Sidan 5 av 12 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 225

Ämne: Montage av elstolar (och värme i baksätet) OG9-5

  1. #81
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 993
    Plinget går att stänga av hos Saab. Stängde av på min eftersom jag alltid har bältet ändå men brukar starta bilen före jag tar på mig det....
    Fredrik J

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Är det någon som kan hjälpa mig med ett kopplingsschema till 06:ans stolar?

    Har en 9-5:a kombi -01:a utan elstolar som jag skall montera sportelstolar från en -06:a. Läste lite i några av trådarna och det verkar som det kan ha ändrats lite (beroende på vilket år stolarna är ifrån) kontra den beskrivningen som "PsychoDave" ger i denna tråd?

    Hur vet man om stolarna har fläktar

  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 993
    Det man ska tänka på är att inte belasta styrsignalen från TWICE med två stolar utan minne. Den klarar inte det utan går sönder. Har man en med minne på förarstolen behöver man egentligen ingen förbindning mellan stolarna även om det är så från fabrik.
    Fredrik J

  4. #84
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Missade att nämna att jag har minne på förarstolen.
    Är det bara att följa beskrivningen från "PsychoDave" då?

  5. #85
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2

    Inkoppling av elstolar: Hur skiljer jag på krimparna?

    Hej,
    jag håller just på att montera elstolar i min 9-5:a. (Tack för utmärkta instruktioner). Jag har dock ett litet problem: hur skiljer jag på krimparna.

    Är det krimp J118 som går i en plastskena parallellt med tröskeln till förardörren?

    Är det krimp J112 som går vinkelrät från förarsidan mot passagerarsidan?

    Skall köpa stift till kontaktdonen imorgon, men håller på att göra iordning för inkoppling.

    Mvh
    johje

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    57

    Re: Om man endast har en elstyrd stol...

    Hej!

    Jag håller på att koppla in elstolar i min 9-5:a. Bilen är en -00 och stolarna är från -05. Passargerar stolen har mine men inte förarstolen. Jag har testat att koppla enligt schemat för två elstolar utan minne (se nedan). Det funka inte så bra. Inget händer... Jag har 12v fram till H29-1 stift 1 och H29-2 stift 1.

    Är det någon som kan lista ut hur jag ska koppla?

    Jag behöver få igång elmanövreringen av stolarna i första hand.

    M v h Johan

    [/img]
    Kör Saab 9-5 Kombi tillvardags
    Saab 900s på helger.Bilen på garaget!
    Saab 99 på högtider .Bilen på garaget!

  7. #87
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 993
    Om du har en passagerarstol med minne så är det i praktiken en förarstol. Isåfall använder du kopplingschemat som om din förarstol är passagerarstol och visseversa. På en -00 har du inte kabeln mellan stolarna från fabrik. Antagligen försöker du köra stolen med minne med hjälp av TWICE signal på stift 29. Fungerar ju inte. Stift 28 är det rätta...
    Fredrik J

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    57
    Jag är nästan med på vad du menar. Men vart ska jag dra kabeln från twicen? Till stift 29 på H29-1 eller till stift 28 på H29-1. Och om jag ska dra den till 28 ska jag då inte ha ngn kabel mellan stolarna?

    Tack i förhand.

    // Johan
    Kör Saab 9-5 Kombi tillvardags
    Saab 900s på helger.Bilen på garaget!
    Saab 99 på högtider .Bilen på garaget!

  9. #89
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 993
    Har du en stol med och en stol utan minne kan du tra TWICE till bägge. Stolen utan minne ska ha signal på 29 och förarstolen på stift 28. Det var ett tag sedan jag grejade med det här och jag vill minnas att minnesstolen vill ha +12 från TWICE medans passagerarstoln vill ha jord men jag kan ha fel. Kopplingsschemat tyder på att stolarna ska ha samma signal. Kabeln mellan stolarna kan du skita i om du drar TWICE direkt till bägge...
    Fredrik J

  10. #90
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    57
    Hej igen!

    Jag har nu lyckas få igång stolen utan minne(förarstolen). Men vet tyvärr inte hur jag ska lyckas få igång den andra med minne. Nu har jag kopplat så här(se länk).

    Tacksam för all hjälp jag kan få

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... -Model.jpg

    M v h Johan
    Kör Saab 9-5 Kombi tillvardags
    Saab 900s på helger.Bilen på garaget!
    Saab 99 på högtider .Bilen på garaget!

  11. #91
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 993
    Testa du att lägga twicesignal direkt på stift 28 på minnesstolen också...
    Fredrik J

  12. #92
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Testa du att lägga twicesignal direkt på stift 28 på minnesstolen också...
    Hej!

    Har en 9-5 -04 med manuella stolar och skall stoppa i elstolar med minne på förarsidan oxå de -04. Vet inte om jag har tolkat dessa inlägg rätt men från h80 till förarstolen och sen koppla båda stolarna till twicen men ingen kabel emellan stolarna, vart stiftar jag in dem i twicen. Stift 3 i twicen är ju redan upptagen av minnesstolen så stolen utan minnet har jag missat var den kopplas in? Har inget bra och tydligt schema och är hemskt tacksam för svar.

    Mvh Fredrik
    "Ignoto militi"

  13. #93
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 993
    Om man kopplar som CrystalMethod/Psyho Dave instruerar om, hur blir då stolarna avsäkrade? Använder man säkringen som är avsedd för elstol?
    Fredrik J

  14. #94
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Om man kopplar som CrystalMethod/Psyho Dave instruerar om, hur blir då stolarna avsäkrade? Använder man säkringen som är avsedd för elstol?
    Hej!

    Det framgår nog i WIS, har tyvärr ingen men om någon har en så får ni gärna skriva om det.
    Har en 9-5 -04 utan elstolar och jämförde med en -04 med elstolar och säkringarna är identiska så man behöver inte förändra dessa (de delar plats med några andra funktioner, minns inte vilka).
    "Ignoto militi"

  15. #95
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Om man kopplar som CrystalMethod/Psyho Dave instruerar om, hur blir då stolarna avsäkrade? Använder man säkringen som är avsedd för elstol?
    Har kollat i WIS och det ser ut som att passagerarstolen H29-2 stift 1 kopplas orginal på stift 77 i skarvhus H80. Om man kopplar H29-2 stift 1 på krimp J112 (som är delkopplad till TWICE) kommer styrströmen till pass;stolen att passera H80 på stft 5 och in i säkringscentral 22a (instrumentbrädans säkringsbox vä sida) och avsäkras på säkring nr 23 (centrallåset) obs detta gäller M04.
    Skarvar man sig på krimp J118 kommer man att påverka säkring nr 26 som bla avsäkrar bältesvarningssystemet i stolen med 7,5A skall vara 30A för elstol.
    Kort och gott, i WIS framgår att pass;stolen H29-2 stift 1 skall kopplas till stift 77 i skarvhus H80 för att pass;stolen skall avsäkras på rätt säkring (nr 11 i säkringscentral 22a), men uppenbarligen funkar ju krimparna eftersom folk har provat.

    Ge mig en fot om jag har fel!?!?

    Fredrik G.
    "Ignoto militi"

  16. #96
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 627
    Ingen som har elschema eller annat så jag kan koppla in fläktarna??? Snälla

  17. #97
    Då ska jag försöka ge mig på att byta stolar.

    Jag har elstolar förare med minne som sitter i gamla bilen som ska skrotas 02a och ska i 00 som har manuella (9-5or)

    Då undrar jag förs att om man tar ur elstolarna och sätter i manuella i den gamla fungerar de där på en gång med airbag osv?

    Går det att montera i elstolarna och få airbagen att fungera på en gång så man kan köra hem med se nya stolarna?

    Kan jag flytta över kabaget, kabelskorna osv från bilen som hade minne innan eller är det enklare att ta det från början så som CrystalMethod och Psyho Dave beskriver.

    Hur gör jag för att få minnet och nervinklingen vid backning att fungera på den jag ska sätta i elstolarna i?

    Skulle vara bra om jag fick ganska snabba svar då bilen snart ska skrotas, då vet jag om jag kan plocka ur mer saker ur bilen som kan vara nyttiga att ha när jag ska montera stolarna i andra bilen.

  18. #98
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 993
    För airbagen är det inga problem. Bara plugga i och köra. För stolstyrningen behöver du göra enligt kabeldragningsinstruktionen (vilket btw inte fungerade när jag försökte på en -07:a, men i en -00 borde det inte vara något problem). För att få speglarna behöver du väl minnesspeglar vilket är lite pilligt. Behövs denna funktion, eller rättare sagt, är den värd besväret?
    Fredrik J

  19. #99
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    För airbagen är det inga problem. Bara plugga i och köra. För stolstyrningen behöver du göra enligt kabeldragningsinstruktionen (vilket btw inte fungerade när jag försökte på en -07:a, men i en -00 borde det inte vara något problem). För att få speglarna behöver du väl minnesspeglar vilket är lite pilligt. Behövs denna funktion, eller rättare sagt, är den värd besväret?
    jag har minnes speglar på min andra bil som förmodligen ska skrotas så hade tänkt att ta dem.

  20. #100
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    780
    Medlem#
    4900
    tror det är lättare att dra egna trådar om du inte vet vilka trådar du ska klippa från den skrotade. men det näms säkert i dessa forumstrådar...

    ned vinklingen är tydligen en hel del kabeldragning om jag minns rätt som jag läste om här på forumet...

    ett WIS program eller liknande är bra att till hjälp...

    jag hade nog monterat stolarna senare... och klippt med så mycket kablar jag kunde...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •