Sidan 11 av 12 FörstaFörsta ... 9101112 SistaSista
Resultat 201 till 220 av 225

Ämne: Montage av elstolar (och värme i baksätet) OG9-5

  1. #201
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Inget fördraget kablage till fläkt stolar,knappar
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  2. #202

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Citat Ursprungligen postat av marasp
    Jag försöker igen...

    TWICE sitter under mattan/ under luftkanalen under vä.stol

    Vänster stol med minne.

    Stift
    1: +30 (matar +12V) röd/vit kabel på stol sidan
    2: jord svart kabel
    4: +15 (+12V vid tändning till)röd/blå kabel
    15:data bus
    19:data bus

    höger stol stift
    1: +30 rödkabel
    2:jord svart
    28:blå ansluts i vänstra stolens kontakt stift 28
    29: Twice stift 3 under vänsterstol

    OBS tändning från! när kontakterna är delade annars får du airbag varning!

    För att "tillfälligt köra " stolarna prova att koppla in
    enligt nedan på kontakterna i stolarna
    vä. stol
    +12V på stift 1 och 4
    jord på stift 2

    hö. stol
    +12V på stift 1
    jord på stift 2
    Hej
    Jag har precis skaffat mig en 95 aero årsmodell -99 som batteriet laddar ur på. FD ägaren trodde det berodde på det eftermonterade elstolarena med minne. Jag har dragit ur kontaktstycket som finns under plastkåpan på vänster sida om stolen, batteriet laddades ur iaf (vet ej om det skulle hjälpt). Jag läste tidigare i denna tråd att om relät i stolen matas med konstantström så laddas batteriet ur. Kan jag montera en knapp för att lösa problemet eller något annat förslag? Hur ska denna kopplas isf?
    MKT tacksam för hjälp!

    MVH

  3. #203
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Det är passagerarstolen utan minne som drar ur batteriet om den får ständig ström. Minnesstolen drar ingenting. Jag har två minnesstolar i min 9-5 och dessa har haft ständig spänning i flera år utan att batteriet har dragit ur.
    Fredrik J

  4. #204

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är passagerarstolen utan minne som drar ur batteriet om den får ständig ström. Minnesstolen drar ingenting. Jag har två minnesstolar i min 9-5 och dessa har haft ständig spänning i flera år utan att batteriet har dragit ur.
    Okej, ja jag har bara minnesfunktion på förarsidan...hur kan man lättast fixa detta? Just nu får jag lägga av batterikabeln efter varje gång jag kört

  5. #205
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Mata stolen från cigg-uttaget.
    Fredrik J

  6. #206
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Jag drog ur reläet och satte tillbaka när det skulle användas.
    du når det framifrån stolen...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  7. #207

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Citat Ursprungligen postat av marasp
    Jag drog ur reläet och satte tillbaka när det skulle användas.
    du når det framifrån stolen...
    Okej jag ska försöka med det. Finns det bara 1 st relä? färg? Vill inte ta fel eller råka göra så man får airbaglampan tänd...

  8. #208
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Citat Ursprungligen postat av ElvisP.
    Vill inte ta fel eller råka göra så man får airbaglampan tänd...
    Ingen risk.
    Fredrik J

  9. #209
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Citat Ursprungligen postat av ElvisP.
    Citat Ursprungligen postat av marasp
    Jag drog ur reläet och satte tillbaka när det skulle användas.
    du når det framifrån stolen...
    Okej jag ska försöka med det. Finns det bara 1 st relä? färg? Vill inte ta fel eller råka göra så man får airbaglampan tänd...

    1st relä . Svart eller grått kanske?
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  10. #210

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Citat Ursprungligen postat av marasp
    Citat Ursprungligen postat av ElvisP.

    Okej jag ska försöka med det. Finns det bara 1 st relä? färg? Vill inte ta fel eller råka göra så man får airbaglampan tänd...

    1st relä . Svart eller grått kanske?
    Jag hittade det, det var vitt/grått. Det fanns en tom plats för 1 st till relä där bredvid det jag demonterade vad kan det varit till?... Hoppas att det var detta som laddade ur batteriet. Ska mäta med amperemeter på batteriet sen och jämföra med relät monterat och demonterat.. tack för hjälpen!

    Ni kanske har tips på varför sätesvärmaren inte funkar på förarsidan oxå? (vet inte om passagerarsida funkar heller)

  11. #211
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Citat Ursprungligen postat av ElvisP.
    Citat Ursprungligen postat av marasp


    1st relä . Svart eller grått kanske?
    Jag hittade det, det var vitt/grått. Det fanns en tom plats för 1 st till relä där bredvid det jag demonterade vad kan det varit till?... Hoppas att det var detta som laddade ur batteriet. Ska mäta med amperemeter på batteriet sen och jämföra med relät monterat och demonterat.. tack för hjälpen!

    Ni kanske har tips på varför sätesvärmaren inte funkar på förarsidan oxå? (vet inte om passagerarsida funkar heller)
    Vanligt brukar vara att värmesitsen gått sönder .Tex sätter ett knä i sitsen...
    annars prova att byta knappen , börja byta med passagerarknappen
    det måste sitta någon i pass.stolen för att den värmen ska funka vill jag minnas...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  12. #212

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Hej, har nyss köpt en Saab 9-3 SE och var nyss iväg o köpte mig ett par skinnstolar och undrar om det finns något lättare sätt o få stolarna o funka. Tack på förhand

  13. #213

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Hej

    Har en Italien importerad 9-3SC, men ingen knappar/reglage för sätes värme.
    Men tittar man under stolarna så sitter de en elbox eller vad man ska kalla de med sladdar upp i stolen.
    Ser ut precis som om de är värme i sitsen men de inte är inkopplat.. kan det vara så?
    Finns de isf kabel framdraget så det går att montera dit reglage, eller ev dra ut en sladd från cigg uttaget och köra stolarna via de?
    Saab 9-3 1.9TiD 16V Vector SC

  14. #214
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Känn med fingrarna i framkant av stolssitsen, på textil/lädret. Känner du ett relä där instoppat i skumdynan så har stolen värmedynor. Är det bara lite tomt saknas det.
    Fredrik J

  15. #215
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    1

    Re: Montage av elstolar och värme i baksätet 9-5

    Jag har en fråga jag inte hittat nått svar på, jag har en 9-5 -04 och håller på att montera i stolarna från en -00 med fläktar...
    Är stolsvärmen samma kontakter i h-29 för i 28 där ni skriver att de ska vara en blå kabel har ju jag en svart :/

    Tacksam för svar

  16. #216
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157
    Det är ingen här som kopplat in sina stolar i den rätta säkringscentralen? Vad krävs för att "stifta in" sig där? Något reservdelsnummer eller liknande? Hittar inget i EPC...

  17. #217
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49

    Eftermontera komfortstol og9-5?

    Hej. Jag undrar om det går att byta ut de halvskinnstolar med el och minne som sitter i mot ett par komfortstolar med fläkt - och el/minne - och hur det enklast görs?

    Har en 9-5 aero '05 med pilotpaket.

    Tackar på förhand!

  18. #218
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS Clabbefriberg

    Flyttade din fråga till en tråd som redan är avverkad i ämnet och har du ytterligare frågor passar de bra här.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #219
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Till de som i framtiden kanske funderar på att dra el till köpta baksätesdynor med värmeslingor utan att behöva tyda elschema från WIS. Så smällde jag ihop ett enkelt litet elschema på hur det ska dras.

    Ni behöver då dynorna med värmeslingor som man t.ex. kan hitta på skrot. Plocka från en framstol kan säkert funka.
    Då kan man följa denna instruktion:Orio-kille demonterar framsäte.
    Annars ska det säkert gå bra att köpa vilken värmeslinga som helst, t.ex. ta från biltemas 12v elvärmesits(39-763).

    Ett typiskt standardrelä på 16A finns massvis på skroten(4947115). - Relä

    Knappen (4222493) - Knapp

    Förövrigt lite kabelskor, krympslang, kablage med 0,5mm kabelarea DOCK 1,5mm till relä --> värmedynor och
    till relä --> säkring 10.
    För att kunna koppla in er på TWICE behöver ni kabelsko från ett kontaktstycke.
    Dra ur 2 kablar från skroten och ta dem med er hem.
    Bara till att trycka in i hålet (that's what she said) i ert kontaktstycke så klickar de fint på plats.

    Skärmavbild 2019-01-23 kl. 20.53.02.jpg

    Jag satte mitt relä på originalplats under DICE (placering finns i instruktionsbok), men man kan sätta det egentligen var som. Här sitter min.
    IMG_4578.jpg IMG_4579.jpg

    TWICE under förarsätet. Glöm inte att koppla loss minuspol från batteriet innan ni börjar lossa saker så ni inte får en kortsluten airbag i nyllet
    IMG_4609.jpg

    Pin 9 till TWICE från knappen på ingång. Siffrorna står i kontaktstycket.
    IMG_4610.jpg

    Alla skarvar förslöts med krympslang med lim.
    IMG_4612.jpg

    Slängde på minuspolen och gjorde ett knapptest. Det lyser ! Men stolsymbolen lyser inte, classic död glödlampa Det måste lysa, återkommer vi till.
    IMG_4617.jpg

    In med stolsvärme-kabeln under mattan och provvärmde sätena. Värmde fint må jag säga. Att kränga på skinnet/tyget är inga problem. Återanvänd ringarna som de sitter med och använd två små tänger och böj till dem. Hade inte klippt av dem så som Orio-killen gör i videon högra upp.
    IMG_4622.jpg IMG_4623.jpg

    Lampan i knappen nu då. Som jag misstänkte satt där en glödlampa med den klassiska gröna strumpan över för att få ett grönt sken. Den åkte varfall bort och jag lödde dit en grön led-lampa med motstånd som jag hade liggandes.
    IMG_4620.jpg IMG_4621.jpg IMG_4626.jpg IMG_4627.jpg

    Ihop med allting och voila! Lite instrumentbelysning för den som sitter i baksätet nu också.
    IMG_4629.jpg IMG_4630.jpg

    Sen var det roliga slut. Det var nog allt

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av kitqeb den 2019-01-23 klockan 23:56.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  20. #220
    Varför kopplar man in sig över TWICE? Vad sköter den modulen?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •