Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9-5 utan motorgaranti

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    26

    9-5 utan motorgaranti

    Har en 9-5:a som köptes innan problemet med vevhusventilationen blev känt. Det fattades en stämpel i boken när jag köpte den, eftersom jag inte visste att detta skulle bli så betydande så köpte jag bilen.
    När problemen sedan blev kända så kunde jag ju ändå luta mig tillbaka på maskinförsäkringen som gällde i 5år eller 15 000mil. Nu i dagarna har bilen passerat 5-års ålder, så det jag funderar på är om man vågar ha kvar bilen. Om det skulle hända något så får man ju stå för hela smällen.
    Bilen har nu gått 12600mil.
    9-5 2,3t Automat -01 Steg 1

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Det är nog ingen fara, byt olja var 1000 mil och kör med bra olja så ska det nog gå bra, min har gått 21.900 mil utan problem, jag har ju iofs en extramotor ståendes, men det var inte pga vevhusventen, den köpte jag innan det uppdagades, jag köpte den i fall kamkedjan behöver bytas så slänger jag i den nya motorn

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Om du är osäker på motorn så byt stakar och kolvar till dom i T5 motorn så behöver du inte vara orolig sen.
    kostar lite men sen har du en motor som håller.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Lite sent nu men man bör ju lämna in bilen för kontroll innan maskinskadeförsäkringen försvinner...
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Varför sälja? Du får räkna med att det görs ett prisavdrag på 15-20000 för den saknade servicen, så du får ändå betala för ett kamaxeltransmissionsbyte (vilket ord!) Ett totalt maskinhaveri är ju relativt ovanligt. Bättre att invänta den nya vv som skulle ha kommit i v.40

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 659
    jag tycker att det hela verkar lite uppblåst... ALLA motorer dör ju inte... är du osäker så skicka i T5 eller smidda grejor istället...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Lite sent nu men man bör ju lämna in bilen för kontroll innan maskinskadeförsäkringen försvinner...
    Vad skall kontrolleras??

    Vad kan han få för rep på maskinförsäkringen??
    F-bolagen betalar inget i förebyggande syfte, bara haveri.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    242
    Saabförsäkringen är det väl 6 år eller 15000 mil som är gränserna.

    Då skulle du kunna vara försäkrad i ett år till men sedan är det tyvärr samma sak igen.

    /Tomas

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 utan motorgaranti

    Citat Ursprungligen postat av magr
    Har en 9-5:a som köptes innan problemet med vevhusventilationen blev känt. Det fattades en stämpel i boken när jag köpte den, eftersom jag inte visste att detta skulle bli så betydande så köpte jag bilen.
    När problemen sedan blev kända så kunde jag ju ändå luta mig tillbaka på maskinförsäkringen som gällde i 5år eller 15 000mil. Nu i dagarna har bilen passerat 5-års ålder, så det jag funderar på är om man vågar ha kvar bilen. Om det skulle hända något så får man ju stå för hela smällen.
    Bilen har nu gått 12600mil.
    Du bör ha 10000 problemfria mil framför dig om du bara kontrollerar oljan och oljenivå regelbundet, och ser till att hålla vevhusventilationen i skick. Min gick 29000 mil innan renovering, inga spår av Oil Sludge.

    Det enda viktiga om du inte kollar bilen själv är att se till att den servas på en verkstad som bryr sig om din bil.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Har läst lite innantill. Det fattas en stämpel i min bok oxå. MEN den har varit servad minst två gånger om året. och det står att detta är grundkravet: Oljeservice minst var 12:e månad eller med 1000 mils intervall! Så min garanti gäller till 2008 trots en stämpelmiss. SKÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖNt
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    [quote=Bengt Jönsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":3975wp0w
    Lite sent nu men man bör ju lämna in bilen för kontroll innan maskinskadeförsäkringen försvinner...
    Vad skall kontrolleras??

    Vad kan han få för rep på maskinförsäkringen??
    F-bolagen betalar inget i förebyggande syfte, bara haveri.[/quote:3975wp0w]

    Man kan faktiskt köra en bil med skadad kamkedjetransmission. Mina skador upptäckte Saab själva vid service...
    Med andra ord bör man kontrollera om allt står rätt till. Som exempel bör man undersöka avgasvärden innan avgasreningsgarantin går ut.
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Har läst lite innantill. Det fattas en stämpel i min bok oxå. MEN den har varit servad minst två gånger om året. och det står att detta är grundkravet: Oljeservice minst var 12:e månad eller med 1000 mils intervall! Så min garanti gäller till 2008 trots en stämpelmiss. SKÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖNt
    Hur bevisar du det för Saab? Det räcker väl inte med att säga att bilen har fått ny olja var 1000:e mil...?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Har läst lite innantill. Det fattas en stämpel i min bok oxå. MEN den har varit servad minst två gånger om året. och det står att detta är grundkravet: Oljeservice minst var 12:e månad eller med 1000 mils intervall! Så min garanti gäller till 2008 trots en stämpelmiss. SKÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖNt
    Hur bevisar du det för Saab? Det räcker väl inte med att säga att bilen har fått ny olja var 1000:e mil...?

    Håller med. de är skithårda, har du missat en stämpel i boken kan du nog bara drömma om garantin tyvärr
    Saab 9-5 FastEro Nu med 360 HK +
    http://www.garaget.org/?car=8042

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Vadå "hur bevisa för saab"? Alla stämplar utom 1 finns, och bilen har gått mycket långfärd hos förra ägaren. Blivit servad 2-3 gånger/år enligt stämplarna i boken. Köpte hos en auktoriserad Saab-åf. Och min bil är redan under utredning gällande vv-strulet. Ska få nya ombyggnadssatsen så fort den kommer då bilen redan är åtgärdad med hela kamdrevstransmissionen utbytt vi 10800 mil. Innan jag köpte den alltså. Så bara jag fortsätter serva var 1000nde mil hos verkstaden så är jag tryggad. SKÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖNt
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Alla stämplar utom 1 finns, och bilen har gått mycket långfärd hos förra ägaren. Blivit servad 2-3 gånger/år enligt stämplarna i boken.
    Nu säger du ju emot dig själv? 2 - 3 ggr per år enligt stämplarna, ändå saknas en stämpel?

    Saknas en stämpel är det kört när det gäller Saabs förlängda motorgaranti. Men som sagt, hur har du det med stämplarna egentligen?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    ...då bilen redan är åtgärdad med hela kamdrevstransmissionen utbytt vi 10800 mil.
    Nu läste jag klart ditt inlägg! Sorry, då klarnar det lite.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Lyfter en "gammal" tråd med lite funderingar...

    Tyvärr bar det sig inte bättre än att förra året så var det dags för service, och först hade inte jag tid, sedan hade inte dom tid och sedan vart det semester.
    Så bilen hann gå 2507mil och 14 månader mellan 5000 (4470) och 7000mila (6976) servicen.

    MEN, jag gjorde en extra oljeservice däremellan, 5819mil, som finns stämplad i boken.
    ( Var också tack vare den att det inte kändes så akut att göra 7000-mila servicen redan vid 6400mil)

    Det enda man byter på den försenade 7000-mila servicen är ju oljan och kupeluftfiltret, så min tolkning är ju givetvis att den mellanliggande oljeservicen borde göra att bilen ändå täcks av den förlängda garantin. Jag misstänker dock att SAAB inte kommer att göra samma tolkning den dagen det kommer till kritan.

    Läste i ett inlägg i denna tråd:
    Oljeservice minst var 12:e månad eller med 1000 mils intervall!
    Så, kan jag känna mig "blåst" på garantin ?

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Lyfter en "gammal" tråd med lite funderingar...

    Tyvärr bar det sig inte bättre än att förra året så var det dags för service, och först hade inte jag tid, sedan hade inte dom tid och sedan vart det semester.
    Så bilen hann gå 2507mil och 14 månader mellan 5000 (4470) och 7000mila (6976) servicen.

    MEN, jag gjorde en extra oljeservice däremellan, 5819mil, som finns stämplad i boken.
    ( Var också tack vare den att det inte kändes så akut att göra 7000-mila servicen redan vid 6400mil)

    Det enda man byter på den försenade 7000-mila servicen är ju oljan och kupeluftfiltret, så min tolkning är ju givetvis att den mellanliggande oljeservicen borde göra att bilen ändå täcks av den förlängda garantin. Jag misstänker dock att SAAB inte kommer att göra samma tolkning den dagen det kommer till kritan.

    Läste i ett inlägg i denna tråd:
    Oljeservice minst var 12:e månad eller med 1000 mils intervall!
    Så, kan jag känna mig "blåst" på garantin ?

    /Magnus
    Spontant tycker jag det känns som din bil bör ha garantin. 1000 mils intervall låter konstigt. 1 gång per år eller 2000 mil vilket kommer först bör det ju vara på bilar med 2000 mila service. Körs bilen mycket korta sträckor etc så rekommenderas man att byta olja oftare, men det är ju en annan sak.

    Jag vet inte ifall garantin gäller för din bil, men jag tycker den bör göra det faktiskt.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Körs bilen mycket korta sträckor etc så rekommenderas man att byta olja oftare, men det är ju en annan sak
    På mina tidigare bilar har jag bytt själv ~1000mil så att man får ett byte mellan. På denna så har jag lagt mig ~6-7-800mil efter att hela oil-sludge problematiken uppdagades, så att man får in två byten mellan det orinarie. Men dessa byten är ju odokumenterade och lär inte hjälpa vid ett eventuellt haveri. Kanske var tur i oturen att oljeavtappningsbulten var rund så att det kändes bättre att lämna in den med motiveringen "bättre att dom drar sönder något än att jag gör det".
    Då fick jag ju iaf en stämpel på det bytet.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Min bil är stämplad av Saab för alla servicar utom en ¨å jag lämnade in bilen på annan verkstad för byte av ett remhjul. Då passade man på att byta olja också. Den "oljeservicen" räknades när jag senare fick vevhusventilationsrelaterade skador...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Ang motorgaranti.
    Av varaderon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 23:17
  2. Med eller utan? Samt motorgaranti.
    Av _Honken_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 13:40
  3. Motorgaranti
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 15:41
  4. Motorgaranti
    Av jgranath i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 15:49
  5. Motorgaranti på 9-3
    Av Dyos i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •