Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nytt stereoköp på G!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80

    Nytt stereoköp på G!

    Tjenare!

    Jag undrar om det är nån som kan rekommendera en stereo som jag har tittat på. Jag var inne på BRL och de rekommenderade starkt en Pioneer.

    Den heter: Pioneer DEH-P7700MP

    Är det något att ha?? En massa fördelar har jag hört om den stereon, men finns det några nackdelar?

    // Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157

    Re: Nytt stereoköp på G!

    Citat Ursprungligen postat av laxonen
    Tjenare!

    Jag undrar om det är nån som kan rekommendera en stereo som jag har tittat på. Jag var inne på BRL och de rekommenderade starkt en Pioneer.

    Den heter: Pioneer DEH-P7700MP

    Är det något att ha?? En massa fördelar har jag hört om den stereon, men finns det några nackdelar?

    // Micke
    Hmmm...

    Hur rekommenderade de dig att koppla ihop den med AS3-steget? För det är väl AS3 du har idag?

    3-bands EQ, 2-bands filter. Inget tidskomp. Den är alltså inte så imponerande vad gäller justeringsmöjligheter. Jag har svårt att se några fördelar med den jämfört med original. Skulle vara MP3-stöd då.

    // Mikael
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80
    Jadu, det var en bra fråga? Jag tror inte vi pratade så mycke om hur man gör med den saken... men funkar det alltså inte att koppla ihop de?

    Till nästa fråga... Vad ska man köpa istället?? i ungefär samma prisklass?

    Anledningen till att jag byter stereo är att jag var inne på BRL och tänkte kolla efter ett nytt framsystem, men istället för att visa mig några högtalare så sa de direkt att man skulle byta huvudenheten... För att citera de på BRL..."Du kommer märka en grym skillnad, ingen större idé att byta högtalare"

    Så det kanske är en ny stereo man ska satsa på... men vilken??

    // Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80
    Ja, just de... Det är AS3 stereon som sitter där!

    // Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av laxonen
    Jadu, det var en bra fråga? Jag tror inte vi pratade så mycke om hur man gör med den saken... men funkar det alltså inte att koppla ihop de?

    Till nästa fråga... Vad ska man köpa istället?? i ungefär samma prisklass?

    Anledningen till att jag byter stereo är att jag var inne på BRL och tänkte kolla efter ett nytt framsystem, men istället för att visa mig några högtalare så sa de direkt att man skulle byta huvudenheten... För att citera de på BRL..."Du kommer märka en grym skillnad, ingen större idé att byta högtalare"

    Så det kanske är en ny stereo man ska satsa på... men vilken??

    // Micke
    För att göra det enkelt:

    I AS3 så har du ett steg med specialkontakt till originalstereon. Steget har inbyggda filter till midbasarna i dörren. Byter du stereo så får du förmodligen ge upp AS3-steget och driva midbasarna på annat sätt. Att enbart byta cd kommer troligvis inte ge dig något bättre ljud, tvärtom.

    "Du kommer märka en grym skillnad, ingen större idé att byta högtalare"

    Vad baserar det det påstående på, undar ju jag.

    Högtalarna står för den absolut största delen av karaktären på ljudet. En mindre del ligger fördelat på steg, kablar och cd. Är det något man ska byta så är det definitivt högtalarna, därefter kan man välja mellan nya steg eller ny cd beroende på vad man vill ha ut av systemet.

    Så därför frågar jag: vad vill du ha ut av bytet?

    Rent generellt anser jag att en ny cd-spelare ska ha en hyfsad EQ, filter och tidskomp för att vara värd att byta till. Sådana finns nya för under 5.000 och självklart även beggade. Vill man istället för bättre ljud ha saker som loudness, MP3, delfiner och blingbling så kan man byta till vad som helst. Det är det många som vill så det är inget konstigt.

    // Mikael
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    tycker de låter som ett dåligt köp att byta huvudenheten.

    att lägga 3000kr på nått som inte är så himla mycket bättre känns rätt meningslöst, de passar inte in i bilen med en stereo som har fler lysande lampor i färg än vad hela instrumenteringen har.

    tycker du ska byta högtalarna istället, ev sätta dit ett nytt steg, kanske 4*50W eller nått och driva några trevliga högtalare på detta.

    tror du kommer få bättre ljud av det än att byta enheten då du ändå står där med de gamla högtalarna.

    jag håller på att bygga ljud i min ng900 nu, kör med orginal huvudenheten, funkar fint tycker jag med cdväxlare till det.
    har as3 steget (inte inkopplat än)
    sen ett bryggat 4*80W steg till basar bak som troligen blir 4st 8or eller 10or beroende på hur min konstruktion av låda slutar.

    känns inte som den stereon som ingår i bilen är nått specielt intressant i stöldkretsar heller, kan ju va värt att tänka på om du inte är väldigt ljudintresserad.


    ska du byta huvudenheten, sattsa på någon dyr i sånna fall, och byt då högtalare och hela skiten istället.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    1 237
    om du inte ska bygga ljudbygge med basar o herrejösses grejer så BYT INTE

    Det är en jävla skillnad utan att driva med framdörrarna kan jag lova dig ! och ett herrejösses jobb att koppla förbi så du får det att funka igen ...

    behåll den du har , ett råd

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80
    Tjenare!

    Mycket intressanta påståenden kan jag säga, men i min öron så låter det precis som jag tycker det borde göra. Kunde inte riktigt heller förstå BRL när de ville att jag skulle byta huvudenheten? men vi kanske missförstod varandra?

    Grejen med det hela är att jag är ute efter ett bättre framsystem... Har redan en låda i skuffen som jag tycker duger, men fram tycker jag inte riktigt hänger med längre!

    Kanske får lägga ner stereoletandet och gå tillbaka till att hitta schyssta högtalare fram istället...

    ... men TACK för alla synpunkter. Det sparande jag en j*vla massa pengar på eftersom att jag förmodligen hade behövt byta högtalare fram efter ett stereobyte

    // Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av laxonen
    Tjenare!

    Mycket intressanta påståenden kan jag säga, men i min öron så låter det precis som jag tycker det borde göra. Kunde inte riktigt heller förstå BRL när de ville att jag skulle byta huvudenheten? men vi kanske missförstod varandra?

    Grejen med det hela är att jag är ute efter ett bättre framsystem... Har redan en låda i skuffen som jag tycker duger, men fram tycker jag inte riktigt hänger med längre!

    Kanske får lägga ner stereoletandet och gå tillbaka till att hitta schyssta högtalare fram istället...

    ... men TACK för alla synpunkter. Det sparande jag en j*vla massa pengar på eftersom att jag förmodligen hade behövt byta högtalare fram efter ett stereobyte
    Jo dom bör ha missförstått dig, byta huvudenhet som mer eller mindre innebär att du fått slopa steget hade vart o gå ner dig, du lär ju inte bli så lycklig av att driva rätt taskiga högtalare (som dom ska va vad jag har hört) med bara stereon...

    Har du redan låda bak så byt till ett rejälare steg, driv lådan o framsystem med steget... Ska själv göra på detta sätt hade likadant i början i min förra bil o det blir bra drag om du satsar på ett bra framsystem...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av JontaK
    Har du redan låda bak så byt till ett rejälare steg, driv lådan o framsystem med steget... Ska själv göra på detta sätt hade likadant i början i min förra bil o det blir bra drag om du satsar på ett bra framsystem...
    Ja, det får bli nått åt de hållet... Får se vad man kan komma på! Har ju i dagsläget ett ganska bra 2-kanals steg, men man får väl bita i det sura äpplet och införskaffa sig i ett 4-kanals steg!

    // Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    414
    Citat Ursprungligen postat av laxonen

    . . . men vi kanske missförstod varandra?

    // Micke







    . . . .




    det är nog en lite väl snäll tolkning ....



    Mvh.
    ´ G ´


    P.S. Säger som övriga : satsa på ett välljudande framsystem !
    Ger ingen direkt direkt imponator-utdelning - - - men desto mer utdelning i ljudupplevelse ! ! D.S.

Liknande ämnen

  1. Nytt batteritest
    Av Turborulle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 10:19
  2. og900s ska få ett nytt liv
    Av Mokko J i forum Projekt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 01:04
  3. Nytt år, Ny BIL =)
    Av eppe i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 13:22
  4. Nytt köp !!!
    Av Thomas #1629 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 08:11
  5. Nytt avgsassytem--
    Av anze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •