Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Funderar på att köpa en ng900 cab. Tips sökes!

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Funderar på att köpa en ng900 cab. Tips sökes!

    Hej, jag funderar på at köpa mig en ng900 turbo runt årsmodell 95-96. Finns det något speciellt man ska kolla på dessa förutom "det vanliga" som gäller vanliga ng900?

    Sen lite andra frågor: Vad är det för utrustning på dem? Har alla turbosar skinnklädsel? Hur är det med elmanövrerade stolar och annat "lull lull"?

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Har för mig att alla cabbar har skinn oavsett motor men ja kan ha fel...

  3. #3
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    jag är oxå sugen
    Det brukar ju finnas lite viggenwannabes för runt 100 som har gått en bit. Sen finns det ju 9-3or som e lågmilare och importare för samma pengar. Frågan är vad som är bästa köpet.

    Tex. http://www.blocket.se/vi/6273214.htm?ca=10_s

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Tjena!
    Jag köpte en turbocab -95 förra våren. Jag hade turen att hitta en med skavanker på stötfångarna. jag sålde original stötfågnarna, kjolarna för knappa 1000 lappen. Köpte "viggen kit "+ cab vinge (från sdcc), hittade ett par fina 17" 3spoke sport fälgar med nya däck på blocket.
    Summa på detta blev ca drygt 16000kr (inkl lack av paket) samt en toksnygg cabriolet

    http://www.blocket.se/vi/7092285.htm?ca=13_s Vet inte vad det är, men billigt är det.. Tillkommer nog en slant på den då den säkerligen måste registreras etc.. Men det kan man säkert pruta bort

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    35
    Bra grej att kolla upp och åtgärda är motorn till suflettkåpan. Den som sitter i höger bakskärm. Alla vrider sig förr eller senare i gångjärnet mellan växeln och motorn. Resultatet är att den kuggar över efter ett tag. Förstärkningssats finns på saab att köpa för 52kr. Eller en ny växel för tusentals pengar. Mao åtgärda i tid!!!

    Andra roliga saker på cabbar är att kolla rutor mot taklister. Trasiga skraplister på sidorutorna bak. Helhet på tyget. Kan vara ganska kul också om sufletten slår rakt i hålena i rutbågen vid på kabbning. Då slipper man reta upp sig på ett DUNK varje gång man kabbar på.

    Finns säkert massa mer o tänka på

    Lycka till

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    En sån cab skall ha Viggenpaket, därmed basta.
    Den t200 hade va fin....
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 189
    Som sagt alla ng900 och 9-3 cab har skinn som standard, Annars tycker ja det verkar som om cabbarna är "mindre" utrustade .. Rätta mig om ja har fel..
    Men när ja letade cab så tyckte ja det va svårt att hitta nån med tex acc..
    Men iof så har man ju en väldans stor taklucka
    tycker det bara är att handla kanon skön bil på sommaren !

    Mvh

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Turbomodellerna har väll generellt mer prylar på sig än "2.0i, 2.3i" modellerna.. Men jag tror utrustningen är minsta bekymmret på en Turbocabbe.. Viktigaste är att suffletten är hel, cabbstyrningen funkar etc.. KrimsKrams är väll bara ett plus i kanten.
    Jag köpte min relativt billigt, köpte sedan till det jag kände var viktigt för mig och för bilen (Viggen kit, bra stereo).. Rena ng900cabbar tycker jag inte är så jäkla snygga.. De ser lite "tama" ut.
    Får bara rekommendera någon form av solskydd.. Fan vad jag brände mig första cabbedagen haha....

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    516
    Jag körde en 900 TSE cab från -97, mätaren sa 11000 mil men helt ärligt så tror jag nog det kan ha varit mer..
    Nåväl, jag måste säga att jag inte var speciellt imponerad av den bilen, kändes ginglig och skramlig om ni är med på vad jag menar, efter den körde jag lite 9-3 cab från -98 eller -99 och det var en markant skillnad tyckte jag..
    Nu kan det ju varit så att min 900 var ett svart får men ändå, mitt råd blir att titta efter någon billig 9-3 istället.
    Personligen skulle jag nog hellre ta en 9-3 2,0i eller 2,3i framför en 900T.

    Jimmy
    Numer i en dieseldriven BMW med M-sport och andra goa tillbehör... men klart nyfiken på ng9-5 SportCombi

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Jag hade äran att glida lite i en M95 cabbe i somras. Vingligare och gnirkigare bil har jag aldrig varit med om! Hoppas verkligen att 9-3an är lite stabilare, får jag är verkligen sugen på en cab..
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    147
    Satsa på en 9-3 cab den har mycket bättre chassi den känns inte alls så vinglig som 900.

    /Andreas
    9-3 2.0t Vector CAB -04 Lime Yellow

    9-3 2.0t Vector SC -06 Fusion Blue

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Med tanke på dina trimplaner så skulle jag nog ta mig en seriös funderare om det verkligen är cabbens chassi du vill bygga på.. 9-3:an är ju bättre men var ju rätt livligt med bara det trim jag hade på...milt sagt. Tror tyvärr inte att det spelar någon större roll hur många bussningar, dämpare och fjädrar du byter tyvärr. Cupen är ett säkrare kort i den synvinkln, långt i från perfekt men ändå.

    Ng900 ska även ha en annan variant av suflett mekanism än 9-3, tror ju inte saab byte för de var kul

    Annars så är det ju det vanliga, kolla så den har alla uppgraderingar om det är en tidig vagn, 94 och 95 ska ju ha fått framvagnen uppgraderad tex.

    Enkelt igentligen, om du vill vara slöast i Viksjö i år igen, köp en Cab...
    Om du vill reta galfeber på mig, göra Åsa tokig av allt mitt tjat... köp en Cab
    Om du vill åka ifrån mig.. köp något annat


    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 379
    Tjenare

    Kör ju sedan några år tillbaka cab som sommarbil. Kan säga efter att ha haft 4 st och kört med (+ en del som jag tagit hem och sålt) så skiljer det sig mycket mellan bilarna. Inte modell, utan bilarna. Har haft 900:a NG och OG och 9-3 att prova och jämföra mellan. Själv har jag haft mest ng 900:a cab. Bara 2,3 och turbo. Givetvis är det Turbo som gäller.

    Har faktiskt en 9-3 2,0i här just nu till salu. men det är en annan sak.

    Körde med min silvriga cab i slalomcupen och jag vann ju cupe 2005. Hamnade alltid i topp med bilen. Så det beror väldigt mycket på hur fräch den är. Dvs beroende på var den har körts. Småvägar med dåligt underlag. Inne i städer med taskiga vägar eller långa sköna landsvägsmil på bra väg gör mer skillnad på en beggad bil än modell. Men det är ju vad jag tycker.

    De jag haft har väl varit rätt bra utr. Alla har haft acc. Ng 900:a då. Och den behövs en varm sommardag kan jag säga.

    Vad det gäller trimm så har jag snart alla prylar i "hamn". siktar på ca 370 Hkr, så vi får väl se hur bra det blir.

    Se länk bifogad här under till den jag kör idag (dock för närvarande avställd i ett garage )

    Import har alla utom en av mina cabbar varit.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Fbg
    Inlägg
    217
    Lånar tråden lite...

    Har en kompis som kollat på en 9-3 aero cabbe -02, men när man kör reg numret på vv.se så står det att de är en "SAAB 93 CAB 2.0 TS"?
    Är det ngn speciell modell eller en blåsning på gång, den har dock aerons spoilrar och dylikt..eller är TS en special modell?

    Andra aero reg nummer man knappar in så står det "aero cab" Samt, ska det stå "turbo" i stolarna?

    Mvh David
    9-3 Aero 02

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185

    Enkelt igentligen, om du vill vara slöast i Viksjö i år igen, köp en Cab...
    /N
    Det där förstod jag inte alls

    Tack för all input!

    Alltså att jag funderar på en ng900 cab över huvud taget är att jag behöver en bil nu när frugan tar körkort och snor aeron och jag har konstaterat att en ng900 cab ligger inom ramen för vad jag tycker att en "andrabil" får kosta. Tänkte att man kan få finåka lite cab ett tag liksom

    Vi får se vad det blir i slutänden. Det är ju rätt frestande att köpa en ng900 turbo med riktigt tak och trimma den för 30-40 kkr och få en potent "gubbräcer", det är ju samma pengar som cabben. Om jag köper en cab så blir det på sin höjd ett steg 3, men antagligen bara ny programvara.

    /Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Hellre en oplastad 9-3a än en Viggenplastad 900

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Hellre en oplastad 9-3a än en Viggenplastad 900
    Aldrig!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    så blir det på sin höjd ett steg 3, men antagligen bara ny programvara.

    /Fredrik





    ...yeah right.


    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Hellre en oplastad 9-3a än en Viggenplastad 900
    Aldrig i livet Har ju som sagt både ock hemma just nu. Viggenstylad 900:a och en 9-3 med standardplast. Silvermet båda två. Och valet är jäkligt lätt kan jag säga

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Det är väl kanske lite fel att jämföra en turbo med en 2.0i

Liknande ämnen

  1. Köpa enklare videokamera, tips sökes!
    Av Pumba i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 19:20
  2. Ska man köpa muskelbil? Tips o råd sökes.
    Av mps i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •