Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Jätteras eller???Ja det var det :(

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Sthlm/ Nacka
    Inlägg
    68

    Jätteras eller???Ja det var det :(

    Jag köpte min 9000 för bara 2 månader sen. För 3 veckor sen upptäckte jag att topp packningen gått. En kille på grannfirman bytte den o renoverade toppen. Jag har kollat in allt under hela tiden o jag har väl inte sett att han har slarvat med jobbet. Men idag startades bilen upp o den gick skitbra i motorn. Jag hann köra i 3 mil innan det fullkomligen brakade till i motorn. Först kom ett konstigt rassel o 2 sekunder senare lätt det som hundra skiffnyclar släpptes på ett klinkersgolv under huven. Sen var det tyst väldigt tyst . Testade o vrida på nyckeln o det gick rätt trögt o den startade inte. Nån som har en bra ideé vad det kan vara???
    Saab 9-3 Aero -01

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    kamkedjan gått av kanske?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Sthlm/ Nacka
    Inlägg
    68
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    kamkedjan gått av kanske?
    Min första tanke oxå. Men den var bytt för inte så länge sen. O den både kändes o såg bra ut.
    E det vanligt att en kamkedja bara går av? det e ju ändå en kedja.
    Saab 9-3 Aero -01

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    På dom första 2,3l motorerna så va materialet inte de bästa men de som kan ha hänt är att han plockat bort kammarna och satt några bultar till lageröverfallen fel och sen har dom skurit ihop och sen att toppen gått och troligen även resten om man har otur.

    Men de är ju bara spekulationer från mig.

    Men plockabort ventilkåpan så ser du vad som har hänt!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Låter onekligen som ett kamkedjeras med ventilsallad som följd, men som sagt det är ju lätt att ta reda på. Tar ju bara 1 minut att skruva av ventilkåpan.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Kedjan går inte av bara så där, på dom tidigare 9000 2.3T hade dom olika leverantörer o en av dom var sketdålig.
    Ligger nära till hands att tro att någonting inte blivit rätt vid hopsättningen men att det är ett stort ras kan de knappast råda tvivel om, tyvärr
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Jag skulle tippa på kammen(arna), att ett överfall inte suttit som den ska, men som sagt. Skruva av ventilkåpan o kika.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Det finns väl ingen anledning att fingra med kammar eller derar överfall eller kamdrev i toppen, om man lyfter toppen för att byta toppackning.....?

    Alltså är det inte så troligt att felet har uppkommit av det.

    En annan mycket mer trolig sak är att man vid montering av topp och sen kamkedjespännaren inte har "nollställt" spännaren utan skruvat in och fast den i sitt yttersta läge. Detta kan sträcka sönder kamkedjan på kort tid och risken för ras är hög, ja bara en tidsfråga.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det finns väl ingen anledning att fingra med kammar eller derar överfall eller kamdrev i toppen, om man lyfter toppen för att byta toppackning.....?

    Alltså är det inte så troligt att felet har uppkommit av det.

    En annan mycket mer trolig sak är att man vid montering av topp och sen kamkedjespännaren inte har "nollställt" spännaren utan skruvat in och fast den i sitt yttersta läge. Detta kan sträcka sönder kamkedjan på kort tid och risken för ras är hög, ja bara en tidsfråga.



    MVH Tony
    Kammarna måste veck när man planar toppen annars planar man bort några ventiler med.. dreven måste bort när man lyfter bort kammarna för du kommer inte åt överfallet längst ut annars.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Min gissning:

    En skruv till ett av kamdreven är inte ordentligt åtdragen, men följd att klacken i drevet gått sönder, och gjort lite sallad i toppen.
    Kontrollera dreven om kedjan är hel.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Sthlm/ Nacka
    Inlägg
    68
    nu har jag lyft kåpan. Kedjan såg bra ut. Kan ju iofs vara av längst nere, men det såg inte ut så. Kammarna såg okej ut. Dreven satt fast. Kollade även markeringarna som man använder till nolläget. Dom pekade åt samma håll. Vad f*n e det då?
    Saab 9-3 Aero -01

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Kan ju vara så att kuggarna på de nedre drevet har gett upp och då blivit fel och då ventilerna gått i toppen.
    Svårt att säga när de inte ser ut nått när du lyfter kåpan.
    Försök att dra runt en kam och sen om du kan dra runt den 1 varv utan att lossa på tändstiften!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy Grönros
    nu har jag lyft kåpan. Kedjan såg bra ut. Kan ju iofs vara av längst nere, men det såg inte ut så. Kammarna såg okej ut. Dreven satt fast. Kollade även markeringarna som man använder till nolläget. Dom pekade åt samma håll. Vad f*n e det då?
    Ta av kammarna o kolla att ventilerna går hela vägen tillbaka, gör dom inte det är dom krökta!!
    Du ser om dom går hela vägen tillbaka genom att fjädrarna har samma höjd, är ventilerna krökt så har inte fjädrarna samma höjd.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Skruva ur stiften å kika på kolvarna kan också ge lite ledtrådar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798

    Hej.

    Kanske glömt och fylla på olja?? kolla det,en spekulation bara,lycka till mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    137
    om det gick trögt när du väl skulle starta motorn efter "oljudet". Så kan det väll vara veven eller en/flera stakar som har sagt god natt.
    töm motorn på olja.... om oljan ser ut som kornflakes så får du börja leta efter en ny motor om du inte har tid och lust att hoppas på att det blir billigare. för om det ser ut som kornflakes så är det ett eller flera lager som har skurit.
    9³ SC Aero -09
    Min bil

  17. #17
    Hur som hellst så sörjer jag med dig.
    Det låter inte specielt biligt eller roligt.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Om du får för dig att skruva ur stiften o kolla ner i hålen så kan du även ta en lång skruvmejsel o känna efter.... låter det nått när du trycker på en kolv då e de dax att riva motorn...

    Vilket det kanske är ändå o det är inte så kul... jag vet själv lider med dig hur som.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Sthlm/ Nacka
    Inlägg
    68
    Nu har jag även snurrat runt motorn o kedjan e hel. Alltid nåt kul i bedrövelsen. Jag tror att det kan vara vevaxeln eller nån av kammarna som har skurit.
    Saab 9-3 Aero -01

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Skulle nog mer tippa på ett vevaxellager som har skurit ihop.
    Men de är ju inte så kul tyvärr.
    Lycka till med bilen i alla fall.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  2. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •