Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kylarvätska spritt i stort sett hela motorrummet..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Kylarvätska spritt i stort sett hela motorrummet..

    Saab 900 Talladega -98
    Chippad 270hk, c:a 17000 mil..

    Ikväll när jag skulle åka till en kompis ser jag att det har läckt något från motorn. Jag backar iväg bilen och ser att det har droppat ganska rejält. Så jag öppnar motorhuven och ser att det är kylarvätska i nästan hela motorrummet. Det har sprutat riktigt ordentligt vill jag lova. Det finns ingen kylarvätska kvar alls i bilen och den varnar för det på displayen. Värmen försvann för övrigt precis innan jag stannade bilen på föregående resa.
    Har precis haft bilen inne på verkstad för att dom skulle kolla lite felkoder med Tech II. Frågan kanske är hur dum som helst men det struntar jag i. Behöver man ta bort något med kylarvätskabehållar när man ska kolla med Tech II. Tänkte om dom hade missat att sätta dit något ordenligt eller så. Eller är det jag som har kört bilen för hårt så att något har gått sönder?
    Jag undrar ocksp hur långt kan jag köra bilen (under väldigt lugna förhållanden) utan att det är kylarvätska? Kan jag ta mig till en verkstad som ligger 5-6 km bort?
    Tacksam för svar ikväll!
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Det är troligtvis en kylarslang som har sprukigt, inte helt ovanligt. Värsta senariot är att toppen har gått och att kompressionen har gått ut i vattensystemet och på den vägen pajat en slang.

    Kolla så du inte har fått vatten i oljan. Gör det det så är det lite mer trubbel.

    Att hitta en trasig slang och byta är säkert inte så krångligt utan att du kan fixa det själv.

    Man behöver inte lyfta eller skruva på något i motorutrymmet för att koppla in en Tech-2

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Tror det är en frostplugg som har lossnat.
    Dom ska ju skydda motorn för att frysa, och det har ju varit reält kalt nu dom senaste dagarna.
    Så öppna huven och ta en titta på motor blocket och se ifall det fattas en frostplugg.
    Ska sitta 3 på varsin sida av blocket har jag för mig.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Kylarvätska spritt i stort sett hela motorrummet..

    Citat Ursprungligen postat av Dahlgren
    Jag undrar ocksp hur långt kan jag köra bilen (under väldigt lugna förhållanden) utan att det är kylarvätska? Kan jag ta mig till en verkstad som ligger 5-6 km bort?
    Tacksam för svar ikväll!

    Utan kylvätska borde motorn inte köras alls, speciellt då man inte vet var felet ligger...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    Det är alltså inte värt att köra till en mack som ligger 6-700 m bort och sen fylla på kylarvätska för att sen krypköra till en verkstad?
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  6. #6
    Ne jag hade inte gjort det förän jag tittat vart och hur mycket det läcker. om det inte läcker överdrivet kan du ju bara hälla i vanligt vatten i kylaren och sen åka till verkstan och där kan du tömma ut den och fixa felet.
    Se bara till att inte låta bilen stå med bara vanligt vatten i kylaren. Toppen tar mycket stryck då samt pakningar.
    vattnet kan ju även frysa då.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    Tack alla som har svarat! Så himla skönt att folk hjälper till och engagerar sig även fast klockan är mycket! Tack tack tack!

    Jag har fixat så att jag får bogsering imorgonbitti vilket förhoppningsvis är den bästa lösningen. Också håller jag tummarna för att det bara är en slang som har gått sönder, annars verkar det kosta mer än min förmögenhet, vilket vore mer än tråkigt.

    Tack igen!
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  8. #8
    Du får du sen berätta vart felet låg.
    Bra val av transport också

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    En snabb fråga bara; det har sprutat precis ovanför kylarvätsebehållaren, upp på isoleringen under motorhuven. Och sen så har det sprutat över batteriet och lite slangar runt omkring vätskebehållaren. Kan det ändå vara så att det är en topplockspackning som har valt att ge upp?

    Givetvis återkommer jag med svar senare
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Ovanför behållaren? Är locket helt på behållaren? Kolla nogrannt.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 297
    Citat Ursprungligen postat av Dahlgren
    En snabb fråga bara; det har sprutat precis ovanför kylarvätsebehållaren, upp på isoleringen under motorhuven. Och sen så har det sprutat över batteriet och lite slangar runt omkring vätskebehållaren. Kan det ändå vara så att det är en topplockspackning som har valt att ge upp?

    Givetvis återkommer jag med svar senare
    Skulle ju kunna vara slangen som går mellan toppen och torpedväggen (värmepaketet) som är kass. Dom spricker gärna vid böjen/reduceringen precis vid anslutningen mot toppen.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    Precis som föregående talare säger så var det en av slangarna mellan toppen och värmepaketet som hade gett upp. Så där är svaret alltså.
    Tur för mig då detta inte blev så hiskeligt dyrt. Tack för all hjälp!
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Dahlgren
    Precis som föregående talare säger så var det en av slangarna mellan toppen och värmepaketet som hade gett upp. Så där är svaret alltså.
    Tur för mig då detta inte blev så hiskeligt dyrt. Tack för all hjälp!
    Hände precis samma sak för mig i sommras...slangen sprack mitt i böjen
    Saab 900 2,0T -96 Steg 1+

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Skönt att det löste sig och att det var ett billigt fel

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    38
    skönt att du upptäkte det i tid.. jag blåste den slangen på min bil i somras på E6 i 235 km/h..motorn mådde inte så bra efter det
    stolt ägare av en 9000 Aero 94a

Liknande ämnen

  1. Har du sett nya 9-5 ute på vägarna?
    Av Skånesaab i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-04-05, 20:25
  2. Saab 9-2 - sett?
    Av Symmetry i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 00:23
  3. Nej dra mig baklänges, har ni sett?....
    Av rpracing i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-01, 16:32
  4. skumt poooff ljud och kylarvätska l hela motorrummet.
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 14:42
  5. Nån som sett min gamla 9-3 i Bjuv?
    Av masse75 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •