Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: köpa beggad box

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    238

    köpa beggad box

    Tjena.. har funderat på en sak , ser att dett finns annonser på typ Maptun steg 2 box bara för att ta en i högen , Hur är det att köpa en box som suttit på en annan bil .. bra eller anus? mappas inte boxen efter bilen eller hur funkar d?..

    mvh MoGGe

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Nä på vanliga steg 1-3 görs inte det.

    Det är ibland en orsak till varför man kan få lite problem av olika slag. Speciellt på T7

    Men köper du en beg box är det ju som att köpa från en firma, förutsatt att du vet exakt vad som är i boxen. Kan ju vara ett hokuspokusprogram som man egentligen inte vet vad som är anpassat att användas till.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    238
    oki tack då vet jag .. men ingen här på STCS lurar en annan medlem på en skit box hoppas vi på

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Ett allmänt tips (åtminstone brukar jag följa det när jag köper något här) när man köper saker som säljs på pryltorget är att kolla antalet inlägg från säljaren. Många inlägg (eller iaf fler än de flesta) ja, då är det ju en person som frekvent besöker forumet och därmed kanske lättare att få tag på om något skulle strula.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Hakar på denna med en fråga till, om man köper en beggad box, vad ställer det för krav? Jag har hört massor om att "gifta" ihop den med larmet och startspärr och sånt, hur funkar detta? Hur görs detta vid köpa av ny box? Eller måste den lämnas in om man har larm och startspärr?
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Zpider
    Hakar på denna med en fråga till, om man köper en beggad box, vad ställer det för krav? Jag har hört massor om att "gifta" ihop den med larmet och startspärr och sånt, hur funkar detta? Hur görs detta vid köpa av ny box? Eller måste den lämnas in om man har larm och startspärr?
    Detta görs med saabs "testdator" aka Tech2, enklast är att åka in till Saab, betala 500spänn för 15minuters jobb och sedan betala och åka därifrån.

    Annars är det mest trimföretag som har Tech2or. handlar man av dem så brukar en provkörning och funktionskoll utföras efter trimning. I en del fall även lättare felsökning utan kostnad. Rekomenderas..

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av _MoGGe_
    oki tack då vet jag .. men ingen här på STCS lurar en annan medlem på en skit box hoppas vi på
    Ta inte det för givet..
    Det behöver inte vara medvetet lurendrejeri, men förvånasvärt många som säljer prylar har ingen koll på vad det är egentligen gäller allstå rent allmänt men jag tror inte det är någon skilland mot dom som säljer styrboxar.

    Jag skulle hellre köpa en "steg x från firma yyy" än en box "fixad av en snubbe på Saab, öhhh, går som fan, skitbra serru grabben"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Hej,

    Jag är starkt septisk till att handla med beggade trim boxar.Eftersom det finns en uppsjö olika SW till olika Saabar så att det är väldigt liten chans att ni får rätt mjukvara till eran bil.Så det kan ofta bli dyrare då det många ggr slutar med att du får köpa en ny box i alla fall i slutändan.
    Men jag är iofs partisk i målet.

    att tänka på är bla

    Exakt samma bil/årsmodell.
    Samma växellåda.
    ibland även samma kaross (cab eller ej).
    Kan ibland även vara utrustning som skiljer.
    Samma SW nr (krävs en techII för att läsa ut.

    Micke

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Hej,

    Jag är starkt septisk till att handla med beggade trim boxar.Eftersom det finns en uppsjö olika SW till olika Saabar så att det är väldigt liten chans att ni får rätt mjukvara till eran bil.Så det kan ofta bli dyrare då det många ggr slutar med att du får köpa en ny box i alla fall i slutändan.
    Men jag är iofs partisk i målet.

    att tänka på är bla

    Exakt samma bil/årsmodell.
    Samma växellåda.
    ibland även samma kaross (cab eller ej).
    Kan ibland även vara utrustning som skiljer.
    Samma SW nr (krävs en techII för att läsa ut.

    Micke
    Med andra ord så menar du att om man köper en box av er, så kan man räkna med att andrahandsvärldet sjunker till 0 kr direkt på boxen, då den blir osäljbar efter dina rekomendationer? Och eftersom de flesta av oss vet att en trimmad bil sjunker i andrahandsvärde, så går det inte att få tillbaks några pengar där heller.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Hej,

    Jag är starkt septisk till att handla med beggade trim boxar.Eftersom det finns en uppsjö olika SW till olika Saabar så att det är väldigt liten chans att ni får rätt mjukvara till eran bil.Så det kan ofta bli dyrare då det många ggr slutar med att du får köpa en ny box i alla fall i slutändan.
    Men jag är iofs partisk i målet.

    att tänka på är bla

    Exakt samma bil/årsmodell.
    Samma växellåda.
    ibland även samma kaross (cab eller ej).
    Kan ibland även vara utrustning som skiljer.
    Samma SW nr (krävs en techII för att läsa ut.

    Micke
    Med andra ord så menar du att om man köper en box av er, så kan man räkna med att andrahandsvärldet sjunker till 0 kr direkt på boxen, då den blir osäljbar efter dina rekomendationer? Och eftersom de flesta av oss vet att en trimmad bil sjunker i andrahandsvärde, så går det inte att få tillbaks några pengar där heller.
    Jag anser att en beggnad "trim" ECU inte är mer värt en som hårdvara.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Finns kanske en intressekonflikt här? Det lär ju vara mer intressant att sälja nya trim istället för att folk ska köpa beggade boxar?
    Men sen kan man ju tillägga att om man köper ett 5-6 år gammalt trim så kan man ju räkna med att det hade funkat mycket bättre om man köpt ett bytt. Precis som med vilken annan programvara som helst så utvecklas den ju (förhoppningsvis) med tiden och blir bättre. Alltså är version X man köper nu bättre än version 0.01alfa som sitter i en begbox från 1900 frös ihjäl...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Finns kanske en intressekonflikt här? Det lär ju vara mer intressant att sälja nya trim istället för att folk ska köpa beggade boxar?
    Men sen kan man ju tillägga att om man köper ett 5-6 år gammalt trim så kan man ju räkna med att det hade funkat mycket bättre om man köpt ett bytt. Precis som med vilken annan programvara som helst så utvecklas den ju (förhoppningsvis) med tiden och blir bättre. Alltså är version X man köper nu bättre än version 0.01alfa som sitter i en begbox från 1900 frös ihjäl...
    Naturligtvis är jag lite "färgad" vilket jag även skrev innan.
    Men frågan är ju vems "ansvar" om det blir problem?Är det trimfirman som säger att det är fel SW till din bil du måste köpa en ny?Kunden som kan ha svårt att få tag i säljaren?Man ska ju betänka vissa saker innan man rusar iväg och köper en styrbox allt som glimar är inte guld

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Beror väl lite på årsmodellen också om det fortfarande utvecklas.

    Eftersom Micke är "på tråden" kan man ju fråga när senaste uppdateringen gjordes på steg 1-3 för 9000 ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Beror väl lite på årsmodellen också om det fortfarande utvecklas.

    Eftersom Micke är "på tråden" kan man ju fråga när senaste uppdateringen gjordes på steg 1-3 för 9000 ?
    Har ju gorts en hel del olika 9000 modeller är ganska svårt att ge ett generellt svar angående detta.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Beror väl lite på årsmodellen också om det fortfarande utvecklas.

    Eftersom Micke är "på tråden" kan man ju fråga när senaste uppdateringen gjordes på steg 1-3 för 9000 ?
    Har ju gorts en hel del olika 9000 modeller är ganska svårt att ge ett generellt svar angående detta.
    Förstår det...dumt att fråga så kanske
    Men visst kan det väl finnas programvaror där som inte uppdaterats på flera år

    Vad jag menar är att programvaran i en beggad box till en äldre bil inte nödvändigtvis behöver vara äldre än den "nya" jag köper..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":1qtsebjb
    Beror väl lite på årsmodellen också om det fortfarande utvecklas.

    Eftersom Micke är "på tråden" kan man ju fråga när senaste uppdateringen gjordes på steg 1-3 för 9000 ?
    Har ju gorts en hel del olika 9000 modeller är ganska svårt att ge ett generellt svar angående detta.
    Förstår det...dumt att fråga så kanske
    Men visst kan det väl finnas programvaror där som inte uppdaterats på flera år

    Vad jag menar är att programvaran i en beggad box till en äldre bil inte nödvändigtvis behöver vara äldre än den "nya" jag köper..[/quote:1qtsebjb]

    Det är alldeles riktigt men det finns betydligt fler mjukvaror än vad ni tror här!Dvs att det skiljer på betydligt fler saker än vad man kan föreställa sig ibland

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    I mångt o mycket håller jag med Micke.
    Skall man köpa nå't beg. så måste man vara säker på vad det är för nå't i burken o vad det passar till.

    MEN, om man kollar lite på vad som erbjuds från "vissa leverantörer" så ser man ibland att "samma skrot o korn" går till samma motorvariant över många årsmodeller, i synnerhet till T5. I vissa fall är detta helt "ok", i andra fall ingen direkt hit... Problemet är att veta...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Leta beggad bil
    Av NP i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 10:26
  2. Köpråd, beggad 9-5, vilka milintervall
    Av freed i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 01:30
  3. Har gift en beggad styrbox med maptun steg 3 probs!
    Av BorgaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 20:10
  4. Bra idé att köpa en beggad 9-5 sedan? Blandade frågor...
    Av Freddan101 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 19:19
  5. Köpa beggad chippad styrbox?
    Av cypher2000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •