Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: saab 900 lambdasond

  1. #1

    saab 900 lambdasond

    igen då.
    lambda sonden skickar felsignarer står det å check engine lampan lyser.
    har bytt denna 1 gång redan men den lyser ändå. i "saab datorn" står det att den främre sonden skickar felsignaler. men på en 900 96a så är det väll bara 1 mätare? 2st är det väll på de nyare?
    ja iaf på besiktnungen klarade den alla avgasvärdena trotts detta.
    vad är det som kan vara fel? kan man släcka check engine lampan på nå vis så man klarar besiktningen?

  2. #2
    Hejsan


    Helt rätt , Saab 900 NG har bara en Lambdasond !
    Det man kan göra är att göra bilen strömlös i ett par minuter genom att ta bort plus polen men då ligger felmeddelandet kvar i minnet på bilen. Bäst är att åka till Saab verkstad så plockar de bort felkoden med hjälp av Tech 2:an

    Lycka till från A

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan


    Helt rätt , Saab 900 NG har bara en Lambdasond !
    Det man kan göra är att göra bilen strömlös i ett par minuter genom att ta bort plus polen men då ligger felmeddelandet kvar i minnet på bilen. Bäst är att åka till Saab verkstad så plockar de bort felkoden med hjälp av Tech 2:an

    Lycka till från A
    har gjort det 3ggr nu å den kommer tillbaka efter 2min körning
    ska jag kosa mig på en till lambda sond för den jag har nu köppte jag på skroten.

  4. #4
    Hej

    Ja lambdasonder är inget man ska snåla med , är nog bättre att köpa en ORIGINAL saab lambdasond ! Sedan låta Saab gå in med Tech-2:an och plocka bort felkoden

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Att ta bort batteripolen raderar lika mycket felkoder som att nolla dom med TechII. Skillnaden är att man tappar adaptering mm när man lyfter polen.

    SRS är däremot ett av dom få styrdon som inte går att nolla med strömlöshet.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Lambdasonden pekas ofta ut som felaktig när det i själva verket är luftläckage det handlar om! Mycket vanligt är t.ex. defekt tankurluftningsventil. Den är enkel att kolla. Ta loss slangen från spjällhuset och sug i den. Det ska bli vakuum så att tungan fastnar! Kolla även slangen du nyss sög i så inte den är sprucken för det är också mycket vanligt!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Lambdasonden pekas ofta ut som felaktig när det i själva verket är luftläckage det handlar om! Mycket vanligt är t.ex. defekt tankurluftningsventil. Den är enkel att kolla. Ta loss slangen från spjällhuset och sug i den. Det ska bli vakuum så att tungan fastnar! Kolla även slangen du nyss sög i så inte den är sprucken för det är också mycket vanligt!
    På en og900 -92 var sitter då den slangen?
    Min Lamda är bytt 2ggr av föregående ägare och det på märkesverkstad, trotts det pekas lamdan ut som defekt i felkoden så det verkar troligt att det beror på tankurluftningsventilen (om det nu finns en sådan på og900 -92).
    -------------------------------------------------------
    Den som inte försöker eller provar lär sig inget.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Citat Ursprungligen postat av LB
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Lambdasonden pekas ofta ut som felaktig när det i själva verket är luftläckage det handlar om! Mycket vanligt är t.ex. defekt tankurluftningsventil. Den är enkel att kolla. Ta loss slangen från spjällhuset och sug i den. Det ska bli vakuum så att tungan fastnar! Kolla även slangen du nyss sög i så inte den är sprucken för det är också mycket vanligt!
    På en og900 -92 var sitter då den slangen?
    Min Lamda är bytt 2ggr av föregående ägare och det på märkesverkstad, trotts det pekas lamdan ut som defekt i felkoden så det verkar troligt att det beror på tankurluftningsventilen (om det nu finns en sådan på og900 -92).
    Den sitter i vänster framskärm.. under, farthållare, apc grejer, tändmodul... det ska höras hur de "floffar"
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    16
    Jag har två lambdasonder på min 94a

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av BonoVox
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan


    Helt rätt , Saab 900 NG har bara en Lambdasond !
    Det man kan göra är att göra bilen strömlös i ett par minuter genom att ta bort plus polen men då ligger felmeddelandet kvar i minnet på bilen. Bäst är att åka till Saab verkstad så plockar de bort felkoden med hjälp av Tech 2:an

    Lycka till från A
    har gjort det 3ggr nu å den kommer tillbaka efter 2min körning
    ska jag kosa mig på en till lambda sond för den jag har nu köppte jag på skroten.

    Hej..
    På min 900 -95 var det kabelbrott på referensjorden
    till lambdan
    Kan kanske vara idé att kolla upp de.. Sitter en jordpunkt
    på vänster sida på insuget (i färdriktning).
    Säkert inte det vanligaste felet..
    CE betedde sig i alla fall lika som din.
    Kör en rostig 9000T -88 och cruisar
    med en 99 -74 med automat och servostyrning.

Liknande ämnen

  1. Lambdasond saab 9-5
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 11:21
  2. Saab 900 2.0 Turbo -94 lambdasond
    Av oskar_2000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 08:24
  3. Saab 900 2.0 turbo lambdasond
    Av oskar_2000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •