Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ljud 9-3 ss 150 paketet

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073

    Ljud 9-3 ss 150 paketet

    Hade tidigare problem med att mina framhögtalare i dörrarna var döda och trodde det var amp1 steget under förarstolen som var kast.

    Fick tag på ett "nytt" steg från en skrot, slängde in det istället och drog igång ljudet.. vänstra högtalaren hoppade igång men inte högra, högra högtalaren knastrar (knäpper till) enbart om jag drar på riktigt högt.. (och om man ställer basen på eq:n på max) nån form av signal kommer det ju fram när jag har hög volym eftersom det knäpper till..

    Nu till min fråga, tror ni det är det "nya" steget som inte funkar som det ska eller är högra framhögtalaren sönder? jag har mätt på kontakten som går in i amp1 och får 2ohm på både vänster och höger sida. alltså ett motstånd från båda sidorna.

    En annan sak som jag märkte var att om jag drog på lite halv högt så kan min vänstra högtalare som fungerar låta riktigt kasst ibland, låter som den är spräckt.. drar jag ner lite på volymen låter det bra igen, eller om jag sätter balansen på att enbart spela på vänster sida..(med samma volym)
    någon annan som märkt av detta om ni drar på högt att det låter för jävligt från era dörrhögtalare? (låter som om högtalaren ska hoppa ur dörren)

    Jag hade tänk att slita upp dörrarna i helgen och skifta vänster och höger högtalare för att på så sätt se om det är högtalaren som är sönder eller högra kanalen på steget. tar det lång tid öppna dörren så man kommer åt att ta bort högtalarna, är det bökigt?

    några andra bättre tips på hur jag ska lösa detta?...jag är såååå trött på att lyssna på ljudet som inte är bättre än en veckarklocka.
    tacksam för alla svar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238

    Re: Ljud 9-3 ss 150 paketet

    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Jag hade tänk att slita upp dörrarna i helgen och skifta vänster och höger högtalare för att på så sätt se om det är högtalaren som är sönder eller högra kanalen på steget. tar det lång tid öppna dörren så man kommer åt att ta bort högtalarna, är det bökigt?
    Kan du inte skifta kablar vid steget istället för att skifta högtalarna? Ska vara ganska bökigt att ta bort dörrsidorna har jag hört.

    Jobbigt läge för övrigt... Låter ju som om det steget också är sönder.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    boden
    Inlägg
    217

    Re: Ljud 9-3 ss 150 paketet

    Citat Ursprungligen postat av moose
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    Jag hade tänk att slita upp dörrarna i helgen och skifta vänster och höger högtalare för att på så sätt se om det är högtalaren som är sönder eller högra kanalen på steget. tar det lång tid öppna dörren så man kommer åt att ta bort högtalarna, är det bökigt?
    Kan du inte skifta kablar vid steget istället för att skifta högtalarna? Ska vara ganska bökigt att ta bort dörrsidorna har jag hört.

    Jobbigt läge för övrigt... Låter ju som om det steget också är sönder.
    Jo detta var ju en riktigt smart lösning ...!!

    Om du inte hade ngt ljud innan men fick ljud på ena kanalen nu så låter det inte som om ngn av högtalarna som är trasig....men prova skifta kablar...
    mvh
    -T-
    brumm..brumm...

    **9-3 aero ss**

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 273
    Ang att den vänstra högtalaren låter illa, prova att lägga handen på knappsatsen till elhissarna, det är med all säkerhet knapparna som skallrar.

    Trodde också först att min högtalare skorrade, men upptäckte snart att det var knappsatsen som var boven, även knappen på högersidan kan tendera att skallra vid vissa lägre basfrekvenser.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    kan jag verkligen bara skifta kablar? allt sitter ju ihop tryckt med en sån iso kontakt (kallas dom så?) en sån "allt i allo" kontakt som man bara trycker in i steget..ja ni fattar optisk in/ut left/right center, höger/vänster högtalare och ström i samma plastkontakt.. eller går det att låssa enbart kablarna från kontakten och sedan trycka in dem manuellt kabel för kabel i steget, om detta går behöver jag en ny sån kontakt sen då, eller går det att använda samma?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 273
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    kan jag verkligen bara skifta kablar? allt sitter ju ihop tryckt med en sån iso kontakt (kallas dom så?) en sån "allt i allo" kontakt som man bara trycker in i steget..ja ni fattar optisk in/ut left/right center, höger/vänster högtalare och ström i samma plastkontakt.. eller går det att låssa enbart kablarna från kontakten och sedan trycka in dem manuellt kabel för kabel i steget, om detta går behöver jag en ny sån kontakt sen då, eller går det att använda samma?

    Finns speciella verktyg för att trycka ur stiften ur kontakten, men det går om du tillverkar ett eget, sticken brukar sitta med ett par hullingar instuckna från baksidan av kontaktstycket, såom du drar i kabeln samtdigt som du försöker pilla in hullingarna från framsidan bör du kunna få loss sticken..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    Ok, tackar.. får pula med det ikväll

    EDIT: Du vet inte vart man får tag på ett sådant verktyg?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    62
    Det funkar med en völdigt liten mejsel.. har gjort det utan prob.
    Saab 9-5 Vector SC

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    sådär, hemma igen efter lite mys med bilen.. det visade sig att det var högra framhögtalaren som var kass, båda kanalerna på steget fungerar, som tidigare talare sa så gick det bra med en liten mejsel för att låssa "hullingarna" på kontakten, gick jävligt smidigt faktiskt, inga problem alls, jag tog dock bort stolen denna gång som för övrigt var lite jobbig att få ut/in i bilen.. men det löste sig efter man svättats lite granna..

    vet nån va saab tar för en ny fram högtalare, eller vill nån utav er som bytt ut era original sälja en högtalare?

    förövrigt så var det högra talaren (som är sönder) som gör att vänstra högtalaren låter kasst vid för mycket effekt när man har balansen i mitten.. jag kopplade bort den högra och körde samma effekt utan några problem, vet nån va detta kan bero på?

    blir det nån snebelastning när ena högtalaren är sönder?

    tack för alla tips å trix.
    nästa projekt blir väll att bryta sig in i dörrsidan..

Liknande ämnen

  1. Vad tro ni om detta bas paketet ?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 10:01
  2. Vad ingår i A50 Paketet ?
    Av lilliz i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 08:30
  3. Aero+ paketet på saabstyling?
    Av kIM0h i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 10:59
  4. Drog av paketet...
    Av KN i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 11:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •