tittat på saabaero.com sidan och tabellen med data över olika APC boxar. Jag undrar om jag modifierar min APC box (7566599/160hp) med värderna i tabellen från en annan box, blir detta då som att ha en fabriksbox av annan modell? Jag söker inte att gå utöver det som kom från Saab i prestandaväg. 185hk skulle räcka mer än väl till för mig så tanken var om jag kunde mata in värderna från t.ex. en röd box (4393971) i min 7566599:a?
Jag blir dock lite förvirrad och orolig, det finns många 25-pins boxar där som ska ge samma HK, men har vitt skilda värden på komponenterna trots det. Så jag tänker att kanske boxarna inte är identiska utan det är andra grejer utöver vad som fins i tabellen som också är annorlunda, därför är de olika komponenterna olika värden, trots samma HP. Eller så inte?
Jag reagerar på att 4393971 som jag kollade på som "donator" av nya värden, har väldigt lågt värde på R42, medan en annan röd box (137007100) har nästan samma värde som min 160hk box. Förstås båda röd boxarna har högre värden på R138, P, F och K. Så kanske de vitt olika värdena är olika sätt att nå till samma sak. Saab ingenjörerna som mixtrat med inställningarna genom åren tills dom nått bäst resultat? Kanske man borde välja värdena från de senaste årtalet man hittar?
Jag tänkte köpa en annan box att ändra på oavsett. Med tanke på ovan, undrar jag om det går med vilken 25 pins box som helst som kandidat till min 1990 T16? Då jag ska nyttja Saabs egna värden känns det som jag håller mig inom säkra marginaler. Jag tänker det skulle bara bäst om man kunde hoppa mellan tre olika värden, ett ekonomivärde som ger mindre boost än normala 160hk då man pendlar till jobbet, normalläge på 160hk och kul-läge på 185hk...
Referens:
http://www.900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm
Jag har ingen koll på det men det låter som en dålig idé att ändra detaljer i en motorstyrburk utan att ha full koll på vad man pysslar med. Förhoppningsvis kommer ett bättre svar från någon som har kunskap om det du funderar på.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972