Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 248

Ämne: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 589
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Anders O> Bra jobbat, mycket intressant läsning Usch, önskar jag hade mer tid för att labba själv... :\

    mvh/Ragnar
    Du ska ägna dig åt DI.

    /Anders

  2. #22
    >> TurboVulc

    Njae.. När man modifierar APC så får det bland annat biverkningen att P-delen liksom siktar på fel värde ibland. När P-delen siktar fel så får F-delen det väldigt jobbigt (=översvängar, mm).
    Problemen kanske inte är katastrofala precis, man kan få ett gott resultat med standardmodifieringen av APC, men det stör mig lite att det aldrig vill bli riktigt perfekt och att APC inte jobbar riktigt som den borde..
    Lösningen på problemet är bland annat att man måste försöka få P-delen och F-delen att matcha varandra bättre. Fråga mig inte hur än, men montera gärna in en diod själv, så kan du se med egna ögon vad jag pratar om!
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    824
    Fenomenet borde väl även påverkas av hur stor WG man har i förhållande till laddtryck osv också. Byte av hårdvara avs snurrbon och utrustningen runt den ändrar ju i vissa fall ganska radikalt styrparametrarna.

    Mvh /J
    I´m not a complete idiot, some parts are missing...

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    530
    jag menade iofs under förutsättningen att man kopplade ur F delen som snackades om tidigare..

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 619
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Anders O> Bra jobbat, mycket intressant läsning Usch, önskar jag hade mer tid för att labba själv... :\

    mvh/Ragnar
    Du ska ägna dig åt DI.

    /Anders
    Hehe, jag vet... tyvärr var det ju det här med tid...

    mvh/Ragnar

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 197
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson

    >>jonka

    Pin 13 på gamla boxen

    Tackar! Blir att montera en diod till nästa säsong. Känns lite dumt att börja nu inför vintern.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 192
    Är den nya versionen av schemat klar? Eller vilka förändringar har tillkommit?

  8. #28
    Jag har inte gjort några förändringar i schemat till den gamla boxen.

    Nya boxens schema har lite ny info i form av spänningar i olika punkter vid olika varvtal/laddtryck.. Hittade ett "nytt" motstånd, R60, också (oups.. ), fast det sitter i en "mindre intressant" del av kretsen..
    Har upptäckt att vissa dioder, tex D18, är zenerdioder, vilket förklarar en hel del..
    Jag ska fixa en ny version av kretsschemat så snart jag får låna en scanner..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 589
    Ett förslag för att lättare läsa schemat är att ta bort linjerna som är jord och ersätta med jordtecken. Det blir mycket lättare att förstå då, tror jag.

    /Anders

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    61
    Snart gör du väl en egen APC?

  11. #31
    >> Saab 90

    Bra idé, ska se om jag kan ordna det.. Jag tycker iofs att APC schemat är "solklart", men men..


    >> Kerberos

    Nope, att konstruera en egen APC är "Widdes" huvudvärk..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    968
    >> Anders

    hysssch

    hemligt, hemligt
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 300+ hästars Dodge som sommarbil
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 197
    Citat Ursprungligen postat av Widde
    >> Anders

    hysssch

    hemligt, hemligt

    Nu vill vi veta mer....mycket mer.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    217
    Är väldigt intresserad av att se schemat När får du upp de här?
    Kör 900 T8 Special "Aero" -89
    Min bil i garaget
    STCS #5541

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    968
    Vadå jag vet inte vad ni pratar om Ingen kommentar , "skäligen misstänkt..."

    Men jag kan bara säga följande förnärvarande, pga av förklarliga skäl:
    - APCn jobbar med en HÖG klockfrekvens
    - den är helt programmerbar på de flesta sätt
    - ett "gäng" inparametrar
    - ett till "gäng" utfunktioner

    Det är inte "bara" en Boost controller


    schema finns på min site, gå under "TECH" -> "APC theory"
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 300+ hästars Dodge som sommarbil
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  16. #36
    Attans! Jag är inge bra på att bevara hemligheter.. ..pratar alltid för mycket..

    >>Mr_99GL
    Ska rita lite till på schemat och sedan måste jag ha tag på en scanner..
    Är det något speciellt du undrar över?
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vännäs
    Inlägg
    69
    Hmm, intressant läsning, har du möjligen gjort någon form av blockschema över APC:n ? Tror att det skulle underlätta när man försöker förstå hur det hela hänger ihop.
    Att koppla in en vanlig voltmeter över magnetventilen är oxo ett sätt att se hur APC:n jobbar ( ska vara en analog mätare )

    Fortsätter följa denna tråd med stort intresse !

    /Rickard #108

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    968
    anders olsson har gjort flera avancerade simuleringar av APC i labb miljö. Bl.a. "dutycycle" analys (d.v.s. hur magnetventilen jobbar)

    Jag håller på att översätta en text till engelska som jag kommer att lägga upp på min site. ASAP

    Jag har en sammanställning av APC information på "siten". dock endast på engelska.

    Får se om jag orkar/hinner göra en svensk version också...
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 300+ hästars Dodge som sommarbil
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  19. #39
    >> Grumf

    Jag har haft planer på att rita om hela schemat så med så korta linjer som möjligt. Skulle man gjort detta skulle det säkert få plats på halva ytan och i princip skulle det bli ett blockschema. Men motivation/tid/ork saknas för ett sådant projekt.. Har "ritat rent" själva knackkretsen fram till K-pot bara för att testa, och den rymdes lätt på ett A4 då, skulle säkert kunna klämts in på ett A5 också.. (Originalritningarna är 2 st A2)

    Det finns bra beskrivnngar av APC-systemet och även blockschema (tror jag, har aldrig fått bilderna att fungera) på amerikanska patentmyndighetens hemsida (!)
    Sök på "knocking" och "saab" på http://patft.uspto.gov/netahtml/search-bool.html

    Eller kolla:
    http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... g+AND+saab

    och:
    http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... g+AND+saab

    Obs! Detta gäller den första versionen av APC, men funktionen är i stort sett likadan hos den nyare APC:n..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  20. #40
    Helt original roverv8s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    596
    Egentligen skulle man ha en liten panel med dioder, inne i bilen, som är kopplade till varje enskild pin i APC:ns kontaktstycke. Då borde man kunna klura ut hur man skall ställa in P och F: Eller ?

    Skämt åsido,
    Finns det inte någon litteratur om detta? - jag menar, någon måste ju ha jobbat med detta på SAAB, eller var det Motala ? Kan man inte få tag på någon som micklat och exprimenterat med APC ? Det borde ju finnas nogsamma beräkningar på allt.
    Eller justerades alla APC i bilen, på en stationär rullande landsväg ?
    BMW s1000rr -11

Liknande ämnen

  1. fläktmotor 900ng -96 fungerar inte alls
    Av drzero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 06:06
  2. Sidobackspegel 9-3SS/CV 04 fungerar inte alls
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 22:15
  3. Min kopplingspedal går tillbaka långsamt eller inte alls
    Av Niklas71 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 21:15
  4. Svensk polis. Inte så dålig alls... Eller?
    Av MrTurbo i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 13:46
  5. Dimljusen fungerar inte, trots hela lampor och säkringar?
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •