Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: hjälp med turboval+lite mer godis og900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498

    hjälp med turboval+lite mer godis og900

    Hej!

    Funderar på slänga in en TD04 19T 7ans vinklade hus.

    Kommer köra detta tillsammans med:

    Dubbla 9k IC med alu gavlar
    2,3långtopp
    2,1 insug
    Megasquirt både tändning och bränsle.
    Röda spridare "431or"
    Extraktorgrenrör

    Hur tror ni kurvan kommer bli med denna specifikationen? eller man ska satsa på en 18T istället? Alternativt gröna spridare istället för de röda?

    mvh niklasson

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    det låter som det kommer bli en rolig sommar för dig, hoppas jag får ihop mitt skit också bara!

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gemla
    Inlägg
    184
    vad hadde du tänkt att ha för låda tror inte det funkar så bra med orginal bara för 19T kommer rätt tidigt
    annas låter det bra

    MVH Tobbe

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Hytin
    vad hadde du tänkt att ha för låda tror inte det funkar så bra med orginal bara för 19T kommer rätt tidigt
    annas låter det bra

    MVH Tobbe

    hur tidigt kommer en 19T, och hur tidigt kommer en 18T? hur "snabb" är spool-up:en?

    lådan kommer förstärkas lite här och där samt kör med sinterkoppling osv.

    mvh niklasson

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    94 som kollat och ingen som vet något svar eller har nån kommentar alls? kom igen nu grabbar / tjejer

    mvh niklasson

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    94 som kollat och ingen som vet något svar eller har nån kommentar alls? kom igen nu grabbar / tjejer
    Det är väl för att det låter som ett kanonroligt recept, med förbehåll för den stackars vxl-lådan då.

    Skillnaden mellan 18T och 19T (vinklat) är inte jättestor. Den senare brukar betecknas som "spetsigare" i karaktär och man kan på topp locka fram 20-25 hästar ytterligare. Enligt vad man kan lära på TPC är skillnaden i spoolup knappt märkbar bakom ratten.

    Skillnaden mellan röda och gröna (96 spridare är inte heller milsvid vid 3,0 bar. Man kan ibland läsa om 411-413 cc/min@3,0 bar ur grönisarna medan andra hävdar mätningar om bara 360-370 cc/min. Själv är jag absolut ingen expert men ska man låta ett koncept med extractorrör, 19T-vinklat och bra topp göra skäl för lönen skulle jag nog skippat de röda redan från början.

    EDIT: Hujedamej vilken snygg og900 förresten!

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Det är väl för att det låter som ett kanonroligt recept, med förbehåll för den stackars vxl-lådan då.

    Skillnaden mellan 18T och 19T (vinklat) är inte jättestor. Den senare brukar betecknas som "spetsigare" i karaktär och man kan på topp locka fram 20-25 hästar ytterligare. Enligt vad man kan lära på TPC är skillnaden i spoolup knappt märkbar bakom ratten.

    Skillnaden mellan röda och gröna (96 spridare är inte heller milsvid vid 3,0 bar. Man kan ibland läsa om 411-413 cc/min@3,0 bar ur grönisarna medan andra hävdar mätningar om bara 360-370 cc/min. Själv är jag absolut ingen expert men ska man låta ett koncept med extractorrör, 19T-vinklat och bra topp göra skäl för lönen skulle jag nog skippat de röda redan från början.

    EDIT: Hujedamej vilken snygg og900 förresten!

    /J
    Hej!

    Tack för svaret.
    Hitta en turbo på TPC dock en 18T, men så är det rakt hus på den, men det har väl ingen betydelse i karaktären på turbon eller?

    Också spridarna, (då min inkomst inte är så bra som går i skolan) hade jag hoppas på det skulle lira med röda då de är lite billigare. Men kanske lika bra att slå till på de gröna ändå?

    tack för kommentaren på bilen, rätt nöjd själv med den


    mvh niklasson och trevlig helg alla!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Hur man får det där att lira på en OG900 med original styrsystem beror nog mycket på hur snällt man ställer på den.

    Jag hade nog personligen föredragit en -19T om det går att få tag på och i gengäld kört med grönisar (Ragnar har ett bränslechip till såna har jag för mig? ) och kört med ett relativt lågt laddtryck för att skona lådan och istället plockat ut rejält med effekt på topp. En annan karaktär på maskinen såklart, men mycket effekt som ändå inte mosar lådan på direkten.

    Alternativet är ju att Trionickonvertera direkt för att kunna hålla vridet något så när under kontroll.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Hur man får det där att lira på en OG900 med original styrsystem beror nog mycket på hur snällt man ställer på den.

    Jag hade nog personligen föredragit en -19T om det går att få tag på och i gengäld kört med grönisar (Ragnar har ett bränslechip till såna har jag för mig? ) och kört med ett relativt lågt laddtryck för att skona lådan och istället plockat ut rejält med effekt på topp. En annan karaktär på maskinen såklart, men mycket effekt som ändå inte mosar lådan på direkten.

    Alternativet är ju att Trionickonvertera direkt för att kunna hålla vridet något så när under kontroll.

    Mvh

    KK
    Hej!

    Det är därför jag ska köra megasquirt på den så mappar man själv. Har en kompis som själv kör MS dock på en volvo. Så få det att lira ser jag inte som något hinder. Är mest intresserad av vad för turbo ni tycker man ska köra med?

    När börjar en 19T ladda? vid vilket varvtal? Ungefärligt då. 3000rpm och uppåt eller tidigare? Mest tanke på vridet som lådan inte tycker om.

    mvh niklasson

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Det är därför jag ska köra megasquirt på den så mappar man själv. Har en kompis som själv kör MS dock på en volvo. Så få det att lira ser jag inte som något hinder. Är mest intresserad av vad för turbo ni tycker man ska köra med?

    När börjar en 19T ladda? vid vilket varvtal? Ungefärligt då. 3000rpm och uppåt eller tidigare? Mest tanke på vridet som lådan inte tycker om.
    OK. Om du ändå skall köra eftermarknadssprut, och förutsatt att du inte prompt måste ha 350 hk, så tycker jag gott du kan köra med ett 18T #7 om du hittar ett för vettiga pengar.

    Jag kan tänka mig (helt och hållet en gissning från min sida dock, så ta det med en nypa salt) att man har fullt ladd på en 19T #7 på en 2-litersmaskin strax under 3000 rpm någonstans. Säkert tidigare än så med bra grenrör. Jag har fullt mos på min 19T #6 med 2,3-litersmaskin innan 2000 rpm.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    När börjar en 19T ladda? vid vilket varvtal? Ungefärligt då. 3000rpm och uppåt eller tidigare? Mest tanke på vridet som lådan inte tycker om.

    mvh niklasson
    Den borde komma igång tidigare men det beror mycket på grenröret och en del på kaminställning.

    Jag kör med ett T04E med stor kompressor och .63 cossie turbinhus (cap ca 400hk) och den vaknar riktigt vid 2700-3000 rpm.
    Jag ska prova med en 18t#7 nu till våren då det andra är något over kill.

    Så för lådan skull så är ett urtidsagg inte tokigt.

  12. #12
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Hitta en turbo på TPC dock en 18T, men så är det rakt hus på den, men det har väl ingen betydelse i karaktären på turbon eller?
    Sannolikt inte nån stor skillnad, det vinklade anses ha klart bäst flås men ofta handlar det ju om monteringstekniska hänsyn.

    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Också spridarna, (då min inkomst inte är så bra som går i skolan) hade jag hoppas på det skulle lira med röda då de är lite billigare. Men kanske lika bra att slå till på de gröna ändå?
    Om eftermarknadssprut ändå ingår i planen går det ju utmärkt att få det att lira, men om man vill utnyttja potentialen i de där andra grejorna räcker inte några 431:or långt. Styckepris på grönisar ligger väl på 400-450 kr, säljs ofta i satser om 5 dock.

    Om 16/18/19T kan man för övrigt lära sig väldigt mycket hos TPC-boysen.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av KK

    OK. Om du ändå skall köra eftermarknadssprut, och förutsatt att du inte prompt måste ha 350 hk, så tycker jag gott du kan köra med ett 18T #7 om du hittar ett för vettiga pengar.
    Några 350hk är väl inte vad jag siktar efter, har egentligen inget mål hur många hästar där blir utan mest vill prova och se. Vill ha en bil som går att köra lugnt med inne i staden med.

    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Jag ska prova med en 18t#7 nu till våren då det andra är något over kill.
    Så för lådan skull så är ett urtidsagg inte tokigt.
    Låter vettigt då med en 18T 7ans hus, vinklat eller rakt hus? vilket passar bäst på en og900? Sen kör du väl en massa förstärkningar på lådan? växellåds-jörgen eller du har egna "grejer" ?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Om eftermarknadssprut ändå ingår i planen går det ju utmärkt att få det att lira, men om man vill utnyttja potentialen i de där andra grejorna räcker inte några 431:or långt. Styckepris på grönisar ligger väl på 400-450 kr, säljs ofta i satser om 5 dock
    Okej, då verkar det som det får bli de gröna spridarna då.
    Angående TPC så är de faktiskt väldigt duktiga de flesta killarna, och troligen där man lär köpa allt godis


    Tack så mycket cedete, KK & Qrille! Hoppas ni har fler inputs eller nån annan som har ideér m.m.


    MvH niklasson

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av niklasson

    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Jag ska prova med en 18t#7 nu till våren då det andra är något over kill.
    Så för lådan skull så är ett urtidsagg inte tokigt.
    Låter vettigt då med en 18T 7ans hus, vinklat eller rakt hus? vilket passar bäst på en og900? Sen kör du väl en massa förstärkningar på lådan? växellåds-jörgen eller du har egna "grejer" ?

    MvH niklasson
    Det blir det vinklade då det har 3" direkt efter WG. Tror att det passar bättre på ett orginalgrenrör då man kan dra "batterikröken" snett uppåt-frammåt. Jag har lite annorlunda utformning på mitt g-rör så det mästa passar mer eller mindre.
    Ang växellådan är det SAABs grejer med vissa modifieringar. Det ska bli spännande att åka med Quife diffen till våren.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Vad kör du med för turbo idag? Något som är till salu?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Vad kör du med för turbo idag? Något som är till salu?
    Om det är mig du menar?
    En sån här.



    T04E a/r .70 (tror det är 60mm inlopp) stor är den iaf. Skruvat 360 lager med oljekylt lagehus. standardaxel med Cossworth .63 avgashus.
    Mycket sällsynt avgashus, GIK ville ha 7-8´ för ett...

    Det är inte tillsalu för närvarande.

    Jag hämtade 18t idag och det är litet men det räcker för bankörning.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    ingen som har ett par bilder att dela med sig med en 18T eller 19T monterad ? både rak och vinklad.

    Även mindre TD04:or går bra.


    MvH niklasson

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Jag tänkte på vad du Niklasson kör med för turbo, och om det är något som du skall sälja. Du kan ta det via PM om du vill.

    Vad du kör med för snurra Qrille vet jag redan

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Jag tänkte på vad du Niklasson kör med för turbo, och om det är något som du skall sälja. Du kan ta det via PM om du vill.

    Vad du kör med för snurra Qrille vet jag redan

    Hej!

    Jag kör orginal turbo på min, och det är väl inte så intressant att köpa?
    Ifall du är intresserad så släng iväg ett pm till mig.

    MvH Niklasson

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Hej!

    Lyfter min gamla tråd, sitter och har svårt att bestämma mig angående turbo valet. Det lutar mest åt en 19T 7# avgas. Men det jag mest undrar över är avgashuset, vinklat eller rakt?

    Tänker mest på "batteriböjen" downpipen, Passar inte det raka huset bättre än vinklat?

    MvH Niklasson

Liknande ämnen

  1. Turboval för lite lätt trimmad 9-5 Aero
    Av Jeppe9KTurboS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 23:51
  2. Turboval vid byte, 9-5 Aero med lite trim
    Av Jeppe9KTurboS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 13:22
  3. Turboval og900 aero 250-->>hk
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 21:30
  4. Lite nytt godis till bilen :-) ännu mer godis beställt
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 10:02
  5. Hjälp med turboval. 19T vs ???
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •