Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nyckelproblem!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    157

    Nyckelproblem!

    En kompis har lite problem med sin nyckel till sin 9-3 aero -01! Nyckeln funkar att låsa och låsa upp bilen med men när han ska starta bilen står på sid:en att nyckeln inte är godkänd! Vad är felet och vad kan man göra åt det! Hörde med saab och de ska ha 1000 för en ny nyckel!
    Jonas Jeppsson
    Cooper S -02
    Saab 9³ Aero -01 -Såld-

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    boden
    Inlägg
    217

    Re: Nyckelproblem!

    Citat Ursprungligen postat av jonte_j
    En kompis har lite problem med sin nyckel till sin 9-3 aero -01! Nyckeln funkar att låsa och låsa upp bilen med men när han ska starta bilen står på sid:en att nyckeln inte är godkänd! Vad är felet och vad kan man göra åt det! Hörde med saab och de ska ha 1000 för en ny nyckel!
    Förmodligen så måste dom koda om nyckeln.......och funkar inte det
    sä är det nyckelbyte som gäller....men börja med det "lätta" felet...
    /
    -T-
    brumm..brumm...

    **9-3 aero ss**

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    157
    Jo men att koda om nyckeln kostade 370 spänn! Är det då inte det som är fel e de pengarna bara utkastade!
    Hur kan detta ha hänt? Nyckeln har legat på en byrå eller varit i tändningen på bilen, så den har inte blivit utsatt för nån slags magnetism eller liknande!
    Jonas Jeppsson
    Cooper S -02
    Saab 9³ Aero -01 -Såld-

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Råkar man ut för "nyckel ej accepterad" kan man starta iallafall.
    Nyckel i tändlås, vrid om, tryck på låsuppknapp så fattar bilen att det är rätt nyckel och skall starta.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    boden
    Inlägg
    217
    Citat Ursprungligen postat av jonte_j
    Jo men att koda om nyckeln kostade 370 spänn! Är det då inte det som är fel e de pengarna bara utkastade!
    Hur kan detta ha hänt? Nyckeln har legat på en byrå eller varit i tändningen på bilen, så den har inte blivit utsatt för nån slags magnetism eller liknande!
    jag vet det är lite trist. På min förra bil hade jag det problemet. Kodade om nyckeln 2-3 ggr av rekomendation från verkstaden....började strula igen efter en kort tid....bytte till en ny nyckel.....funkade ett tag....sen började den också strula. Det visade sig att det var avkännings "ringen" i tändningslåset som var dålig/trasig.......blev en dyr affär för mig men efter ett tag så tog verkstaden på sig delar av kostnaden....
    mvh
    -T-
    brumm..brumm...

    **9-3 aero ss**

  6. #6
    Flyttar upp denna tråd lite ifall något mer än jag skulle ha problem med en av nycklarna.

    Har precis pratat med Saab och dom tar 500 kr för en omkodning. Skulle man förlorat en nyckel och behöver en ny tillkommer kostnad för nyckel med 691 kr, alltså totalt 1191 kr. Har ni som jag bara en nyckel som fungerar kan det vara dags att fixa den andra. Skulle det bli så att ingen av era nycklar fungerar måste man byta hela systemet, vilket landar på ca 10 000 kr! Värt att tänka på...
    zoonera (Saab 9-5 SE, 99:a)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Citat Ursprungligen postat av trojlee
    Citat Ursprungligen postat av jonte_j
    Jo men att koda om nyckeln kostade 370 spänn! Är det då inte det som är fel e de pengarna bara utkastade!
    Hur kan detta ha hänt? Nyckeln har legat på en byrå eller varit i tändningen på bilen, så den har inte blivit utsatt för nån slags magnetism eller liknande!
    jag vet det är lite trist. På min förra bil hade jag det problemet. Kodade om nyckeln 2-3 ggr av rekomendation från verkstaden....började strula igen efter en kort tid....bytte till en ny nyckel.....funkade ett tag....sen började den också strula. Det visade sig att det var avkännings "ringen" i tändningslåset som var dålig/trasig.......blev en dyr affär för mig men efter ett tag så tog verkstaden på sig delar av kostnaden....
    mvh
    -T-
    hade samme problem för halvår sen först fick jag ibland felmed som nyckel ej accepterad sen till slut gick det inte starta alls "avkännings "ringen" i tändningslåset som var dålig/trasig" ena sladden hade lossnat från chippet. lödde fast med ten o de funkar som ny sen dess
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

Liknande ämnen

  1. 9-3ss nyckelproblem remote lägger av
    Av DrGert i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-06-16, 23:53
  2. Nyckelproblem
    Av Bengt-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 23:18
  3. Saab 9-5 -98 nyckelproblem
    Av saabsnubben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 23:03
  4. [LÖST] Nyckelproblem OG9-5 -05
    Av Ricaro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 00:47
  5. Nyckelproblem
    Av Lakeflower i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •