Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ljusproblem 900 ng

  1. #1

    ljusproblem 900 ng

    en kompis har problem med att blinkers funkar inte alls, helljuset funkar men stannar inte i läge (spaken åker tillbaka, det blir inget "klick"), innerbelysningen lyser konstant samt lampan som visar att dörrarna står öppna lyser hela tiden. inte heller vindrutetorkarna funkar. någon som har en idé om vafan det vara för fel? alla säkringar är okej.

    allt hände på samma gång så det bör ju vara t.ex. en box som sköter intervallgrejerna i bilen, eller om det är en jordning.

    tacksam med snabb hjälp! gärna var boxen (om det är en sån som är felet) sitter med, här har ni två stycken som är helt gröna på saab

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Båda sakerna du nämner är fullt möjliga fel.

    Det skulle kunna vara nån jordning.

    Det sitter väl ett flertal jordpunkter, antar jag, men en av de sitter i alla fall på vänster sida, nedanför säkringsboxen inne i bilen. Du måste kanske eventuellt ta bort plasten runt säkringsboxen/knäskyddet för att komma åt. Men det är inte så mycket jobb ändå, så det bör gå bra.
    Titta runt lite så ser ni nog vart skruvarna sitter. Jag minns inte exakt, men jag tror att:

    Det sitter en skruv mot mittkonsollen en bit in på höger sida vid förarens högra ben.

    Två skruvar sitter underifrån upp mot ratten nånstans.

    Två skruvar bakom luckan för säkringsboxen.

    En stor mässingsfärgad skruv nere vid huvöppningen, under a-stolpen om man säger så.

    Tror det ska gå att lossa plasten sen. Var försiktig med diagnostikuttaget för Tech-2 som sitter ovanför pedalerna. Det sitter fastskruvad i plasten ni tar bort, så akta kablarna för den. Vill ni få bort plasten ur bilen helt så måste ni skruva bort uttaget från själva plasten också.



    Den andra också mycket troliga felet kan vara ICE-enheten (Integration Central Electronics) som jag tror också sitter där under. Den styr en herrans massa grejor, så om den får frispel kan antagligen den mycket väl göra alla felen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    tack för svaret, ska kolla upp det i helgen nu har vi i alla fall lite att gå på. om det skulle vara den boxen, kan den nollas på något vis eller skall den bytas ut? den har lite med feldiagnostiken att göra med va?

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Alriksson
    tack för svaret, ska kolla upp det i helgen nu har vi i alla fall lite att gå på. om det skulle vara den boxen, kan den nollas på något vis eller skall den bytas ut? den har lite med feldiagnostiken att göra med va?
    Ingen aning faktiskt. Men antar att den har en del att göra med feldiagnostiken tillsammans med en massa andra enheter.

    Saker som ICE har hand om är till exempel:

    Vindrutespolning/torkare
    Kylfläkt
    Yttre belysning
    Inner belysning
    Varningssystem
    Värmeslingor för bakruta och backspeglar
    Luftkonditionering
    Elmanövrering av stolar


    Värt att nämna är att ICE också är jordad, åtminstonde till en del, på den jordpunkten jag nämnde. Så kolla den först. (jordpunkten sitter sån tur ganska lämpligt till också)

    Har ni lite tur så är det bara nått sånt enkelt fel.

    Annars misstänker jag att ni kanske måste byta ut ICE, men jag vet inte säkert om det behövs. Kanske går att göra nått genom feldiagnostikuttaget och uppdatera eller nolla nån mjukvara eller så... Osäker om man kan göra det eller inte, och om det skulle hjälpa.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    det är ju fantastiskt, allt det du skriver funkar inte om man bortser för elstolarna, men det kanske beror på att de inte är elstyrda i den här bilen

    tack för hjälpen, vi ska nog kunna klura ut det nu.

    tack än en gång

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Ingen orsak.

    Hoppas ni hittar och kan laga felet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Ljusproblem - Inget fungerar i vredets högra läge
    Av Ralle76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 19:47
  2. ljusproblem 9000CSE 2,3T -96
    Av Snaku i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 20:40
  3. Lustigt ljusproblem 9k CS
    Av Angus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •