Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Blev lite fundersam på köpe?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145

    Blev lite fundersam på köpe?

    Tjena!

    Jo hade tänkt köpa en helrenoveringssats till min B202 T16 fann en på annons då det var ringar, lager, kamkedja allt från speedparts! Då jag tänkte mest på kamkedjan allt till bra pris. Men då jag frågade om det var hela kedjesatsen svarade han så att på JUSST B202 modellen bytte man bara kedjan :? Bara 2,3 litern som som man bytte dreven o skenorna.. Kan detta stämma. Då givetvis kedjespännare med men det andra är det inte så noga med det?


    Tacksam för snabba svar Tommy!!

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Skulle jag ändå renovera motorn med bla.a ny kedja så skulle jag inte låta bli att byta dreven.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Okey! Tänkte köpa o bara byta kamkedja då isåfall o ha reservdelar på lager.. Motorn värkar fräsh men det är lite knack från kedjan hör jag samt lite rassel.. Tog av locket här för några veckor sen o kontrolerade lite då att kedjan värkade lite slak om den inte var spänd med kammarna sen att det var väldigt glapp mellan länkarna i kedjan men det kanske det är! Men det kanske håller många många tusen mil till..


    Sen var jag uppe i en konvensation med en polare som är mekaniker på saab o han påstod att det kunde räcka o sträcka upp sträckarn lite Hur gör jag då?? Skruvar mycke själv o kan det mesta med lite handhjälp från er mer erfarna av saab..

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Sträckaren är ju automatisk och den skall hålla kedja lagom sträckt även när kedjan är sliten. Men efter en viss gräns räcker inte sträckaren till.

    Hur han bär sig åt vet i tusen. Men jag är rätt överygad om att det inte är lämpligt att trixa med den.
    Bättre att byta kedja, drev och glidskenor i stället.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Det är ju klart att man kan ju rycka isär spännaren och dra i fjädern, men det är väl inget jag egentligen rekomenderar eftersom fjädern blir plasticerad...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. fundersam vad det är för bil jag har?
    Av gsxrfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 19:21
  2. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 17:01
  3. Köpe saab ng 900 turbo -94
    Av Nordin i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 23:04
  4. Blir lite fundersam
    Av painball i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •