Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Vill ha lite fakta om oljan? Motor samt toppen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145

    Vill ha lite fakta om oljan? Motor samt toppen?

    Chansar men om tråden blir låst spelar ingen roll! Jo vill ha rekomendationer speciellt till min bil.. Motor olja. Samt Växellådsolja till min saab 9000 T16 1986a.. Den kommer att gå riktigt hårt o möjligt på strippen. Så vill ha en olja som täcker allt o vill veta att den har smörjstyrka som håller.. Har lite funderingar men vill sen er med lite tips med.. O glöm inte Växellådan.

    Sen har jag en fundering till har jag den motorn som hade smidda stakar? Veven samt gjutnakolvar.. Vill veta om jag ska behöva byta till hållbarare för o pressa fram 350< hk kanske lite mer.. Vill inte ligga på sträckgränsen utan bra marginal. Naturligtvis renoveras motor så allt är i tipp topp..

    Sen till toppen hört att det ska finnas bättre som flödar mera. Om inte kan det räcka med den jag har.. Fasst portad o polerad, täckte en sak till dubbla ventilfjädrar, Hydraliska eller mekaniska tryckare, vilket gäller? Kammar? Sen Grenrör vilket? turbo? spridare? chip? räcker org intercooler?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Olja.

    Vilken som helst av dagens helsynteter av kändare fabrikat och med viskositeten 5w-30 5w-40 5w-50 10W-50 10W-60, eller någon av de finare mineralerna med liknande viskositetstal. Företrädesvis väljer du en syntet före en mineral.


    Stakar och vevar är smidda i alla SAAB-motorer, både på turbo och sugmotorer sen väldigt länge, ja troligen i alla tider och i vart fall sen turbomotorerna kom på sent 70tal. Kolvar har alltid varit gjutna.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3t -92 stannar lite när den vill + tickande i motor
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-12-13, 17:48
  2. 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner ner
    Av MickeAnd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 18:24
  3. Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:56
  4. Tänkte köpa en Saab 900 S -92. Lite fakta om den?
    Av Saabfrek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 22:48
  5. Lite fakta om 900T16!
    Av Chrisse i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •