Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: "Steg III" vid besiktning - Problem?

  1. #1
    Guest

    "Steg III" vid besiktning - Problem?

    Kan ett så kallat "Steg III" trim ställa till förtret när jag ska besiktiga bilen? Jag tänker i första hand på avgasregleringar och ljudnivå.

    Bilen är fullt laglig i övrigt men med följande moddifieringar.

    # Steg III programvara
    # 3" downpipe
    # Ferrita Race kat, mtallisk
    # I övrigt 3" Ferrita system med 2 dämpare
    # Open air eller sportfilter i originalbox beronde på om jag sätter tillbaka boxen till våren.
    # Greenstuff belägg samt slitsade skivor runt om. ( broms provet lär gå bra )
    # HR 35mm sänkfjädrar på originaldämpare

    Borde inte vara några problemas tycker man, eller?

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Aldrig hört om någon som haft problem att komma igenom med ett steg 3. Avgasrening funkar lika bra vad det gäller besiktningsvärden. Ryck säkringen till MV för att undvika problem med nitiska besiktningsgubbar/tanter.

    I lagens mening så ska den inte gå igenom med ändrad programvara, men det kan dom inte se på besiktningen.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Aldrig hört om någon som haft problem att komma igenom med ett steg 3. Avgasrening funkar lika bra vad det gäller besiktningsvärden. Ryck säkringen till MV för att undvika problem med nitiska besiktningsgubbar/tanter.

    I lagens mening så ska den inte gå igenom med ändrad programvara, men det kan dom inte se på besiktningen.
    Vad skulle det resultera i om jag inte rycker säkringen till MV? Vad och hur kan de upptäcka?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Rycker du s'kringen går bilen bar apå grundladd....
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Eftersom det är en -03:a Du har så är din bil helbilsgodkänd = Du får inte ändra på NÅGONTING. Inkl. avgassystem osv.

    Detta åkte jag dit på min 9-5:a, jag var tvungen att reg.besiktiga den pga. "Ändrad motor".

    Som tur var hade föregående ägare inte regbes. med SAAB´s orginaltrim han hade installerat, utan jag hävdade att 3" hela vägen ingick i SAAB´s trimsats och det gick vägen!
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Redan 1996 eler 1997 va alla bilar helbilskodkända eller kanske till och med ännu tidigare.
    Så de med att man inte får ändra nått gäller typ alla bilar så jag tror han va lite väl hård.
    Men jag har aldrig haft problem att få igenom trimmade billar!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Eftersom det är en -03:a Du har så är din bil helbilsgodkänd = Du får inte ändra på NÅGONTING. Inkl. avgassystem osv.
    Det där kan alltid diskuteras... Betyder det att man inte får kasta på ett avgassystem från t.ex. Micro eller Mekonomen eftersom det inte är "original"? I sådana fall bryter ju helbilsgodkännandereglementet mot EU's reglemente om konkurrensfrihet?


    M.v.h. J som kör med både originalluft i hjulen och originalbensin i tanken
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Redan 1996 eler 1997 va alla bilar helbilskodkända eller kanske till och med ännu tidigare.
    Så de med att man inte får ändra nått gäller typ alla bilar så jag tror han va lite väl hård.
    Men jag har aldrig haft problem att få igenom trimmade billar!
    ot: inte riktigt alla t ex är evo 7 inte helbilsgodkänd

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Redan 1996 eler 1997 va alla bilar helbilskodkända eller kanske till och med ännu tidigare.
    Så de med att man inte får ändra nått gäller typ alla bilar så jag tror han va lite väl hård.
    Men jag har aldrig haft problem att få igenom trimmade billar!
    Nja, inte alla bilar utan endast bilar efter 1995. Sedan ska man inte räkna med att komm igenom med steg3-bilar bara för att alla andra kommer igenom med steg 7.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Eftersom det är en -03:a Du har så är din bil helbilsgodkänd = Du får inte ändra på NÅGONTING. Inkl. avgassystem osv.
    Det där kan alltid diskuteras... Betyder det att man inte får kasta på ett avgassystem från t.ex. Micro eller Mekonomen eftersom det inte är "original"? I sådana fall bryter ju helbilsgodkännandereglementet mot EU's reglemente om konkurrensfrihet?


    M.v.h. J som kör med både originalluft i hjulen och originalbensin i tanken
    Ja, i princip är det så. Men jag tror inte att dom skriver körförbud och hänvisar dig till SAAB för ett "min-bil-är-helt-orginal-intyg" bara för att det står Biltema på avgas i fall det är av rätt dimension.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Ja, i princip är det så.
    Trevligt när lagar inom samma organ motsäger varandra. :-)
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548
    Men om man rycker säkringen till MV, kan man inte få nedslag för trasig MV eller att bilen bara går på GLT ?
    Saab 9-5 -01 Automat

  13. #13
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Men om man rycker säkringen till MV, kan man inte få nedslag för trasig MV eller att bilen bara går på GLT ?
    Det är ok att ha både trasig mv, repig ventilkåpa och airbrushmålat svänghjul. Då inget av det har med säkerhet, avgasvärden eller effektökning att göra.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    SLUTA TJÖTA OM DET HÄR JÄVLA HELBILSGODKÄNNANDET!!!

    ¤ SBP har INGEN utrustning för att mäta effekt!!!
    ¤ SBP får ej lämna området med bilen för provkörning om det inte föreligger något särskilt skäl till det, och hur fort brukar man få köra i området vid SBP???
    Men för enkelhetens skull... kan man få problem om man besiktigar en bil med turbo som INTE skall ha turbo eller är registrerad med turbo!?!


    Min helt personliga åsikt och egna tankar för mig genast till att någon bara vill berätta lite om sin bil.
    Detta har ju tagits upp hundra gånger i olika trådar med trim vid besiktning...
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    Citat Ursprungligen postat av Rickard93
    Min helt personliga åsikt och egna tankar för mig genast till att någon bara vill berätta lite om sin bil.
    Detta har ju tagits upp hundra gånger i olika trådar med trim vid besiktning...
    Happ!?

    Jag är iaf intresserad av hur SBP fungerar och hur de agerar när de får in en trimmad bil.
    Har själv bara kört igenom med en Steg 1 bil med open air, vilket gick fint.
    Näste gång är det lite annorlunda, så alla erfarenheter uppskattas.
    Segfirre Productions

  16. #16
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Rickard93
    Min helt personliga åsikt och egna tankar för mig genast till att någon bara vill berätta lite om sin bil.
    Detta har ju tagits upp hundra gånger i olika trådar med trim vid besiktning...
    Du har möjligen rätt, men bevisligen har somliga upplevt situationer hos SBP där utbytta delar ifrågasatts, och ibland underkänts - inte nödvändigtvis för att de funkat sämre. Därav mångas oro inför SBP-besök med installerade eftermarknadsprylar.

    Och de tidigare trådarna i ämnet har inte riktigt resulterat i "klart som korvspad".

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Beror ju helt på vilken gubbe som ska kolla på bilen. De flesta tror jag inte bryr sig nämnvärt över ett "normalt" steg så länge bilen i övrigt är i bra skick. När det börjar bytas fler saker så beror det mer på vilken gubbe som kollar på bilen samt hur mycket fikabröd man har med till stationen

    Jag körde igenom min cabbe (steg 3) utan probs. Killen påpekade att det var viktigt att jag bytte olja ofta bara, eftersom det troligen vart lite mer effekt i den än original.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Alltså bilen går ju "skit" på grundladd med hårdvara för steg 3 och det är rätt stor risk att han kommer be dig sätta tillbaks säkringen, sladden eller whatever. De är inte så dumma i huvudet och fattar rätt snabbt att bilen inte laddar som den ska.

    Det fick jag göra i Skövde iaf när jag hade plockat ur säkringen.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm/Kalmar
    Inlägg
    399
    hur går det då om man åker in med en bil med laddtrycksmätare monterad... kanske bäst att ta bort den om det laddar över 1,5...

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Sätt i en trasig säkring
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

Liknande ämnen

  1. Besiktning fel "stöldskydd ur funktion" med F28 låda
    Av v.f. i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 10:37
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 21:47
  3. "Hjälp" Soppa problem med 9000 turbo -88 "bli
    Av flash_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 17:50
  4. vilket steg från jbl "GTO-2060" eller "GTO-75
    Av sabot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •