Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Carputer, mjukvara?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048

    Carputer, mjukvara?

    Håller på med en carputer. Kör XP i botten, men vart får man tag på ett frontend, som Road Runner t.ex.? Någon som vet?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    26
    Överlägset bästa källan till visdom inom detta område är mp3car.com och då särskilt forumet http://www.mp3car.com/vbulletin. Där hittar du länkar till alla frontends värda någon uppmärksamhet.

    Själv kör jag Centrafuse och tycker att det funkar riktigt bra.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Jag röstar på RoadRunner, det kör jag.

    http://www.mp3car.com/vbulletin/forumdisplay.php?f=72
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Slår också ett slag för RR.. funkar riktigt bra och kan med lite knep och knåp fås riktigt snyggt.

    Får hem GPS idag så då blir det lite mer test.. MapMonkey och destinator ska nog bli bra.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Hoppar in med en annan fråga, om det går bra?


    znorc mfl, hur funkar det egentligen med uppstarten av carputern? (när man startar bilen alltså)

    Blir den kallstartad varje gång eller ligger den i energisparläge?

    Om så, drar den inte slut på bilbatteriet?

    Och om inte, hur lång tid tar det att starta åbäket?

    Gissar att ni kör en rätt bantad windowsversion, men det tar ändå nån minut att få igång skiten eller?


    En annan fråga, MapMonkey. Hur bra funkar det tycker ni?

    Provade installera den på hemmadatorn, men då verkade den ju bara ha en handfull ställen i storbritannien. Hur får man till svenska städer etc, och hur bra funkar det? Fattar den om man skriver in en adress nånstans i sverige eller har den bara några få städer inlagda?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    jag kör med roadrunner (kört media engine innan och frodo) fungerar klockrent. Som gps kör jag freedrive.

    jag kallstartar min alltid, tar ca 2 minuter att boota upp den i shell läge (där frontenden byter ut explorern så burken bootar upp direkt i frontenden).
    Kör vanlig XP på den med få tjänster igång.

    Kartor jag använder är Miotech. Ett tag (1.5 år sen) hade de kartorna ute på sidan för nerladdning, nu är detta bortplockat och vill man ha fler kartor så får du köpa de destinators t ex.

    Det fungerar med alla adresser, precis som vanlig gps. Det är alltså samma kartor "vanliga" gps system använder sig av.

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Jag har ett nätagg som känner av när tändningen är på. Den skickar då startsignal till datorn. Heter M1-ATX och finns på www.cartft.com.

    Jag kör en bantad version av XP som går ner i "hibernate" när bilen stängs av. Den sparar alltså minnet på hårddisken och fortsätter där den var när datorn sätts igång igen. Starttid? Tja.. 30 sek?

    När tändningen stängs av skickas signal till datorn att den ska gå ner i hibernate. Sedan stänger datorn av sig själv. Konfigureras i kontrollpanelen under energiinställningar. "När jag trycker på knappen på datorn.. bla bla"

    Efter 45 min (går att ändra) bryter nätagget strömmen till datorn helt, oavsett om den är på eller inte, för att batteriet ej ska dras ur.

    När spänningen på batteriet går under 12 volt bryter nätagget strömmen för att förhindra urladdning.

    Kanongrejer!
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Ok. Då vet jag hur ni löst det. Tack!

    Har lite funderingar på att bygga om ljudet lite i min bil så jag funderar lite på det här med carputer...

    Är sugen som fan, men vi får se hur det blir.
    Ska ju ha råd också...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048
    Tack för svaren!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    174
    Hur gör ni med styrningen? Touchscreen?
    Min bil på Garaget.org:
    Saab 900 Turbo 19" mm.

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av kaZmur
    Hur gör ni med styrningen? Touchscreen?
    Korrekt.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av kaZmur
    Hur gör ni med styrningen? Touchscreen?
    Touch, rattknappar och ev. en liten "rotary encoder" a'la BMW i-Drive.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av kaZmur
    Hur gör ni med styrningen? Touchscreen?
    Touch, rattknappar och ev. en liten "rotary encoder" a'la BMW i-Drive.

    /Magnus

    rotary encoder? que?
    enlighten me please

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    enlighten me please
    http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=57655
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    138
    Hoppar på denna tråd lite. Hur gör ni med ljudet? Kör ni bara audio out från datorn till en ingång på stereon? Eller kör ni allt från datorn, och hur löser ni det då med lågnivå och sånna grejjer.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av Racergenius
    Hoppar på denna tråd lite. Hur gör ni med ljudet? Kör ni bara audio out från datorn till en ingång på stereon? Eller kör ni allt från datorn, och hur löser ni det då med lågnivå och sånna grejjer.
    från audio out på datorn till en bilstereo med aux-in. Jag köpte en pioneer en gång i tiden då både stereon i min fd 9-3a och nu i opeln saknade aux-in. Detta är enda vettiga sättet att koppla (eller via en riktig slutsteg). FM modulaturer och liknande är bara trams.

  17. #17
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Men nog borde det bästa väl vara att koppla ljudkortet på datorn direkt till ett par slutsteg?

    En del av vitsen med carputern försvinner ju om man likförbannat måste ha en vanlig stereo att fippla på?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Men nog borde det bästa väl vara att koppla ljudkortet på datorn direkt till ett par slutsteg?

    En del av vitsen med carputern försvinner ju om man likförbannat måste ha en vanlig stereo att fippla på?

    ja ljudet blir alltid bättre när högtalare vädras via slutsteg. Jag valde vanlig stereo pga kostnad och ville behålla radio delen då jag inte har radio tuner i min car-pc. Lättare installation också när man byter bil (är bil junky och byter bil ungefär varje 8 månader). Sen är det lättare att fixa till inställningar på stereon (EQ) än att göra det via datorn. 7" ts blir inte så där jätte stort när man ska "pilla lite".


    edit: nu såg jag att jag var full när jag skrev första inägget i tråden. Jag kör media engine och inte roadrunner som jag skrev

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Men nog borde det bästa väl vara att koppla ljudkortet på datorn direkt till ett par slutsteg?

    En del av vitsen med carputern försvinner ju om man likförbannat måste ha en vanlig stereo att fippla på?
    Jag håller med angående att en del av vitsen försvinner. Men eftersom jag vill kunna styra fram/bak/sub separat blir det så jävla många ljudkort, eller något väldigt avancerat med flera ljud-ut portar.

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Racergenius
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Men nog borde det bästa väl vara att koppla ljudkortet på datorn direkt till ett par slutsteg?

    En del av vitsen med carputern försvinner ju om man likförbannat måste ha en vanlig stereo att fippla på?
    Jag håller med angående att en del av vitsen försvinner. Men eftersom jag vill kunna styra fram/bak/sub separat blir det så jävla många ljudkort, eller något väldigt avancerat med flera ljud-ut portar.
    Nja, ser inte att det ska vara nått problem?

    Ett stycke vanligt PCI eller USB ljudkort med stöd för 5.1 eller 7.1 ljud borde väl räcka till
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Carputer, fast med laptop?
    Av alu- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 02:06
  2. Carputer, hur skall jag göra?
    Av mort i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 15:30
  3. indashskärm + volymkontroll för carputer??
    Av wretan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 20:06
  4. var det här ett bra pris på en carputer?
    Av wretan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 08:16
  5. Carputer
    Av Günter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-23, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •