Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Erfarenheter Nankang NS2

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Strandhem Malmö
    Inlägg
    138
    Medlem#
    4279

    Erfarenheter Nankang NS2

    Tjena!

    Undrar om här finns nån med erfarenheter av Nankang NS2.

    Är det nåt att ha?

    Tacksam för svar!

    Mvh / Markus...
    Medlem #4279 - Markus Jönsson
    Mercedes E-Klass -09 (Final Edition)
    Mercedes A-Klass -09

    Saab 900t -91 T-Grön

  2. #2
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    läs hella denna tråd för att bilda dig en egen uppfattning.

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...hlight=nankang

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Strandhem Malmö
    Inlägg
    138
    Medlem#
    4279
    Tack för snabbt svar!

    Tror jag avstår att köpa de däcken faktiskt.

    Mvh / Markus...
    Medlem #4279 - Markus Jönsson
    Mercedes E-Klass -09 (Final Edition)
    Mercedes A-Klass -09

    Saab 900t -91 T-Grön

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Kör du rätt i, fick med sånna på köpet och med erfarenheten i bagaget skulle jag inte ens montera de om jag fick de gratis.
    Tycker man om att KÖRA och köra SPORTIGT och FORT kan man glömma de däcken.
    Ska man bara ha stora hjul för utséendets skull så kanske de kan duga...
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Nu vet jag inte mycket om NS-2 men att göra som han skrev att gå från 3 bar till 4 bar är helt fel väg oavsett däck.
    Själv åker jag med 2.2 bar i min däck och det funkar hur bra som hellst. Förvisso åker jag inte NS-2 utan NS-1 225/45-17 och dom funkar bra för lite sportigare vardagskörning. Åker man bana åker man inte med gatdäck utan med däck som är avsedda för detta.

    Sen så skrev han vidare att han bara hade åkt 5km och var redan avskräckt.
    Ja om man inte vet hur ett däck fungerar så reagerar man väl så? Ett däck måste köras in. På däcket finns en yta som måste ruggas bort innan däcket börjar funka. Därför kan helt nya däck kännas lite hala innan dom får rulla några mil.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Jag har kört med dessa ett par tusen mil och har inga dåliga erfarenheter av dem. Tycker de funkar lika bra som vilket "standarddäck" som helst.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Strandhem Malmö
    Inlägg
    138
    Medlem#
    4279
    Svårt det där med att köpa däck endast genom en bild. Man måste ju testa för att veta om det är nåt eller inte.
    Men om man kan köra på Nankang borde man kunna köra på Linglong oxå. Finns lite olika billiga däck på däckonline.

    Tror jag fortsätter köra Goodyear F1.

    Mvh / Markus.
    Medlem #4279 - Markus Jönsson
    Mercedes E-Klass -09 (Final Edition)
    Mercedes A-Klass -09

    Saab 900t -91 T-Grön

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Citat Ursprungligen postat av Markusspeedy
    Svårt det där med att köpa däck endast genom en bild. Man måste ju testa för att veta om det är nåt eller inte.
    Men om man kan köra på Nankang borde man kunna köra på Linglong oxå. Finns lite olika billiga däck på däckonline.

    Tror jag fortsätter köra Goodyear F1.

    Mvh / Markus.
    Hade oxå avrått med det bestämdaste från udda lågprismärken (Nankang,Wanli,Linglong osv). Det enda däck som jag tycker är ok i de lägre prisklasserna är Kuhmo och Hankooks nya K107..

    Jag har 4st Pirelli P-zero Rosso som satt på den nye 9-5:an när jag köpte den. Hör av dig om du är sugen så gör vi ett kompispris

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Lyfter tråden lite nu inför sommardäcks säsongen...

    Det är ju bara ett fåtal som har varit negativa, läser man inläggen är ju det stora flertalet nöjda med ns-2orna?

    kollar man däcktest.com får de nästan lika bra omdömmen som Michelins PS2 får, och då är priset det dubbla...

    Michelin PS-2 snitt 2.6
    http://www2.sicherbestellen.de/tests...entestcom.html
    Om man jämför med Kumho KH11 så är de nästan likvärdia, nankangen lite bättre betyg på våt vägabana medans Kumho har lite bättre på torr...
    Kumho KH11 snitt 2.3
    http://www2.sicherbestellen.de/tests...entestcom.html
    Nankang NS-2 snitt 2.3
    http://www2.sicherbestellen.de/tests...entestcom.html


    Jag ska nog köpa dessa, behöver bara klara mig tills jag fått tag på 18" och mina nuvarnade 17 är helt slut... 3100 för 4 på dackonline


  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    funderade länge på att köra nankang själv, men efter att ha hört med lite folk så blev det en uppsättning dunlop sp sport 9000 och jag tror inte jag kommer att ångra det...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Jag har kört Nankang NS2 (205/55 16)på semester från Gällivare till Danmark t.o.r (475 mil) . Bilen var en 9000 cd-88, och bilen var absolut fulllastad inklusive full takbox! Jag har inget negativt att säga om de däcken för vardagsbruk. Lika bra i ösregn som på torra vägar, kursstabilt och lugnt däck. Inte nämnvärt slitet efter semestern. Köp du.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av crazyblackadder
    Nu vet jag inte mycket om NS-2 men att göra som han skrev att gå från 3 bar till 4 bar är helt fel väg oavsett däck.
    Själv åker jag med 2.2 bar i min däck och det funkar hur bra som hellst. Förvisso åker jag inte NS-2 utan NS-1 225/45-17 och dom funkar bra för lite sportigare vardagskörning. Åker man bana åker man inte med gatdäck utan med däck som är avsedda för detta.

    Sen så skrev han vidare att han bara hade åkt 5km och var redan avskräckt.
    Ja om man inte vet hur ett däck fungerar så reagerar man väl så? Ett däck måste köras in. På däcket finns en yta som måste ruggas bort innan däcket börjar funka. Därför kan helt nya däck kännas lite hala innan dom får rulla några mil.
    Hej!
    Skulle snarare säga om man vet hur ett däck fungerar så skriver man så efter att ha provat dem.
    Däcken provades med allt från 2,2bar till 4bar nu 600mil efteråt är det ingen skillnad alls väghållningsmässigt.
    Dvs däcken är lika värdelösa nu som då.

  13. #13

    Nankang NS-2 duger bra!

    Har kört några mil nu med mina nya NS-2 205/50-16 på min 900S och måste säga att jag är positivt överraskad. Vägljudet är inte så farligt och greppet är stabilt i höga hastigheter, komforten får även godkänt. De är även V märkta för hastigheter upp till 240 Km/h. Gav bara c:a 2100 kronor för 4st på Däckonline! Hade inte så höga förväntningar efter som det var budgetdäck men är mycket nöjd!
    SAAB 9-5 2,3T Biopower 2007.
    http://www.garaget.org/?car=198740

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Rickard:

    Jag förstår att du kan ha haft riktigt usla erfarenheter med NS-2orna men googlar man lite och kollar betygen på länken ovan så verkar de flesta trots allt ha ett positivt intryck av just NS-2orna.

    Jag måste erkänna att jag fegade ut lite på dessa med och köpte "riktigta" (öhh?) däck istället, men jag är fortfarande inte klar på vad som är sant om NS-2orna, jag menar absolut inget när jag säger att du är en av de få som har nått riktigt dåligt att säga om dom. Kanske för du är en av de få som gjort en "hands-on" jämförelse av dessa mot "bättre" däck, medans många andra som kör "medel/bidget" däck är nöjd med dessa med, vad vet jag. Men det är lustigt hur just dessa däck fått så odefinerade/motstridiga utlåtanden utan att det finns riktigt belägg för det...

    Många som säger "jag har hört att de är bra..." men det känns som att det är dags att nån får fram en riktigt test av dessa däck i nån tidining eller dylikt så man får en mer "vetenskapligt" utsaga om dem. Vore ju kul om nån för en gångs skull lyckades göra ett dåck som man dessutom har råd att lägga lakrits med hehe

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Jag tror jag vet orsaken till varför jag har dålig erfarenhet av dessa och inte andra.

    Däcken är lite för smala för fälgen egentligen. 205/40R17" och fälgen 7,5" bred. Tror inte att just dessa däcken trivs i dessa "förhållanden"
    Har kört liadan setup med andra däck utan problem doch.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Jag sålde mina nankang efter ca. 30 mil och köpte yokohama a539 istället, det var skillnad!

    Dock var han som köpte mina nankang nöjd med dem.

    Skulle jag köpa budgetdäck så skulle jag köpa hankook ventus eller aurora, de är lite hårdare(slitstarkare) fast helt okej dock lite hala i väta.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Hur bra är Nankang NS-2R?
    Av MysCarl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-12-27, 11:15
  2. Erfarenheter av 225-40-19?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 14:04
  3. Nankang eller Khumo?
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 00:23
  4. Vill varna för Nankang däck!
    Av Rickard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 21:52
  5. Duger Nankang NS-2?
    Av viggenmange i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •