Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Green Gigants "Spridare"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Kinnahult
    Inlägg
    96

    Green Gigants "Spridare"

    Hej!

    Tänkte sätta i lite större spridare i min Ng 900
    tänkte satsa på Volvos Green Gigants men skulle
    kolla me er om man måste ha en Progressiv
    bränsletrycksregulator till eller går den dåligt utan?

    Mvh Johan
    Saab 9-3 SS Vector
    #5130 Team Lansen
    Min Bil

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 282
    Progressiv bränsletrycksregulator är ingen hit precis, däremot är en 3,8 bars regulator inte fel.

    Men som alltid: kolla med din mjukvaruleverantör innan du köper hårdvaran.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Du är medveten om att programvaran i Trionic måste bytas för att det skall funka med annat än originalspridare. Vad har du för effektmål? Grönisarna är ju på 465cc@3,8bar och räcker till en sisådär 350-380hk max.

    Lägg lite tid på att tänka på vilket mål du har med bilens effekt och köp grejer därefter i samråd med den trim/programvaru-leverantör du väljer.

    Mvh K
    "Utan tvivel är man inte klok"

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Kinnahult
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Du är medveten om att programvaran i Trionic måste bytas för att det skall funka med annat än originalspridare. Vad har du för effektmål? Grönisarna är ju på 465cc@3,8bar och räcker till en sisådär 350-380hk max.

    Lägg lite tid på att tänka på vilket mål du har med bilens effekt och köp grejer därefter i samråd med den trim/programvaru-leverantör du väljer.

    Mvh K

    Hade tänkt köpa downpipe, race katt större IC kanse aero snurra me slipade turbinblad och Green Gigants sen mappning på sqr. Det va la ungefär de ja hade tänkt.

    mvh Johan
    Saab 9-3 SS Vector
    #5130 Team Lansen
    Min Bil

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 677
    [quote=Saab_AnkaN]
    Citat Ursprungligen postat av "Ken-1":2sjz2hw6
    Du är medveten om att programvaran i Trionic måste bytas för att det skall funka med annat än originalspridare. Vad har du för effektmål? Grönisarna är ju på 465cc@3,8bar och räcker till en sisådär 350-380hk max.

    Lägg lite tid på att tänka på vilket mål du har med bilens effekt och köp grejer därefter i samråd med den trim/programvaru-leverantör du väljer.

    Mvh K

    Hade tänkt köpa downpipe, race katt större IC kanse aero snurra me slipade turbinblad och Green Gigants sen mappning på sqr. Det va la ungefär de ja hade tänkt.

    mvh Johan[/quote:2sjz2hw6]


    Varför inte satsa på en 18T eller en T28BB??
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Progressiv bränsletrycksregulator är ingen hit precis, däremot är en 3,8 bars regulator inte fel.

    Men som alltid: kolla med din mjukvaruleverantör innan du köper hårdvaran.
    Ska man köra med 3,8 btr kan man vara tvungen att byta bränslepump också. Risken att inte pumpen räcker på höga varv är STOR. (gäller åtminstone på 9-5 2,3t, 19T, grönisar bla.) Borde vara samma även på en 2,0 l tycker jag. Audi RS2 har en 3,8 btr om nån undrar...
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    För ovanstående spec blir "Green Giants" med original regulator alldeles utmärkt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    För ovanstående spec blir "Green Giants" med original regulator alldeles utmärkt.

    Mvh

    KK
    Jo, ~413cc@3bar lär räcka alldeles utmärkt. Ville ändå upplysa lite
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 303
    KK eller någon anna som vet :vad är de för skillnad på 3,8 btr å 3bars mapsensor,
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 539
    3.8Bars bränsletrycksregulator och 3 bars mapsensor är inte samma sak ens, eller vad menar du?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    KK eller någon anna som vet :vad är de för skillnad på 3,8 btr å 3bars mapsensor,
    BTR är till bränsle, den styr bränsletryckat, original är på 3 bar och man ökar det till 3,8bar.

    Mapsensor är något hel annat, styr maxladdtrycket.
    2,5 bar är den på orignal och då kan man ladda 1,54 bar.
    Vill man ladda mer byter man till 3 bars Mapsensor.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    KK eller någon anna som vet :vad är de för skillnad på 3,8 btr å 3bars mapsensor,
    Ja, den ena håller ordning på bränseltryck (BTR = BränsleTrycksRegulator) och den andra mäter tryck i insuget (MAP-sensor = Manifold Absolute Pressure-sensor).

    "Not even the same f**king ballpark. It's not even the same f**king sport".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 303
    När jag ändå har er här i tråden vad är då skillnaden på en hög effekts bräslepump & en 3,8 btr, ska till våren köra med T28 360lager (ej dubbel har inte råd) å grönsisar. tanken är att införskaffa mig en 3barsmapsensor större bränslepump å en 3,8btr är jag med i matchen då eller kommer dessa inte att behövas 3barsmapsensor kommer att köpas in vad som än händer men måste man skaffa 3,8btr+bränslepumpen.

    Hajar 0 som ni kanske ser, trivs som ni kanske vet bäst i fredagstråden.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Så en 3,8btr är en bräslepump som bla maptun säljer, en uppgradera variant av den som sitter på orginal. eller är bräslepump å soppapump 2skilda saker. hajar 0, trivs som ni kanske vet bäst i fredagstråden.
    Nej bränslepump/soppapump är något helt annat, sitter i tanken och pumpar bränsle till BTR som reglerar vilket tryck den ska in till spridarna.

    Bränsle Trycks Regulator.

    Om det inte skulle finnas någon så skulle trycket bli ca 5 bar och det är inte så bra.

    Fråga på bara
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Så en 3,8btr är en bräslepump som bla maptun säljer, en uppgradera variant av den som sitter på orginal. eller är bräslepump å soppapump 2skilda saker. hajar 0, trivs som ni kanske vet bäst i fredagstråden.
    Bränslepumpen sitter vid tanken.
    Bränsletrycksregulatorn sitter vid fuelrail.
    Soppapump = bränslepump.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Så en 3,8btr är en bräslepump....
    Nej, nej.

    En Bränsletrycksregulator är INGEN pump. Utan det är en ventil som sitter vid motorn på fuelrailen och ser till att det hela tiden är rätt bränsletryck över spridarna. Alltså bränslepumpen pumpar bränsle med ett visst tryck (t.ex. 3bar) som bestäms av bränsletrycksregulatorn. Så ifall man vill höja bränsletrycket måste man inte byta någon pump utan man byter btr:en.




    Edit: denhär gången gick det ju ganska bra ändå, bara 2 som hann svara före
    "Utan tvivel är man inte klok"

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    BTR:


    Bränslepump:


    MAP sensor:
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 303
    så nu tar vi detta steg för steg HJÄLP MIG: När jag ändå har er här i tråden vad är då skillnaden på en hög effekts bräslepump & en 3,8 btr, ska till våren köra med T28 360lager (ej dubbel har inte råd) å grönsisar. tanken är att införskaffa mig en 3barsmapsensor större bränslepump å en 3,8btr är jag med i matchen då eller kommer dessa inte att behövas 3barsmapsensor kommer att köpas in vad som än händer men måste man skaffa 3,8btr+bränslepumpen för att kläma ut max ur min bil ng900-96
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Så ifall man vill höja bränsletrycket måste man inte byta någon pump utan man byter btr:en.
    Upp till den gräns då pumpen inte orkar pumpa mängd bränsle x vid tryck y givetvis...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    så nu tar vi detta steg för steg HJÄLP MIG: När jag ändå har er här i tråden vad är då skillnaden på en hög effekts bräslepump & en 3,8 btr, ska till våren köra med T28 360lager (ej dubbel har inte råd) å grönsisar. tanken är att införskaffa mig en 3barsmapsensor större bränslepump å en 3,8btr är jag med i matchen då eller kommer dessa inte att behövas 3barsmapsensor kommer att köpas in vad som än händer men måste man skaffa 3,8btr+bränslepumpen för att kläma ut max ur min bil ng900-96
    Som vanligt: Snacka med din trimmare vad dom råder dig till (((=

    Mvh RZ
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Problem efter rengöring av spridare! "LÖST"
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 23:36
  2. samma spridare till E85 trim o "standard" effekt Bf98
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 21:21
  3. Spridare till BioPower, 630 mer "tåliga" mot E85-sjukan?
    Av alfaDude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 08:52
  4. Looking for the Volvo "Green Giants"
    Av Tweek's Turbos i forum International SAAB related talk
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •