Sidan 1 av 13 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 248

Ämne: Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

  1. #1

    Teorier om hur APC fungerar (Läs hela eller läs inte alls ;)

    Hej!

    De senaste veckorna har jag ägnat ganska mycket (=allt för mycket) tid åt att försöka förstå hur APC egentligen jobbar. Jag har gjort en hel del upptäckter, så det är väl på sin plats att jag meddelar resultatet.

    APC består av två reglersystem. Ett för att reglera laddtrycket under normala förhållanden och ett för att sänka laddtrycket vid spikning.

    Själva laddtrycksregleringen består i sin tur av två delar. En som öppnar magnetventilen en viss del av tiden i förhållande till laddtryck och varvtal och en del som reglerar laddtrycket mot rätt värde.

    Den första delen, "P-delen", öppnar endast MV en viss del av tiden i förhållande till varv och laddtryck. P-delen justerar inte laddtrycket mot något speciellt värde. Denna krets ställer man i första hand med P-pot. Den på verkas också av F-pot, men inte i så stor utsträckning.

    Den andra delen, "F-delen", fungerar ungefär som ett lambdasystem. Den består av transistor T01 och kretsarna runt R47 och R70. Denna krets laddas sakta upp och när max laddtryck överskridits laddas kretsen sakta ur (genom T01 och OP:n i I02 som styr denna). Laddtrycket kommer därför, på en original APC, att sakta svänga upp och ned runt det maximala tillåtna laddtrycket.

    För att reglersystemet ska fungera bra och vara stabilt måste "P-delen" alltid börja med att grovjustera laddtrycket till en lämplig nivå så att laddtrycket hamnar inom "F-delens" arbetsområde. Med "F-delens" arbetsområde menas att P-delen alltid ska vara "bottnad" strax innan maximalt laddtryck uppnåtts, så att F-delen kan reglera laddtrycket "ostört".

    På en original APC har man löst detta gemom att ge komponenterna R42, R138, R36, R37, R139 lämpliga värden så att "P-delen" alltid kommer att höja laddtrycket till en nivå som är lämplig för "F-delen". F-delen kan på så sätt påbörja regleringen av ladtrycket mer eller mindre omedelbart.

    Man kan ser hur "F-delen" jobbar genom att koppla in en diod mellan +12V och Pin 24. Dioden kommer att tändas (blinka) när "F-delen" sänker laddtrycket och vara släckt när "F-delen" försöker höja laddtrycket.

    På en original APC fungerar detta utmärkt. Efter att P-delen grovjusterat laddtrycket kommer, inom några sekunder, F-delen att börja reglera laddtrycket genom att sänka det någon sekund, höja någon sekund, sänka någon sekund.. osv.. man kan se att laddtrycksnålen svänger sakta runt max laddtryck.. Oavsett vilken växel och vilket varvtal man trycker fullgas från så lyckas P-delen alltid grovjustera laddtrycket tillräckligt bra för att det ska hamna i F-delens arbetsområde.

    När man modifierar APC rubbas balansen i kretsen.
    Dels kommer "P-delen" ibland att "missa målet" vilket gör att "F-delen" får det svettigt när den ska reglera laddtrycket till rätt nivå.
    Dels blir reglerkretsen för snabb. Luftflödet genom magnetventilen ökar med ökat laddtryck, så en viss procent stängning av magnetventilen kommer leda till större öppning av WG när man ökar laddtrycket. Detta ledet till att "F-delen" överreagerar och höjer/sänker laddtrycket allt för kraftigt när den försöker reglera laddtrycket.

    I praktiken upplevs detta som "överslängar" när man justerar P-pot för högt, fast det egentligen är då reglersystemet fungerar som det ska.
    De flesta som moddar APC löser problemet genom en tillräckligt låg P-pot inställning. Detta ledet till att laddtrycket egentligen styrs av P-delen istället för att regleras av F-delen. Laddtrycket orkar aldrig riktigt upp till F-delens arbetsområde, eller ligger precis i underkanten av detta.
    P-delen styr ju bara laddtrycket, någon reglering mot ett visst värde sker inte. Därför får man ofta problem med att laddtrycket inte kan fås helt konstant genom hela varvregistret och med att man får översvängar i vissa situationer..

    Lösningen på problemet vore dels att göra "F-delen" långsammare och dels att fixa så att "P-delen" alltid träffar "F-delens" arbetsområde vid grovjusteringen av laddtrycket..
    Har ingen färdig lösning så problemet, men det är pågång..

    Så, nu har ni som orkade läsa ända hit något att klura på när höstmörkret faller..

    Ska passa på att tacka "Widde" för lån av verktyg och garage, samt hjälp med lagning av bromsar. Nu kan undersökningen av APC gå vidare..

    MVH

    Anders Olsson
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    241

    tjena

    Då vet man vem man ska fråga när man införskaffat sin t16
    //EMil
    You know you have too much horsepower when your afraid to drive your car!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariehamn, Åland
    Inlägg
    351
    Hej Anders!
    Då har du säkert kommit fram till hur man skall modda apc för att den skall jobba på det sätt det är tänkt, eller hur...
    mvh
    niclas
    Saab 9-3 SS -08
    Saab 9-3 SE cab2,0 185 aut -98

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av hagan
    Då har du säkert kommit fram till hur man skall modda apc för att den skall jobba på det sätt det är tänkt, eller hur...
    Teoretiskt sett vet jag ungefär vad som ska bytas och vilka komponentvärden man bör ha, men det kommer säkert att krävas en hel del testande och klurande innan det fungerar som tänkt.. Man underskattar lätt komplexiteten hos APC:n när man sitter och kollar på kretsschemat..
    Det är "relativt lätt" att bilda sig en uppfattning om hur APC fungerar med fasta insignaler, men betydligt värre att förstå vad som händer när laddtryck, varvtal och knacksignal ändrar värde hela tiden, samtidigt..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge/Dalarna
    Inlägg
    298
    Bra jobbat!
    Fortsätt så... vill veta mer!
    Min apc är fortfarande orginal...

    /Anders
    Saab 9-5 Aero

  6. #6
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 201
    Väldans intressant detta. Väntar med spänning på en lösning!
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 787
    Tjena Anders!

    Hur upplever du i praktiken bortgång av rpm signal på den "rätta sidan" av 138an..

    Och, skulle man kunnat kväva den redan svaga trycksignalen inan R42?
    Anndra spelregler?

    Ha D
    CD65R

  8. #8
    På låga varv påverkas trycksignalen i stor utsträckinng av varvsignalen.
    I praktiken fungerar det så att R42 och R138 tillsammans varvsignalen gör att en original APC höjer laddtrycket över tryckgivarens signalnivå på låga varv och sänker trycket under tryckgivarens signalnivå på höga varv.

    Man skulle förmodligen kunna få APC betydligt bättre bara genom att justera reglersystemet så att det blir långsammre, men det vore bäst om man på något sätt kunde justera P-delen vs. varvtal också. Jag misstänker att det är här R138 kommer in i bilden på original APC.. Även R36 och R37 borde ha något med saken att göra..
    Kanske borde man koppla ur F-delen och mixtra med olika motstånd tills man fick P-delen att hålla ungefär det laddtryck man vill ha och därefter koppla in F-delen igen..

    Rent teoretiskt borde man plocka bort R138 och eventuellt R36 om man vill ha konstant laddtryck.
    Jag har provat att ta bort R138 och/eller R36 och tycker att det kan ge lite bättre stabilitet hos laddtrycket, men det är fortfarande så att man inte hamnar riktigt i F-delens arbetsområde.. Dessutom uppstår istället problem med att få laddtryck över ca 1,1 bar om dessa motstånd tas bort.. Förhållandet mellan P-delen och F-delen är liksom fortfarande fel..

    Nej, man måste nog se till att kalibrera P-delen först på något sätt..
    För er som tycker det är kul att löda så rekommenderar jag verkligen att ni kopplar en diod mellan +12V och Pin 24. Prova sedan med olika inställningar, gärna en originalinställning, så kommer ni snart förstå vad jag menar!
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 380
    här va de seriöst vill man säga.... men detta var intresant återkommer när det år dags för lilla t8 att visa lite tryck... *väntar*
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    963
    >> anders
    funkar bromsarna fortfarande?
    har du börjat använda kabeln?

    >>alla
    Iom "P-kalibrerings" LED,n så har man nu ett bättre verktyg att få fram den "ultimata" APC boxen.

    Jag skall nu sätta tillbaka R138 och R36 (eftersom testerna visade att ladded inte gick att "lägga" högre än 1.2 bar) bara för att fortsätta testa med "P-kalibrerings" funktionen inkopplad...

    Man borde kunna få grejerna att lira bättre nu när man vet hur man kan kontrollera att APCn jobbar på rätt sätt.
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  11. #11
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 201
    Citat Ursprungligen postat av Widde

    Iom "P-kalibrerings" LED,n så har man nu ett bättre verktyg att få fram den "ultimata" APC boxen.
    Går detta att göra på den gamla enkelradiga apc-boxen också eller måste man byta upp sig? Vilken pin gäller i såna fall?
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 588
    Citat Ursprungligen postat av Widde
    (eftersom testerna visade att ladded inte gick att "lägga" högre än 1.2 bar)
    Men var det 1,2 från 2500 och till 5500 då?

    /Anders

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    963
    >>SAAB90

    från c:a 3000 till 6300 (jag gick inte högre på RPM) Men laddet ökade från 1.1 till 1.2 från c:a 5100 -> (troligtvis pga wastegaten...)
    Jag har nu en TE05-12B snurra på.

    >>Jonka
    Skall kolla diagrammen...
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 787
    He he.. inget fel med 1,2Bar@7Krpm
    CD65R

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 526
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    He he.. inget fel med 1,2Bar@7Krpm
    Kommer tyvärr inte högre än 1,0-1,1bar @ 7000rpm
    Men detta är med en TE05-12B snurra blir nog bättre till våren

    EDIT:Fick inte heller något ändrat ladd med R36 och R138 borttaget. Men inte heller sämre.
    Laddar just nu inte mer än 1,2 som minskar till 1,1-1,0bar. Har lite problem att få upp trycket mer, var även så innan R36 och R138 togs bort...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 619
    Anders O> Bra jobbat, mycket intressant läsning Usch, önskar jag hade mer tid för att labba själv... :\

    mvh/Ragnar

  17. #17
    >>Widde

    Jo, bromsarna är bättre nu än de varit på länge! Synd att handbromsen inte fungerar på vänster sida, annars hade jag nog chansat på att besiktiga den nu..

    Har inte börjat använda kabeln än.. Är tvungen att prioritera andra saker än APC några dagar nu..


    >>jonka

    Pin 13 på gamla boxen
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    530
    Högintressant läsning!
    Bara en tanke, för att ändra P-POTens arbetsområde, kan man inte få upp det om man ökar på ohmtalet med större Pot.? det vore ju nästan för enkelt iofs.
    mvh//Martin

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    435
    Hej!

    Genom att ändra värdet på P-potentiometern ändras alltså MV:s öppettider. Men vad händer egentligen när man justerar F-poten?

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 588
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Hej!

    Genom att ändra värdet på P-potentiometern ändras alltså MV:s öppettider. Men vad händer egentligen när man justerar F-poten?
    Man ökar eller minskar signalen från tryckgivaren.

    /Anders

Liknande ämnen

  1. fläktmotor 900ng -96 fungerar inte alls
    Av drzero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 06:06
  2. Sidobackspegel 9-3SS/CV 04 fungerar inte alls
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 22:15
  3. Min kopplingspedal går tillbaka långsamt eller inte alls
    Av Niklas71 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 21:15
  4. Svensk polis. Inte så dålig alls... Eller?
    Av MrTurbo i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 13:46
  5. Dimljusen fungerar inte, trots hela lampor och säkringar?
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •