Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: K-Jetronic.

  1. #1

    K-Jetronic.

    Håller på att snik trimma min gamla Saab Turbo. Större turbo. lägre komp bla. Men jag måste ha hjälp med att få info hur man modifierar
    sprutet (K.Jettronic.)Jag vet att jag har läst någonstans att man kan modifiera bränsle huvudet. tacksam för alla förslag. Hasse

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849

    Re: K-Jetronic.

    Citat Ursprungligen postat av Emsan
    ....bränsle huvudet....
    Om du med bränslehuvudet menar "styrtrycksventilen" så, ja det går att modifiera denna genom att borra hål i bakkant och gänga i en skruv vilket tillåter att få viss "justeringsmöjlighet" av styrtrycket.

    Om du plockat isär en sådan någon gång fattar du direkt hur du skall gå tillväga, om inte, så plocka isär en, skaffa gärna en extra då misslyckad modifikation förmodligen innäbär att den blir obruklig.
    Inuti denna sitter en slags bälg som är fjäderbelastad, denna påverkas vanligtvis av temperaturen på kylarvattnet via ett bimetallbleck och på turbomodeller även trycket i insugningsröret.

    Som sagt, det syns ganska tydligt när man plockar isär den hur man skall gå tillväga.

    Återkom gärna om fler frågetecken uppstår (eller om jag missuppfattade dethär med " bränsle huvud".

    Ett STORT plus eller nästan ett måste är mätmöjligheter av styrtrycket, och kom ihåg att sänkt STYRTRYCK = mer bränsle till motorn.......

    Lycka till

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3

    K-Jetronic

    Tack för svaret.
    Med bränsle huvudet menar jag själva delen som spridar rören utgår från den är tillsammans med luft mängd vågen.
    Jag vet att Trend. kan göra en liten modifiering, på denna del. men jag har inte så mycket pengar att spendera på en modifiering. kanske man kan göra det själv.

    Hasse

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Nja, att modifiera lufmängdmätaren till K-jet tror jag nog kräver djupa kunskaper (om det ens går )

    Prova varianten jag beskrev, den ger lite mer soppa och tillåter högre laddtryck, går dock lite fett på lågvarv och lägre laddtryck.....

    Kör du med APC?
    Vatteninsprutning?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  6. #6

    K-Jetronic

    Jag börjar med ditt tips. fast man undrar hur killarna har fått fart på sina bilar med K.jetronic. Det bästa vore att hitta delar från en Porsche 928
    men det får väl bara bli en dröm.
    Hasse

    APC Finns.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    77
    Hejsan har just set den grej på trendab som du kanske kan bruka.

    kolla länket

    http://www.trendab.se/default.aspx?main ... prodid=345

    Jag skulla grena villa ha en sådan en i min 99 turbo med tiden.
    Jakob Jensen - Danmark.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Jag orkade inte läsa hela den sida som og900i länkade till men i korthet är det så här:

    Luftmängdmätaren i insprutningsenheten påverkar en kolv som löper upp och ner i bränslehuvudet, ju högre upp kolven lyfts desto mer friläggs de slitsade kanaler som leder mot spridaranslutningarna.

    Vad man gör är att man på elektrisk väg gnistar upp dessa slitsar för att öka genomflödet.
    Tyvärr kan det ibland bli problem att få det att harmoniera i hela varvtalsregistret.

    På ovansidan av kolven verkar styrtrycket, ju lägre styrtryck desto lättare kan luftmängdmätarspjället lyfta kolven (rikare blandning), det är det som händer vid bl,a kallstart och upprikning vid laddtryck.

  9. #9

    K-Jetronic

    Tack Ove för en enkel och pedagogisk förklaring...Hasse

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061

    Re: K-Jetronic

    Citat Ursprungligen postat av Emsan
    Tack Ove för en enkel och pedagogisk förklaring...Hasse
    Det är lugnt

    Normalt sett så är K-jet på Saab kapabelt upp till ca 175hk.
    Ska du röra dej runt de effekterna så kan du laborera med att öka bränsletrycket (fler shimsbrickor bakom fjädern till huvudtryckregulatorn).

    Sen, som redan föreslagits, så kan man finjustera styrtrycket.
    Det finns ett antal olika styrtrycksregulatorer, de flesta kan man dock borra ett litet hål i botten där man kan sticka in en insexnyckel, det är redan monterat en insexskruv i membranet (det funkar dock inte på alla regulatorer).

    Regulatorn är inte så svår att plocka isär och om de går att göra om så ser du det genast, det kommer även att ramla ut ett par fjädrar, en bricka och en liten pinne, det är inte så svårt att se hur det har suttit.

    OBS!!!, ska du justera styrtryck (och/eller huvudtryck) så rekomenderar jag starkt att du skaffar en manometer för det, det är nästan omöjligt att gissa hur det blir annars.

    Lycka till

Liknande ämnen

  1. K JETRONIC
    Av Patrik/2540 i forum FAQ
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 21:02
  2. Lh 2.4 jetronic
    Av Ventilen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 16:27
  3. k-jetronic
    Av Davidt8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 11:02
  4. Og900 T8(k-jetronic) med LH-jetronic, möjligt?
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •