Sidan 1 av 12 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 225

Ämne: Montage av elstolar (och värme i baksätet) OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435

    Montage av elstolar (och värme i baksätet) OG9-5

    Hej, Jag ska ge mig på att montera elstolar i 9-5 (M99) och ett uppvärmt baksäte, men jag har ett par frågor som jag inte fått svar genom att söka i forumet.

    1. Går det att få minnesfunktionen att fungera då jag har bakspeglar som inte är "förberedda" för elstolar med minne?

    2. När man kopplar in stolarna till TWICE, kan man stifta in sig i kabelhandsken eller hur fungerar det?

    3. Hur gör man för att koppla in värmen i baksätet, hittade inget om detta i forumet.

    Edit: Montera elbaksäte 9-5 -00


    Jag har inte haft nere nånting, då jag inte har tillgång till något ställe att göra detta, så jag vill ha allt förberett den dan jag ska plocka ner stolarna och koppla in allt. Så en utförlig instruktion plus vilka kontakter och kabelskor jag behöver från SAAB skulle sitta fint .

    Jag tackar så hemskt mycket i förhand

    Mvh

    Jonas
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-09 klockan 18:45. Anledning: Kompletterat med länk om värmen i baksätet
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641
    Tänkte å göra samma sak, men efter mycket bra och många tips från Aerofreak så tror jag att jag avstår. Iallafall nu.... mer jobb än nöje det där...
    Hade dock vart jäääkligt nice å haft så mycket utrustning som möjligt i bilen, hmm....

    Ps: Jag har Haynes 9-5 GDS om det kan vara av intresse, tänkte på kopplings schema för värmesits bak.
    Mvh Timmy

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Tänkte å göra samma sak, men efter mycket bra och många tips från Aerofreak så tror jag att jag avstår. Iallafall nu.... mer jobb än nöje det där...
    Hade dock vart jäääkligt nice å haft så mycket utrustning som möjligt i bilen, hmm....

    Ps: Jag har Haynes 9-5 GDS om det kan vara av intresse, tänkte på kopplings schema för värmesits bak.
    Jaså? det är inte uppfattningen jag har fått i dom inläggen jag har läst... vil du förtydliga dig? Det är bra tack, jag har WIS så jag hoppas att den bjuder på bra underlag. eller rent av dela med dig av tipsen från Areofreak :P

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Jag har gjort jobbet med stolar o säten några gånger.
    Värmen i baksätet är lite tråkig att koppla.
    Backspegeltjofräset är ett jävla mas o ordna...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641
    DrBoost: Skriv gärna ner hur du gjort och hur lång tid det tog ca för själva arbetet?

    CrystalMethod, Areofreak kan dela med sig av sina tips i denna tråd när han ser den
    Ska du göra det hemma eller? Sugen på besök så kan vi göra 2 bilar samtidigt ?
    Mvh Timmy

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    DrBoost: Skriv gärna ner hur du gjort och hur lång tid det tog ca för själva arbetet?

    CrystalMethod, Areofreak kan dela med sig av sina tips i denna tråd när han ser den
    Ska du göra det hemma eller? Sugen på besök så kan vi göra 2 bilar samtidigt ?
    Jag ska göra det på hönö, det är där jag (hoppas) har tillgång till verkstadsplats. Du har ju gått elektro läste jag, det borde ju vara hur enkelt som helst att koppla in stolarna, eller?

    Det skulle ju gå men har bara plats för en bil, ska du montera sportstolarna eller vanliga skinn?
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641
    Jo, borde inte vara nått problem, men kopplings schema från Haynes var nog inte SÅ bra som jag hoppats på

    Det där stora kopplings / elschema som SAAB använder på verkstad, är det det som heter WIS ?
    Vart kan man få tag i det (vill ha)

    Isåfall vanliga skinnstolar... om jag inte kostar på 8000kr för AERO stolarna från SDCC. Men då är det -02 stolar = annan typ av beige skinn.
    Mvh Timmy

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Hur är det med baksätesvärmaren?
    Var det något extra tillval eller?
    Har läst här om folk som vill montera det som har årsm.99 och 03.
    På min aero 00 med pilotpaket finns det. Ingår det kanske i pilotpaketet?
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641
    Min bil har inte pilotpaket.. men sätevärme bak.
    Kanske för att jag är pilot själv ?
    Mvh Timmy

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    NU har jag fått mina stolar och kollade närmare på kopplingarna undertill och hittade att en del kontaktstycken inte var ihopkopplade och jag vill även kolla om det ser rätt inkopplat ut för dom som vet.

    (På förarstolen är chassiet bytt till ett med minne)

    Förarstols bilderna:

    den "hanen" det inte är något inkopplat på boxen, vad ska kopplas in där?


    Den tunnare svarta på understa bilden är till bältesvarningen vart ska den kopplas in?

    Passagerarstols bilderna:

    Här saknas det ett relä, vad är det för beteckning på det som ska sitta där? kan jag använda det som sitter på förarstolen? (har ett extra från det gamla förarstolschassiet utan minne)


    Här är det två kablar som inte är inkopplade till något, vad är dom till?

    sätesvärme, bältesvarningen, airbagen och strömmatningen till elen i stolarna ska väl gå genom det 29-poliga kontaktstycket eller?

    Jag tackar så hemskt mycket för alla svar

    Vill bara passa på och tacka för all hjälp man kan få från detta forum, ovärdeligt, hoppas jag kan hjälpa er tillbaka

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641
    Har hittat 3 kontakter i WIS... men det var en del kvar... *suck*
    Mvh Timmy

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av mansan
    Hur är det med baksätesvärmaren?
    Var det något extra tillval eller?
    Har läst här om folk som vill montera det som har årsm.99 och 03.
    På min aero 00 med pilotpaket finns det. Ingår det kanske i pilotpaketet?
    -00 fanns ett paket som hette interiör-paket, innehöll: Läder, träpanel och eluppvärmt baksäte
    9000 CSE 2,3T-94

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    CrystalMethod

    Ser inte riktigt på bilderna men har man bytt chassi på stolen till ett minneschassi måste man samtidigt byta strömställare i sidokåpaan. Jag tror det r den som ska sitta i den tomma kontakten på elektronikmodulen.
    När det gäller passagerarstolen ska det bara vara ett relä även om det finns plats för två i hållaren....i alla fall orginal.
    Fredrik J

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    CrystalMethod

    Ser inte riktigt på bilderna men har man bytt chassi på stolen till ett minneschassi måste man samtidigt byta strömställare i sidokåpaan. Jag tror det r den som ska sitta i den tomma kontakten på elektronikmodulen.
    När det gäller passagerarstolen ska det bara vara ett relä även om det finns plats för två i hållaren....i alla fall orginal.
    Strömställaren är bytt, så jag ska kolla om den inte är inkopplad, tackar för tipset, så man kan använda det relät som jag har från det andra chassit till förarstolen, för på den satt det bara ett

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Det sitter inget relä alls på förarstolen om den har minne...
    Fredrik J

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det sitter inget relä alls på förarstolen om den har minne...
    Det vet jag, men jag har det gamla chassiet utan minne kvar
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Jag har löste min problem som jag hade angånde kopplingarna undertill, men en fråga kvarstår, reläet som ska sitta i passagerarstolen,
    frågan var om jag kan använda detta relä (se bilder) det satt i förarstolen (det gamla chassit utan minne)

    Men det är ju bara 2 kablar in i relähållaren, varav en kabel sitter i den ena delen av relähållaren och en i den andra, tycker det verkar mysko...
    Ska det vara så?

    Relä:



    Relähållare:
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av mr_saab
    Citat Ursprungligen postat av mansan
    Hur är det med baksätesvärmaren?
    Var det något extra tillval eller?
    Har läst här om folk som vill montera det som har årsm.99 och 03.
    På min aero 00 med pilotpaket finns det. Ingår det kanske i pilotpaketet?
    -00 fanns ett paket som hette interiör-paket, innehöll: Läder, träpanel och eluppvärmt baksäte
    Men jag har ingen träpanel?? men fläktar i skinnstolarna så jag har nog det som dom kallade pilotpaket eller?
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av CrystalMethod
    Jag har löste min problem som jag hade angånde kopplingarna undertill, men en fråga kvarstår, reläet som ska sitta i passagerarstolen,
    frågan var om jag kan använda detta relä (se bilder) det satt i förarstolen (det gamla chassit utan minne)

    Men det är ju bara 2 kablar in i relähållaren, varav en kabel sitter i den ena delen av relähållaren och en i den andra, tycker det verkar mysko...
    Ska det vara så?

    Relä:



    Relähållare:
    Efter att jag har monterat stolarna och dragit elen så ska jag göra en tråd som kan läggas med i FAQ, så att fler kan få veta hur man gör, det är ju väldigt svårt att få svar på sina frågor

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Det blir ännu svårare när någon har varit och pillat i kablaget på dina stolar. Nej, det ska baa vara kablar till en av reläplatserna. Den andra används inte alls och det är samma relä. En förarstol utan minne är en passagerarstol utan sitssensor och med annan airbagladdning...
    Fredrik J

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •