Sidan 12 av 14 FörstaFörsta ... 21011121314 SistaSista
Resultat 221 till 240 av 267

Ämne: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

  1. #221
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Lite smakprover på min moddning

    Fick tyvärr bara tag på 47kohm vridpot till P men om de inte funkar tillfredställande så har jag en 100kohm pot som man får grovställa med i värsta fall.

    http://img442.imageshack.us/img442/6076/1002345hx9.jpg

    http://img72.imageshack.us/img72/1907/1002350by1.jpg

    http://img72.imageshack.us/img72/1685/1002352he3.jpg

    http://img528.imageshack.us/img528/6204/1002354og1.jpg

    http://img249.imageshack.us/img249/3725/1002355gz4.jpg
    Riktigt smidig lösning, med tp-kabeln
    Testkört en vända och funkar helt finemang!

    Har nu lödit 3st röda dioder i själva dosan kopplat till pin 5 (gnd) och 13 (12+) bara för syns skull, ska ut ikväll och försöka få ordning på laddtryck o hela köret!

    http://img187.imageshack.us/img187/5279/1002357hu7.jpg

    Använder mig av 2st Apc för att kolla om det skiljer, båda med samma nummer dock. Båda kopplade via TP kablage, både Apc och dosan går att koppla ur/in.

    Kommer att byta locket till "dosan" eller ev. hela dosan till något snyggare, lyckades brra för brett för dioderna..

    Samt ordna snyggare skala

    Pinnarna ska kortas ner nu, ska leta upp några rattar i större storlek så det blir enklare att finjustera..

  2. #222
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    288
    Fick däremot inte Pin24 att fungera, dv.s Diod till F delen.

  3. #223
    Hej!

    Snyggt med TP-kabeln!

    Dioden på pin 24 ska lysa när F-kretsen försöker sänka laddtrycket. Detta bör du kunna framkalla om du skruvar ner F och skruvar upp P eller om du helt enkelt kopplar ur tryckgivaren så boxen tror att laddtrycket är oändligt.

    Om du har original grundladdtryck och höjer laddet med APC kan du ofta hamna i lägen där F inte alls är ktiverad för att P står för lågt för att nå upp till F-kretsens regleringsområde. Laddtrycket upplevs ofta som stabilt med en sån inställning och blir ostabilt om man höjer P till det riktiga värdet, men detta beror snarast på felaktigt förhållande mellan grundladd och maxladd samt att endast bygling av R42 inte är optimalt för F-kretsen.

    Tanken med originalssetupen är att P ska stå något högt, så att laddtrycket initialt stiger lite över gränsen där F vill finjustera ner laddtrycket. Då kommer P att göra en grovjustering av laddet och sedan kommer F att försiktigt reglera kring det önskade laddtrycket så länge du håller in gasen. Detta bör du se på en originalbox genom att F blinkar med några sekunders intervall när du håller full gas.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  4. #224
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Snyggt med TP-kabeln!

    Dioden på pin 24 ska lysa när F-kretsen försöker sänka laddtrycket. Detta bör du kunna framkalla om du skruvar ner F och skruvar upp P eller om du helt enkelt kopplar ur tryckgivaren så boxen tror att laddtrycket är oändligt.

    Om du har original grundladdtryck och höjer laddet med APC kan du ofta hamna i lägen där F inte alls är ktiverad för att P står för lågt för att nå upp till F-kretsens regleringsområde. Laddtrycket upplevs ofta som stabilt med en sån inställning och blir ostabilt om man höjer P till det riktiga värdet, men detta beror snarast på felaktigt förhållande mellan grundladd och maxladd samt att endast bygling av R42 inte är optimalt för F-kretsen.

    Tanken med originalssetupen är att P ska stå något högt, så att laddtrycket initialt stiger lite över gränsen där F vill finjustera ner laddtrycket. Då kommer P att göra en grovjustering av laddet och sedan kommer F att försiktigt reglera kring det önskade laddtrycket så länge du håller in gasen. Detta bör du se på en originalbox genom att F blinkar med några sekunders intervall när du håller full gas.
    Körde 2st Apc boxar och båda med R42 samt 138 borta.

    1.4bar stabilt och 1.2 i höga varv. Dock gav den spikningar ibland på 3:an och 4:an i över 6200rpm.

    Inte konstigt då jag kör med org. bränslebox och org. spridare. GLT ställt på ca 0.4bar..

    Det jag däremot skulle vilja göra är att skaffa 2st digitala avmätningar av inställd Ohm vid körning för att effektivt kunna kolla vilka inställningar som ger mest. Min första tanke är således en Lcd panel eller liknande som visar aktuell ohm på F / P.

    Multimeter går inte, för det första så är de krångliga och för det andra så vill man ju inte ha 2st liggandes i knäet vid körning

  5. #225
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    244
    hej jag har läst igenom tråden och letat runt på forumet men jag kan inte hitta vilken pin jag ska koppla in spiknings dioden till på apc boxen från en 9000 85 ( den med endast 14 pin )
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  6. #226
    Hittade det här under FAQ:
    Kablar, anslutningskontakt till APC

    900 Aero -84
    APC: 7521818 (14-pin, svart, enradig)

    1. Svart (knacksensor, skärm)
    2. Grön (knacksensor)
    3. Brun (knacksensor)
    4. -- (Knacksignal, rör ej)
    5. -- (Spikdiod)
    6. Svart (Jord)
    7. Blå (RPM)
    8. Svart (Jord)
    9. Grön/Röd (Tryckgivare)
    10. -- (Ihopkopplad med 9)
    11. -- (Styrsignal F-kretsen, rör ej)
    12. Gul/Vit (Magnetventil)
    13. -- (Diod till F-kretsen)
    14. Grå/Röd (+12V)
    David Back Gävle

    Doktorns diagnos: "Ett allvarligt fall av blyfot, ända sättet att bota detta är med bågfil."

  7. #227
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Den där lösningen med tp-kabel tror jag att jag snor
    Är väl dock en liten risk med att förlänga kablarna sådär, om det blir brott någonstans så blir det oändlig resistans. Man kanske skulle parallellkoppla med ett ganska stort motstånd så att man kan justera bra, men ändå ha någon slags säkerhet.
    9-3 ss -03 Arc.

  8. #228
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    443
    det tog en tid att ta sig igenom denna tråden! men det var det värt! håller på med Saab 90 T16 projekt och APCn ska moddas i framtiden så denna tråden kommer bli full med frågor från mig senare!

    Men hur har det gått på APC fronten det senaste?
    tråden har vart tyst ett tag nu!
    kommit fram något nytt?

    mvh Philip
    Lampan!
    Bilen på Garaget: www.garaget.org/Lampan

  9. #229
    Hej!

    Jag har sedan ett halvår en 9000 2,3T -95, ingen APC att leka med längre alltså. Innan dess var jag utan bil i nästan två år.
    Så jag har inte haft nån testbänk på länge.
    Sedan har tyvärr elektronikverkstaden på jobbet lagt ner, så tillgången på komponenter är inte lika god längre.

    Jag har kvar kretsscheman och några olika APC-byggen, men har inte grejat med det på nåt år eller två.

    Jobbet och andra intressen tar all min tid, men jag försöker att hålla APC-kunskapen någorlunda färsk ändå för att kunna svara på frågor.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  10. #230
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    288
    Om jag mäter batteri + och pin 20 så får jag ut 12v, betyder inte det att APC tror att jag bromsar?

    OBS, lysena är inte tända.

    Har problem med att få upp ladd sen jag bytte tryckrör + turbo, den vägrar att ladda över 0.7-0.8bar trots moddad APC.

    Försöker felsöka som en dåre och EDPS är i helgen..

    Har provat 3st WG-klockor med samma resultat, t.om bytt avgashuset på turbon.

    Kör med Kina IC nu och 2.5" tryckrör. Innan det kunde jag utan problem få ut 1.5bar. Nu vill den inte ens gå över 0.7 med pottarna fullt..

    EDIT: Har mätt upp pottarna, F potten ger 1k Ohm direkt på potten, men på APC ger den bara 600 ohm...frågan är nu varför...

  11. #231
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Om jag mäter batteri + och pin 20 så får jag ut 12v, betyder inte det att APC tror att jag bromsar?

    OBS, lysena är inte tända.

    Har problem med att få upp ladd sen jag bytte tryckrör + turbo, den vägrar att ladda över 0.7-0.8bar trots moddad APC.

    Försöker felsöka som en dåre och EDPS är i helgen..

    Har provat 3st WG-klockor med samma resultat, t.om bytt avgashuset på turbon.

    Kör med Kina IC nu och 2.5" tryckrör. Innan det kunde jag utan problem få ut 1.5bar. Nu vill den inte ens gå över 0.7 med pottarna fullt..

    EDIT: Har mätt upp pottarna, F potten ger 1k Ohm direkt på potten, men på APC ger den bara 600 ohm...frågan är nu varför...
    Har du höjt ditt GLT ?
    Saablös dåre

  12. #232
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Om jag mäter batteri + och pin 20 så får jag ut 12v, betyder inte det att APC tror att jag bromsar?

    OBS, lysena är inte tända.

    Har problem med att få upp ladd sen jag bytte tryckrör + turbo, den vägrar att ladda över 0.7-0.8bar trots moddad APC.

    Försöker felsöka som en dåre och EDPS är i helgen..

    Har provat 3st WG-klockor med samma resultat, t.om bytt avgashuset på turbon.

    Kör med Kina IC nu och 2.5" tryckrör. Innan det kunde jag utan problem få ut 1.5bar. Nu vill den inte ens gå över 0.7 med pottarna fullt..

    EDIT: Har mätt upp pottarna, F potten ger 1k Ohm direkt på potten, men på APC ger den bara 600 ohm...frågan är nu varför...
    Har du höjt ditt GLT ?
    Visade sig vara felkopplad MV i all hast natten före Strippen

  13. #233
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Om jag mäter batteri + och pin 20 så får jag ut 12v, betyder inte det att APC tror att jag bromsar?

    OBS, lysena är inte tända.

    Har problem med att få upp ladd sen jag bytte tryckrör + turbo, den vägrar att ladda över 0.7-0.8bar trots moddad APC.

    Försöker felsöka som en dåre och EDPS är i helgen..

    Har provat 3st WG-klockor med samma resultat, t.om bytt avgashuset på turbon.

    Kör med Kina IC nu och 2.5" tryckrör. Innan det kunde jag utan problem få ut 1.5bar. Nu vill den inte ens gå över 0.7 med pottarna fullt..

    EDIT: Har mätt upp pottarna, F potten ger 1k Ohm direkt på potten, men på APC ger den bara 600 ohm...frågan är nu varför...
    Har du höjt ditt GLT ?
    Visade sig vara felkopplad MV i all hast natten före Strippen
    haha, skönt att det var ett lätt fel då
    Saablös dåre

  14. #234
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    danmark
    Inlägg
    8
    som bekendt er den største forskel på T8 & T16 bokse K-pot. R04 & R08,

    hvad sker der hvis man kommer T8 kolver i en T16 motor. kan knack sensoren stadig fungerer optimalt eller må man justerer på K-pot. R04 & R08
    Saab 900 T16 M90

  15. #235
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Katrineholm, Sweden
    Inlägg
    4

    Re: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

    Om jag fattat rätt så är P01= K-pot, P02= F-pot och P03= P pot??
    Det som vinns i kraft förloras i väg

  16. #236
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636

    Re: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

    köpte en T8- 89 års modell i höstas som bara gick på GLT med grupp A turbo och någon form av T- kors från mgv till WG. satte i dagarna i min gamla moddade box. och mgv funkar igen. nu till min fråga. innan med glt underkändes bilen på besiktning pga höga avgasvärden. och i denna veva jag upptäckte att boxen var kass. hur påverkas avgasvärdena av boxens vara eller inte vara. kan värdena således ordnat upp sig med en fungerande box igen eller får jag fortsätta mitt sökande? teorin gäller huruvida lambdagivaren skickar signal till boxen eller inte, och i såfall blivit galen med värdena då boxen inte funkat? tacksam för svar även om det kan verka lite offtopic. Tobbe
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  17. #237
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737

    Re: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

    Citat Ursprungligen postat av zodiak06
    köpte en T8- 89 års modell i höstas som bara gick på GLT med grupp A turbo och någon form av T- kors från mgv till WG. satte i dagarna i min gamla moddade box. och mgv funkar igen. nu till min fråga. innan med glt underkändes bilen på besiktning pga höga avgasvärden. och i denna veva jag upptäckte att boxen var kass. hur påverkas avgasvärdena av boxens vara eller inte vara. kan värdena således ordnat upp sig med en fungerande box igen eller får jag fortsätta mitt sökande? teorin gäller huruvida lambdagivaren skickar signal till boxen eller inte, och i såfall blivit galen med värdena då boxen inte funkat? tacksam för svar även om det kan verka lite offtopic. Tobbe
    Om du med "boxen" menar APC-boxen så ska inte det påverka överhuvudtaget då APC-systemet är fristående.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  18. #238
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636

    Re: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

    tack garfeild, då får jag nog söka vidare. är nog i övrigt något som inte står rätt till för där e ingen herrejösses effekt, den moddade boxen är inställd på 0,9 bar i den gamla bilen och i den nye bilen sitter som sagt en grupp Atrim 60 med batteriböj och tre tums avgas ändå går inte orginalmätaren ens in i det röda fältet. får skaffa en graderad mätare och fortsätta felsökningen. vet inte ens vad glt är på den nya bilen. tack för hjälpen
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  19. #239
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

    vilka sladdar skall var om jag byter från 14 pin til 25 pin?

  20. #240
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    215

    Re: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

    hej undrar bara vilka modeller/motorer som har APC bara dom äldre eller på alla?
    MVH
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

Liknande ämnen

  1. fläktmotor 900ng -96 fungerar inte alls
    Av drzero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 07:06
  2. Sidobackspegel 9-3SS/CV 04 fungerar inte alls
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 23:15
  3. Dimljusen fungerar inte, trots hela lampor och säkringar?
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •